WORLD

Călătorii cu trenul între capitalele UE în doar câteva ore. Când ar putea fi gata rețeaua feroviară de mare viteză

Călătorii cu trenul între capitalele UE în doar câteva ore. Când ar putea fi gata rețeaua feroviară de mare viteză

Călătorii cu trenul între capitalele UE în doar câteva ore. Comisia Europeană propune o rețea feroviară de mare viteză care ar reduce semnificativ timpii de călătorie între capitalele europene.

Trenurile ar depăși 250 km/h, iar rute precum Berlin – Copenhaga sau Sofia – Atena ar putea fi parcurse în doar câteva ore, potrivit The Guardian.

Călătorii cu trenul între capitalele UE în doar câteva ore. O alternativă la avion

O rețea de cale ferată de mare viteză „cu adevărat europeană” ar putea fi gata până în 2040, a anunțat miercuri executivul UE, prezentând planuri de reducere drastică a timpilor de călătorie între marile orașe.

Noile legături transfrontaliere ar reduce dramatic timpul de călătorie între Tallinn și Riga la 1 oră și 45 de minute, comparativ cu 6 ore și 10 minute astăzi.

La celălalt capăt al continentului, drumul dintre Lisabona și Madrid ar scădea la trei ore, de la nouă în prezent. Trenurile de mare viteză, alternative la zborurile scurte

Comisarul european pentru transporturi, Apostolos Tzitzikostas, autoproclamat „om al trenurilor”, a spus că planurile arată cum ar putea fi creată „o rețea feroviară de mare viteză, cu adevărat europeană, până în 2040”.

Comisia estimează că măsura ar face călătoria cu trenul o alternativă mai atractivă la zborurile pe distanțe scurte și, posibil, chiar mai lungi.

Europa de Est stă prost

Deși de ani de zile există apeluri pentru creșterea transportului feroviar, călătoriile rapide transfrontaliere rămân rare.

Prioritățile naționale, infrastructura insuficientă, sistemele incompatibile, regulile contradictorii și biletele extrem de complicate au făcut ca rețeaua feroviară de mare viteză să nu se dezvolte atât de rapid sau atât de extins pe cât sperau susținătorii ei.

Cei 12.128 km de cale ferată de mare viteză existenți în Europa sunt concentrați în mare parte în patru state vest-europene (Franța, Germania, Italia și Spania), în timp ce Europa Centrală și de Est rămâne „slab conectată”, a spus Comisia.

Bilete transfrontaliere cumpărate dintr-un singur loc

Experți externi citați de Comisie estimează că este nevoie de 546 de miliarde de euro pentru a tripla dimensiunea rețelei de mare viteză, permițând trenurilor să circule cu peste 250 km/h.

Într-o listă lungă de măsuri, executivul UE promite o strategie de finanțare și va încerca să folosească fondurile europene pentru a stimula guvernele naționale și investițiile private, în special pentru infrastructură și material rulant.

Planul mai include îmbunătățirea sistemelor europene de semnalizare și ticketing. Tzitzikostas a spus că toți pasagerii ar trebui să poată cumpăra într-o zi bilete transfrontaliere și, eventual, bilete combinate tren-avion printr-un singur site.

El a promis propuneri legislative la începutul lui 2026 pentru a garanta achiziția biletelor transfrontaliere și extinderea drepturilor pasagerilor.

În prezent, călătorii trebuie să contacteze separat fiecare operator feroviar național implicat într-o cursă internațională pentru asistență sau rambursări în caz de întârzieri.

malina@mediaflux.ro Absolventă de Drept, dar atrasă iremediabil de jurnalism. Un drum lung, greu, dar întotdeauna frumos, fie că a fost vorba de jurnalism ... vezi toate articolele