ANAF este gata să le ofere românilor cea mai mare platformă publică de vânzare a bunurilor confiscate. Aceasta ar putea fi un fel de „OLX al statului”, unde românii vor putea cumpăra transparent marfa ridicată din controale.
Președintele instituției, Adrian Nica, a făcut primele declarații detaliate în acest sens și susține că este pentru prima dată când Fiscul își propune să facă public și accesibil întreg fluxul de valorificare a bunurilor, tocmai pentru a elimina suspiciunile că unele produse „se dau pe sub mână”.
ANAF a început în ultimele luni o serie de acțiuni ample în comerțul online. Au fost verificate zeci de domenii, de la depozitele angro care aprovizionează piața, până la platforme și site-uri cu identitate schimbătoare.
Adrian Nica sustine că instituția a verificat mii de puncte de lucru.
„Aș împărți acest comerț în două: cel online și controalele în depozitele – n-o să dau nume acum, că nu e, nu e ok să spun asta – dar ANAF-ul a avut o acțiune amplă într-unul din marile complexe ale țării, ca să spun așa. Acolo am verificat 1.100 de depozite, a fost o acțiune amplă, am confiscat marfa aferentă a 30 de depozite, iar în clipa aceasta colegii noștri sunt acolo în continuare și fac monitorizare. Vorbim de un angro”, a declarat președintele ANAF, la Antena 3 CNN.
Iar valoarea mărfii confiscate se ridică la 40 de milioane de lei.
Șeful ANAF a explicat că instituția s-a lovit de o piață online fluidă, greu de urmărit și construită în jurul unor identități efemere: la fiecare comandă apare alt site, altă firmă și alt furnizor.
„O altă acțiune pe care au întreprins-o colegii noștri și vizează tipul ăsta de site-uri la care dumneavoastră faceți referir: fiecare român astăzi are un smartphone sau acces la o rețea de socializare.
De acolo i se face un profil, primește pe telefon o anumită poză cu hobby, să zic, sau cu lucrurile care îi plac și în momentul în care comandă în spate, de la fiecare comandă, e alt site. Am avut aici o acțiune pe care colegii mei de anti-antifraudă au confiscat undeva la 11 milioane” – Adrian Nica, președintele ANAF.
După ani întregi de propuneri și dezbateri, ANAF recunoaște că ritmul și volumul confiscărilor sunt atât de mari încât instituția are nevoie de o platformă proprie pentru valorificare. Aceasta va funcționa ca un marketplace, unde publicul va avea acces direct la produse.
„Cu marfa pe care o confiscăm avem acum în proiect, avem un proiect în PNRR să proiectăm o platformă – îi spunem noi intern OLX-ul ANAF-ului – pentru că vrem să transparentizăm tot acest proces și marfa pe care o confiscăm” – Adrian Nica, președintele ANAF.
Înainte de a fi scoasă la vânzare, marfa este verificată de ANPC și de instituțiile pentru protecția consumatorului, pentru a stabili dacă poate fi pusă legal în consum.
„Legislația ne obligă să avem o întâlnire cu celelalte instituții ale statului să vedem, înainte de toate, dacă marfa poate fi pusă în consum, pentru că vorbim de o marfă la negru, de cele mai multe ori nu respectă condițiile de calitate și atunci când o confiscăm, primul lucru pe care îl facem ne întâlnim cu colegii de la ANPC și celelalte instituții de protecție a consumatorului pentru a verifica dacă marfa confiscată îndeplinește condițiile”, a mai spus șeful ANAF.
Platforma va fi realizată cu un scop dublu. Instituția își dorește să atingă două puncte cheie: valorificare și transparență totală.
„După aceea lucrăm la această platformă unde să transparentizăm tot ce vindem. Mai precis: orice confiscăm să punem în această platformă, astfel încât orice român să aibă acces la cumpărarea lor, să cadă și mitul ăsta că la ANAF se vând pe sub mână anumite produse. Vom transparentiza absolut tot în această zonă al vânzării bunurilor” – Adrian Nica, președintele ANAF.