O situație gravă are loc în această perioadă în nordul Bucureștiului, acolo unde sute de tone de gunoi în amestec din care se scurg substanțe toxice sunt zilnic depozitate ilegal în Chitila la statia de sortare a societatii 3RGreen căreia, în urmă cu doi ani, APM Ilfov i-a refuzat autorizarea. De asemenea, DSP Ilfov a dat aviz de relocare tocmai din cauza nerespectării condițiilor de amplasament, a poluării și a contaminării mediului înconjurător, arată PS News și GS news, însă oamenii rămân neputincioși în fața acestor nedreptăți.
Potrivit PS News, locuitorii din Chitila, Rudeni, cartierele Pajura, Bucureștii Noi, Străulești, Militari Rezidence, Chitila, zona Șoselei de Centură fac numeroase sesizări către autoritățile responsabile, dar și către politicieni. Oamenii sunt îngroziți de ceea ce se întâmplă iar situația pare că a scăpat de sub control.
Mai mult decât atât, la marginea cartierelor bucureștene oamenii sunt amenințați să tacă. Iar amenințările vin de la persoane influente care au un interes în zonă. De spaimă că se vor îmbolnăvi și ei dar și copiii lor, localnicii au transmis printr-un număr imens de petiții un mesaj disperat, convinși fiind că doar publicarea în presă a acestei situații va duce la rezolvare. Deși au făcut numeroase demersuri către autorități, nimeni nu i-a ajutat în niciun fel.
Totodată, oamenii spun că au publicat fotografii și înregistrări în spațiul public cu munții de gunoaie, dar că au fost amenințați sǎ-și vadă de treaba lor și să șteargă postările.
În continuare, publicăm integral (fără a interveni pe text) una dintre sutele de petiții ajunse la redacția noastră în ultima perioadă.
„Stimați domni,
Numele meu este **********; , Locuiesc la adresa : ************ și formulez prezența SESIZARE Astăzi,******** , aerul din zona în care locuiesc este poluat cu miros puternic de gunoi menajer provenit de la stația de sortare 3rGreen din locația – Orașul Chitila, sat Rudeni, Stradă Fortului nr.31. Deși legea interzice intrarea deșeurilor în amestec în stațiile de sortare, sute de tone de gunoi în amestec din care se scurg lichide toxice sunt aduse la stația de sortare 3rGreen din locația Orașul Chitila, sat Rudeni, Stradă Fortului nr.31, având că efect terorizarea cu mirosuri în zona de nord a Bucureștiului și comunele adiacente. În acest context, vă informăm că ANPM, instituția care a eliberat Autorizația de mediu pentru societatea 3RGreen, este cea care o protejează prin funcționarii publici , având că efect daune mari pentru sănătatea publică. În cadrul ANPM, președinții și vicepreședinți se schimbă politic, și actualul președinte Laurenţiu Alexandru Păştinaru fiind susținut politic de o anumită ramură a PSD.
În cadrul ANPM există doi funcționari publici care ocupă posturile de Director al Direcţiei Controlul Poluării Şi Reglementări – PĂTRAŞCU OCTAVIAN și Șef Serviciu al Serviciului Autorizări Şi Evaluare Impact – SOAVĂ CIPRIAN CĂTĂLIN, care conduc în fapt ANPM și fac toate jocurile murdare cu poluatorii, care prin activitatea lor îmbolnăvesc oamenii și pun în pericol sănătatea publică. Din informațiile ajunse la noi de la avertizorii de integritate din cadrul ANPM rezultă că Directorul Direcţiei Controlul Poluării Şi Reglementări – Pătraşcu Octavian și Șeful Serviciului Autorizări Şi Evaluare Impact – Soavă Ciprian Cătălin sunt mituiți de ani de zile de reprezentații 3rGreen pentru a le acordă și obține Autorizații de mediu, când defapt alte Instituții ale statului care erau compentente pentru eliberarea acestei autorizații au refuzat să o facă. Astfel APM ILFOV a refuzat să emită Autorizație de mediu pt 3RGreen în localitatea Chitila, județul Ilfov,în mai multe rânduri iar DSP ILFOV a eliberat un aviz de relocare a acestei instalații datorită neîndeplinirii condițiilor de fuctionare. Poziția Instituțiilor statului care au refuzat autorizarea 3RGreen nu a deranjat deloc pe cei doi directori cu state vechi în ANPM, ba chiar i-au dus în zona de abuz și eliberarea unei Autorizații de mediu fără că ANPM să fie competență. Aceste abuzuri săvârșite de funcționarii publici din cadrul ANPM, având la baza mită și corupția, au dus la situația incredibilă de poluare din nordul Bucureștiului și la afectarea sănătății publice. Această platforma de gunoi a 3rGreen generează mirosuri insuportabile de gunoi, care afectează calitatea vieții noastre în mod constant, indiferent dacă este zi sau noapte. Mirosurile grele și persistente de gunoi emanate au devenit o problemă majoră pentru toți locuitorii. Acestea creează disconfort extrem în viața de zi cu zi și pune și în pericol sănătatea noastră și a familiilor noastre. De fiecare dată când ieșim din casele noastre, suntem întâmpinați de un miros înțepător și insuportabil, care ne invadează respirația și ne afectează starea de bine. Mirosul de gunoi este prezent în aerul pe care îl respirăm, în curțile noastre și chiar în casele noastre, ducând la un nivel inacceptabil de disconfort și ne procupam pentru sănătatea noastră. Este evident că situația actuală nu poate continuă. Locuitorii din jurul platfomei de gunoi Chitila-Rudeni și cei din Sectorul 1, până unde se propagă mirosurile, merită să trăiască întrun mediu curat și sănătos, în care să nu fie expuși la mirosurile toxice și insuportabile. Sesizările făcute până în prezent către Garda de mediu și organele abilitate pentru control , nu au avut nici un efect concret, astfel am primit răspunsuri lamentabile de la Garda de mediu și de la ANPM fără stabilirea unor măsuri concrete care să interzică intrarea deșeurilor în amestec în această stație de sortare și doar a deșeurilor presortare conform legii, având că efect protejarea sănătății noastre.În urmă acestor controale, mirosurile și contaminarea au devenit mult mai puternice și credem că nu mai avem nici o șansă că instituțiile statului să ne protejeze. La Stația de sortare a societății 3R GREEN din localitatea Chitila, județul Ilfov nu pot întră deșeuri în amestec care au că efect poluarea și contaminarea pentru următoarele considerente: 1. Conform legislației în vigoare există interdicția intrării în stațiile de sortare a deșeurilor în amestec: Potrivit dispozițiilor art. 2 alin. (5) din Legea nr. 101/2016 a serviciului de salubrizare a localităților, republicată: ”(5) Autorităţile administraţiei publice locale ale unităţilor administrativteritoriale/sectoarelor municipiului Bucureşti au obligaţia: 1. a) să implementeze un sistem de gestionare, pe 4 fracţii, a deşeurilor de hârtie, metal, plastic şi sticlă din deşeurile municipale, format din staţii de transfer şi staţii de sortare, după caz, împreună cu puncte de colectare/sisteme de colectare individuală din “poartă în poartă”, centre de colectare prin aport voluntar şi insule ecologice digitalizate dotate cu recipiente/containere dedicate pentru colectarea separată a respectivelor deşeuri, inclusiv să atribuie, individual sau în asociere, contractele de delegare a gestiunii activităţii de transfer deşeuri municipale şi contractele de delegare a gestiunii activităţii de sortare; 2. b) să implementeze un sistem de gestionare a deşeurilor reziduale din deşeurile municipale, format din staţii de transfer, instalaţii de tratare mecanobiologice, inclusiv parte a instalaţiilor integrate de tratare şi/sau depozite de deşeuri împreună cu puncte de colectare/sisteme de colectare individuală din “poartă în poartă”, insule ecologice digitalizate compuse din ansambluri pentru colectarea separată a deşeurilor reziduale, inclusiv să atribuie, individual sau în asociere, contractele de delegare a gestiunii activităţii de transfer deşeuri municipale, contractele de delegare a gestiunii activităţii de tratare mecanobiologică, contractele de delegare a gestiunii activităţii de eliminare, prin depozitare, a deşeurilor reziduale din deşeurile municipale;” Totodată, la art. 2 alin. (3) din Legea nr. 101/2016, republicată, se specifică clar căror procese sunt supuse deșeurile reziduale și instalațiile necesare pentru aceste activități, și de asemenea, căror procese sunt supuse deșeurile de hârtie, carton, metal, plastic şi sticlă colectate separat din deşeurile municipale și instalațiile necesare pentru aceste activități, astfel: 1. c) transferul deşeurilor municipale în staţii de transfer, inclusiv transportul separat al deşeurilor reziduale la depozitele de deşeuri nepericuloase şi/sau la instalaţiile integrate de tratare, al deşeurilor de hârtie, metal, plastic şi sticlă colectate separat la staţiile de sortare şi al biodeşeurilor la instalaţiile de compostare şi/sau de digestie anaerobă; d)sortarea deşeurilor de hârtie, carton, metal, plastic şi sticlă colectate separat din deşeurile municipale în staţii de sortare, inclusiv transportul reziduurilor rezultate din sortare la depozitele de deşeuri şi/sau la instalaţiile de valorificare energetică; (…………………………..) h)tratarea mecanobiologică a deşeurilor reziduale în instalaţiile de tratare mecanobiologice sau, după caz, în instalaţiile integrate de tratare, inclusiv transportul deşeurilor stabilizate biologic şi al deşeurilor reziduale care nu mai pot fi valorificate la depozitele de deşeuri şi al deşeurilor reziduale valorificabile energetic la instalaţiile de valorificare energetică;” Prin urmare, legislația salubrizării prevede crearea unei infrastrucrturi specifice pentru procesarea deșeurilor reziduale, separată de cea necesară procesării deșeurilor de hârtie, carton, metal, plastic şi sticlă colectate separat, astfel: 1. Deșeurile de hârtie, carton, metal, plastic şi sticlă colectate separat sunt supuse doar procesului de sortare în stații de sortare; 2. Deșeurile reziduale sunt supuse procesului de tratare mecano – biologică în instalaţiile de tratare mecanobiologice sau în instalaţiile integrate de tratare. Prin urmare, atâta vreme cât legea impune crearea unor infrastructuri separate pentru procesarea celor două tipuri de deșeuri, rezultă că nu se poate face procesarea deșeurilor reziduale în srtațiile de sortare, așa cum nu se poate face procesare deșeurilor reciclabile colectate separat în instalații de tratare mecano – biologice. Prin urmare, 1. atribuirea contractelor de delegare a activității de tratare mecano biologică a deșeurilor reziduale se poate face doar către agenții economici care dețîn instalații de tratare mecano biologică/instalații integrate autorizate prin AIM/AM și licență ANRSC pentru activitatea de tratare mecano – biologică; 2. atribuirea contractelor de delegare a activității de sortare a deșeurilor de hârtie, carton, metal, plastic şi sticlă colectate separat se poate face doar către agenții economici care dețîn instalații de sortare autorizate că atare prin AIM/AM și licență ANRSC pentru activitatea de sortare; Autoritățile publice locale, Garda Națională de Mediu, Garda de Mediu Ilfov, Garda de Mediu București, Agenția Națională de Protecție a Mediului, Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Gestionarea Integrată a Deșeurilor Municipale în Municipiul București, Direcția de Sănătate Publică Ilfov sunt obligate să pună în aplicare dispozițiile legale menționate mai sus și să interzică intrarea deșeurilor municiplae în amestec în stația de sortare a societății 3R GREEN din localitatea Chitila, județul Ilfov. Indiferent de prevederile autorizației de mediu eliberată de Agenția Națională de Protecție a Mediului către societatea 3R Green, prevederile legale de mai sus privind interdicția intrării deșeurilor în amestec în stațiile de sortare primează în față oricăror coduri prevăzute în autorizațiile de mediu. Făcând verificări privind autorizarea 3rGreen din localitatatea Chitila-Rudeni am identificat faptul că Autorizația de mediu este eliberată de ANPM. Această autorizare emisă de ANPM a survenit după ce, în prealabil, a fost în mod repetat respinsă de APM IF dat fiind că nu erau îndeplinite condițiile legale pentru desfășurarea unei astfel de activități pe acest amplasament. Pe site-ul APM IF apare ultima adresa de respingere că fiind din martie 2021. De asemenea pe site-ul DSP IF apare o adresa prin care s-a dispus relocarea stației de sortare a 3RGreen de pe amplasamentul Chitila tot datorită faptului că nu erau îndeplinite condițiile legale pentru desfășurarea unei astfel de activități pe acest amplasament. Deși două instituții ale statului au constatat imposibilitatea desfășurării activității de sortare a societății 3rGreen pe amplasamentul din Chitila Stradă Fortului nr.31, ANPM fără să țînă cont de aceste instituții a dispus eliberarea autorizației de mediu ajungându-se la efectele din ziua de azi privind poluarea și contaminarea zonei de nord a Bucureștiului. Deși condițiile nu s-au schimbat aceeași solicitare de eliberare a autorizației de mediu a fost aprobată de ANPM, prin președintele Laurenţiu Alexandru Păştinaru ajungându-se la punerea în pericol a sănătății publice. ANPM este instituția care ar trebui să protejeze sănătatea cetenilor și a comunităților locale, dar prin aceste metode devine instituția responsabilă pentru afectarea sănătății publice.Menținerea în funcții de conducere a Directorului Pătraşcu Octavian (Direcţia Controlul Poluării Şi Reglementări) și Directorului Soavă Ciprian Cătălin (Serviciul Autorizări Şi Evaluare Impact) care prin mită și corupție pune în pericol sănătatea publică, este o eroare gravă a instituțiilor statului, inclusiv a Președintelui ANPM respectiv a Vicepreședintelui acestei instituții. De asemenea Garda de mediu este instituția care ar trebui să ia măsură imediată privind interzicerea intrării deșeurilor în amestec la această stație de sortare, punând în aplicare prevederile legale sus-menționate contribuind astfel la diminuarea disconfortului, a poluării cât și a diminuării riscurilor privind afectarea sănătății publice.
De asemenea, conform prevederilor legale menționate mai sus, la stațiile de sortare pot ajunge doar deșeuri care sunt colectate separat și presortate, iar nu deșeuri menajere în amestec din care se scurg zemuri toxice și care contaminează toate locuințele din jur.Această lege este încălcată de cei care operează stația de sortare, dar și de către cei care aduc deșeuri în amestec cu tot felul de substanțe urat mirositoare la această stație de sortare.Deșeurile care ajung la această stație de sortare,deșeuri care afectează sănătatea publică și creează prejudicii imense de mediu provin de la Primăriile de sector ale municipiului București și în special de la Primăria Sector 1 și Primăria Sector 6, care și ele la rândul lor sunt responsabile pentru această situație gravă din nordul Bucureștiului. Va rugăm să verificați încălcarea dispozițiilor legale și să ne comunicați măsurile pe care le-ați luat.Va rugăm să nu ne dați răspunsuri formale și să va ascundeți în spatele așa-zisor prevederi legale care v-ar limita competențele, și să luați în serios această problema care are efecte ireversibile pentru mediu și sănătatea populației Articolul 35 din Constituția României garantează dreptul la un mediu sănătos: (1) Statul recunoaște dreptul oricărei persoane la un mediu înconjurător sănătos și ecologic echilibrat. […] (3) Persoanele fizice și juridice au obligația de a proteja și ameliora mediul înconjurător. În acest moment, consider că mi se încalcă dreptul constituțional la un mediu sănătos, iar dumneavoastră, în calitate de reprezentanți ai autorității statului, aveți datoria de a proteja cetățenii. Că atare va rugăm să luați măsuri privind autorizațiile de mediu care nu corespund în realitate cu existența utilajelor și a instalațiilor autorizate, dar și verificarea legalității contractelor de livrare a deșeurilor în amestec, din care se scurg zemuri toxice, către această platforma de sortare a 3rGreen din Chitila-Rudeni . Această locație a 3rGreen din Orașul Chitila, sat Rudeni, Stradă Fortului nr.31, se transformă pe zi ce trece într-o adevărată groapă de gunoi, punând în pericol sănătatea publică. Vă rugăm să ne comunicați raportul întocmit în urmă verificării la adresa de email: petiț[email protected]”.