Au fost emise primele buletine electronice în România. Astfl de cărți de identitate au fost emise la Cluj, un proiect pilot care se va extinde în toată țara în lunile următoare. Echipate cu cip, noile buletine au dimensiunea unui card bancar și sunt prevăzute cu tehnologii avansate de securitate.
Românii, pentru a obține noul buletin, nu mai sunt nevoiți să se prezinte personal la Serviciul pentru Evidența Populației cu dosare pline de documente, deoarece întregul proces a fost digitalizat.
Copiii sub 14 ani vor putea beneficia de aceste cărți de identitate electronice, la cererea părinților.
Directorul general al Direcției Generale pentru Evidența Persoanelor din Ministerul Afacerilor Interne, Cătălin Giurescu, a explicat că procesul de obținere a noilor cărți de identitate s-a simplificat semnificativ.
Acum, certificatele de stare civilă sunt scanate, cererea este generată automat pe baza datelor deja existente în sistem, iar informațiile despre domiciliu sunt preluate direct printr-o interconectare cu Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară.
De acum, vom putea alege între două tipuri de cărți de identitate: cu cip și fără cip. Cea cu cip va conține mai multe informații, inclusiv semnătura electronică, și va fi oferită gratuit. În schimb, pentru cartea de identitate fără cip, va exista o taxă de 39 de lei, iar aceasta nu va permite titularului să călătorească în afacerea țării.
Printre avantajele principale ale noii cărți de identitate se numără dimensiunea standardizată, similară cu cea a cardurilor bancare, și conformitatea cu normele europene.
În plus, cartea electronică va include elemente de securitate avansate, ce asigură protecție împotriva falsificării și a furtului de identitate. Aceasta va putea fi utilizată și ca document de călătorie, va oferi acces la servicii electronice și va permite semnătura electronică.
Un alt aspect important menționat de MAI este faptul că, în perioada 20 martie 2025 – iunie 2026, contravaloarea Cărții Electronice de Identitate va fi acoperită din fonduri externe nerambursabile, prin intermediul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
În aproximativ două luni, cărțile de identitate electronice vor fi disponibile și în București, urmând să fie extinse ulterior în întreaga țară. De la 2 iunie, părinții vor putea solicita actul de identitate electronic pentru copiii lor, chiar de la naștere.
Executivul a aprobat, în ședința de joi, 13 martie 2025, trei Hotărâri de Guvern care finalizează procesul legislativ pentru emiterea Cărții Electronice de Identitate.