Românii pot primi ajutor de înmormântare și în 2025. Iată ce bani se oferă, după ce Guvernul a înghețat pensiile și salariile.
Odată cu creșterea salariului minim pe economie, s-a schimbat și valoarea punctului de referință, de care depind atât de multe ajutoare de la stat, inclusiv acest ajutor de înmormântare. În acest sens, de la data de 1 ianuarie 2025, indemnizația a fost mărită. De partea cealaltă, din luna septembrie a anului 2024, a fost adoptată noua lege a pensiilor care a schimbat și condițiile de acordare a banilor.
Punctul de referință va crește în acest an. Ca urmare, vor fi acordați mai mulți bani pentru categoriile de beneficiari. Cei neasigurați, de exemplu, vor primi 4.177 de lei, în loc de 3.784 de lei, cât încasau în 2024.
În general, familiile vor lua un ajutor de înmormântare de 8.354 de lei, în loc de 7.567, cât era anul trecut. Într-adevăr, este o creștere destul de mare. Din păcate însă, și serviciile funerare s-au scumpit simțitor.
Potrivit Legii nr. 360/2023, noua lege a pensiilor, banii pot fi primiți de:
- persoanele asigurate;
- pensionarii;
- români în concediu pentru creșterea copilului (până la 2 ani sau 7 ani pentru copilul cu handicap), cu condiția ca înainte de concediu persoana să fi fost asigurată obligatoriu;
- un membru de familie care nu era asigurat sau pensionar în momentul decesului;
- membru de familie al persoanei aflate în concediu pentru creșterea copilului.
Un ajutor de înmormântare se dă către o singură persoană. Aceasta poate să fie: soț, părinte, copil, tutore legal sau oricine dovedește că a plătit funeraliile decedatului în cauză.
Actele necesare pentru a primi ajutor de înmormântare
Pentru cei care vor să primească banii de ajutor de înmormântare, regulile sunt clare. Aceștia trebuie să prezinte următoarele acte:
- cerere pentru acordarea ajutorului de deces (anexa nr. 11);
- certificat de deces (original şi copie);
- act de identitate al solicitantului (original şi copie);
- acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, după caz, actul care atestă calitatea de tutore, curator, mandatar (original şi copie);
- dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original şi copie);
- act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă boala care l-a făcut inapt şi data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani (original);
- adeverinţă care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârsta cuprinsă între 18 şi 26 de ani urma o formă de învăţământ organizată potrivit legii (original).
- adeverință eliberată de angajator din care să rezulte că persoana decedată avea calitatea de asigurat la data decesului, respectiv extras din REVISAL, după caz.
- dovada că membrul de familie nu era asigurat sau pensionar se face prin declaraţie pe propria răspundere a celui care solicită ajutorul de deces, după caz.