Avion Tarom, tăiat pentru a fi vândut la fier vechi. Avionul, cu o vechime de 18 ani a fost distrus cu buldozerul și dat la fier vechi, în loc să fie folosit măcar fuselajul pe post de restaurant, potrivit unui fost pilot, specialist în aviație.
„Asistăm la sfârșitul unui capitol din aviația românească: Airbus-ul A318, înmatriculat YR-ASB și botezat „Traian Vuia”, este tăiat și redus la piese.
După ce a parcurs milioane de kilometri, transportând mii de pasageri și contribuind la imaginea TAROM, acest avion, care a intrat în flotă în decembrie 2006, merita o soartă diferită.
În loc să fie tăiat putea fi transformat într-un simulator (de unde TAROM putea face bani frumoși din programe de training) sau să fie expus într-un muzeu al aviației sau măcar reutilizat fuselajul ca un restaurant tematic – o piesă de patrimoniu care să inspire și să atragă…
Îl vedem acum tăiat, distrus de un buldoexcavator și vândut pentru ”fier vechi”, se arată într-o postare a lui Marius Popescu, specialist în aviație și Președintele Asociației Companiilor Aeriene Românești
Potrivit acestuia, imaginea simbolizează mai mult decât finalul unui avion – „reflectă falimentul unei viziuni și al unui management care nu a reușit să găsească soluții constructive”.
„În timp ce alte companii valorifică istoria și simbolurile lor, transformându-le în active de imagine și educație, la noi se vede o lipsă cronică de viziune, o direcție condusă de decizii de scurtă durată și numiri bazate pe interese politice și nu pe competență.
Într-o perioadă în care sustenabilitatea și conservarea resurselor devin priorități globale, cum am ajuns oare să tăiem și să vindem un simbol al aviației naționale? Oare atât de profund a ajuns dezinteresul pentru trecutul nostru aviatic și pentru potențialul de a educa și inspira viitorul?
România are nevoie de o schimbare fundamentală de atitudine și de leadership în sectorul public, de o separare clară a politicului de deciziile manageriale. Iar acest avion, „Traian Vuia”, acum casat fără respect pentru moștenirea sa, este un simbol dureros al drumului greșit pe care îl parcurgem…”, spune specialistul.
Ulterior, compania aeriană Tarom a precizat că a vândut avionul unei companii pentru a fi dezmembrat, încasând contravaloarea serviciilor prestate, conform planului de restructurare.
„În cadrul planului de redresare și restructurare a companiei TAROM, unul dintre obiectivele strategice este modernizarea flotei și optimizarea costurilor operaționale. În acest sens, aeronavele model Airbus A318 recepționate în perioada 2006-2007, care au ajuns la finalul perioadei de exploatare, au fost scoase din serviciul comercial al companiei TAROM și valorificate conform planificării prin vânzarea către o companie specializată în achiziționarea de avioane aflate la finalul perioadei de funcționare”, a informat Tarom.
Transferul de proprietate a avut loc în cursul lunii octombrie, conform calendarului stabilit, iar noii proprietari desfășoară în prezent respectivele operațiuni de dezmembrare și valorificare pe platforma tehnică TAROM, activități pentru care compania TAROM încasează contravaloarea serviciilor prestate, conform acordurilor comerciale în vigoare.
Vânzarea acestor active face parte din strategia de restructurare, care urmărește îmbunătățirea performanței financiare, reducerea costurilor de mentenanță și modernizarea flotei cu aeronave noi, mai eficiente și mai prietenoase cu mediul. În acest sens compania a semnat în prima parte a anului 2024 primul contract de leasing pentru achiziția a două aeronave Boeing 737 Max, care vor înnoi flota TAROM.
„Dorim să asigurăm publicul că toate operațiunile se desfășoară conform reglementărilor în vigoare și că TAROM rămâne dedicată obiectivului de a oferi servicii de transport aerian sigure, cu o flotă modernă și eficientă”, a precizat Tarom.