EXCLUSIV | Cine este Lagardere, firma care încearcă să intre pe Aeroportul Otopeni. Chinezii din umbră și avertismentele privind securitatea obiectivelor strategice

spot_img

Relațiile Europei cu China au fost pe o traiectorie descendentă în ultimii câțiva ani. Invazia Rusiei în Ucraina a tensionat și mai mult relațiile dintre China și UE, dat fiind că Beijingul s-a abținut de la Consiliul de Securitate al ONU și Adunarea Generală a ONU și a pus conflictul pe seama celor cinci valuri ale expansiunii NATO. Pe de altă parte, prin parteneriatele strategice încheiate între statul român și SUA, NATO, UE în contextul războiului de la granița României și a disputelor internaționale SUA – Rusia – China, aeroporturile internaționale din țara noastră capătă o însemnătate deosebită.  

Iar în acest context, însă, potrivit mai multor surse, în prezent există o linie pro statul chinez la nivelul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii din România, dar și companiilor din subordine.

Sursele spun inclusiv că participarea angajaților Companiei Naționale de Aeroporturi București la diverse simpozitoane și manifestări socio-culturale sponsorizate direct sau indirect de companii care au legatură cu statul chinez, crează o direcție periculoasă pentru politica de Securitate a obiectivelor strategice în acest context sensibil.

Și există un exemplu recent care ridică nenumărate semne de întrebare.

Avertismente încă din anul 2019

Philippe Le Corre, membru senior nerezident în Programul Europa de la Carnegie Endowment for International Peace, atrăgea atenția, încă din 2019 în fața Comisiei pentru Afaceri Externe a Camerei Reprezentanților, a Subcomisiei pentru Europa, Eurasia, Energie și Mediu despre ”cea mai mare provocare a investițiilor chineze în sectoare strategice”, care pot genera probleme, în special în rândul țărilor mai mici și al economiilor aflate în dificultate, ”iar această relație se poate extinde și pe tărâmul politic, așa cum s-a întâmplat în câteva ocazii”, mai explica acesta.

”Europa trebuie să se confrunte cu proprietatea sau controlul chinezilor asupra infrastructurii fizice și cu riscurile de securitate care decurg din aceasta. Întreprinderile de stat chineze, cu sprijin din fonduri de stat adesea sub eticheta BRI, își extind controlul asupra activelor portuare europene cheie și, din ce în ce mai mult, și asupra legăturilor feroviare și utilităților. Prin urmare, utilizarea porturilor europene pentru operațiunile navale ale SUA și NATO ar putea fi compromisă, așa cum se poate întâmpla în cazul portului israelian Haifa, care va fi operat de Shanghai International Port Group (SIPG) din 2021” spunea acesta.

 Îngrijorări în Belgia față de un proiect chinez pe aeroportul din Liège

Penetrarea agresivă a statului chinez prin fonduri și companii, în mod direct sau indirect, au atras atenția Comisiei Europene asupra pericolelor și informațiilor pe care le-ar putea obține prin prezența lor în puncte strategice de interes național și European – așa numitele infrastucturi critice.

La finalul lunii mai a anului trecut, politicienii belgieni au tras semnale de alarmă evidente față  de un proiect masiv chinez pe aeroportul din Liège, în sudul țării.

Dezbaterea din parlament s-a purtat în jurul riscului că este posibil ca RP Chineză să încerce să le ofere spionilor săi un punct de sprijin mai ferm în Europa printr-un centru logistic de referință construit de gigantul e-commerce Alibaba.

”Ofițerii de informații chinezi ar putea avea acces la zone sensibile și sigure ale aeroportului…”

Alibaba este o firmă multinațională de tehnologie specializată în comerțul electronic și retailul electronic. Este adesea descrisă ca versiunea chineză a gigantului american de vânzare cu amănuntul Amazon. Astăzi este printre cele mai bogate 10 companii din lume. În efortul de a-și extinde aria de operațiuni dincolo de Asia, Alibaba a anunțat recent construirea a șase hub-uri logistice globale, care îi vor permite să livreze produse oriunde în lume în 72 de ore.

„Ar trebui să ne dăm seama că Alibaba nu este doar un simplu operator privat, ci un agent al Partidului Comunist Chinez, sub ordinele regimului”, a susținut Samuel Cogolati, membru al partidului Green Ecolo din parlamentul belgian, care conduce acuzația din dosar.

”Ofițerii de informații chinezi ar putea avea acces la zone sensibile și sigure ale aeroportului… Importanța economică viitoare a aeroportului din Liège pentru China nu poate fi subestimată”, a spus liberalul flamand, potrivit rapoartelor presei belgiene ale întâlnirii, care au punctat că și ministrul justiției din Belgia, Vincent Van Quickenborne, a părut îngrijorat cu privire la acestă problemă.

Cine este Lagardere, firma care încearcă să intre pe Aeroportul Otopeni. Chinezii din grupul francez …

În toamna anului trecut, potrivit Forbes, un alt gigant chinez al comerțului electronic, JD.com, se extindea pe rețeaua de călătorii cu amănuntul, prin preluarea unui pachet de acțiuni în afacerea din Asia de Nord a operatorului global duty-free, cu sediul la Paris, Lagardère Travel Retail, parte a grupului francez Lagardère.

”JD.com și fondul de stat China Jianyin Investment (JIC) investesc împreună 112 milioane de dolari pentru a prelua acțiuni de 18,6%, respectiv 3,7% în divizia Asia de Nord a Lagardère Travel Retail.” nota Forbes

Legătura nu este o surpriză, spuneau jurnaliștii publicației economice. ”Toamna trecută, Alibaba Group, rivalul JD.com, a preluat acțiuni la cel mai mare retailer aeroportuar din lume, Dufry, cu planuri care vizau explotarea în comun a afacerii din China, care este în plină expansiune.

…și legătura cu România și obiectivele ei strategice

 În România, Lagardere este prezent în Suceava, Iași, Bacău, Oradea, Cluj, Timișoara, Sibiu.

Iar în acest moment, societatea Lagardere face demersuri pentru a intra în 20% din cafenelele și restaurantele din Aeroportul Internațional Henri Coandă București, devenit, cum precizam la începutul articolului, un punct extrem de important prin parteneriatele strategice încheiate între statul român și SUA, NATO, UE în contextul războiului din Ucraina.

Mișcarea retailerului cu acționariat chinez – inclusiv un fond de stat din China – a fost confirmată de Marius Văcălău, CEO Lagardère Travel Retail, într-un interviu acordat pubicației Wall Street.

”Așteptăm, la începutul anului, lansarea și derularea procedurilor de licitație pentru spațiile de retail din Aeroportul Otopeni. Aceasta ar fi o oportunitate excelentă pentru noi de a pune know-how-ul la dispoziția călătorilor de pe Aeroportul Otopeni, principala poartă de intrare a turiștilor în România”, a declarat acesta.

Există, în acest moment temerea că direcția pro-China de la vârful ministerului Transporturilor să faciliteze pătrunderea într-o zonă de maximă importanță din punct de vedere al strategiei și securității a unei companii din al carei acționariat face parte statul chinez, despre a cărui ”politică expansionistă” atrăgea atenția, încă din 2019, Philippe Le Corre în fața Comisiei pentru Afaceri Externe a Camerei Reprezentanților:

”Un aspect specific în relația cu China este că multe tranzacții sunt executate prin intermediul unor terțe părți, în alte state, pentru a ascunde sursa chineză de proprietate și finanțare..”

 


spot_imgspot_imgspot_imgspot_img
Cele mai noi ștri
spot_img

Citește și

Cele mai noi ștri
Știri din aceeași categorie

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.