Sigur că nu vreau să scriu despre ce v-ați fi gândit dacă v-a zburat deja imaginația. Of-ul meu legat de wc-ul din fundul curții e altul și e la fel de vechi precum ziarele care se foloseau și pe post de hârtie igienică.
A adus și pandemia care ne-a lovit în 2019 ceva bun. A forțat școala românească să se adapteze peste noapte la o predare online, cumva digitalizată. Aveau sau n-aveau dispozitive electronice acasă, elevii au fost nevoiți să se descurce cu învățătorii și profesorii pe internet.
În orașe a fost relativ decent și civilizat. În mediile defavorizate, însă, a fost jale. Autoritățile s-au văzut puse în fața unei situații pe care nu o prevăzuseră. Doar nu s-ar fi gândit nimeni că, în secolul XXI, copiii ar avea nevoie de educație digitalizată, nu?
S-au zbătut guvernul și autoritățile locale, au achiziționat tablete (a durat mult, evident), le-au împărțit elevilor și, ușor-ușor, cei mici au învățat, vrând-nevrând, să folosească internetul și pentru altceva decât pentru rețelele sociale.
Ne-am zbătut în pandemie să facem o digitalizare forțată a mediului rural, așa, pe genunchi și în grabă cum ne șade nouă bine pentru că și pandemia asta ne-a luat pe nepregătite.
La o adică, noi nici nu terminasem de numărat toaletele din curtea școlilor…
Vă mai aduceți aminte de când rezolvăm problema wc-urilor improprii din curtea școlilor, fără canalizare și fără apă curentă? Ăhăhă, de 30 de ani și de fix 30 de miniștri încoace…
Suntem în frumosul an 2025, așteptăm cu nerăbdare cloud-ul guvernamental, Jeff Bezos tocmai a trimis șase femei la limita spațiului cosmic, avem și noi cărți de identitate electronice, Suedia revine la scrisul de mână după o ”digitalizare exagerată” în școli”, iar ministrul Educației …numără școlile cu toaletă în curte.
Mândru nevoie mare, premierul Marcel Ciolacu anunța în ședința de Guvern:
”Punem punct unei realități triste din educația românească. Alocăm 14,5 milioane de lei pentru ca, la începutul noului an școlar, în toamnă, să nu mai existe unități de învățământ cu toalete în curte. Mai sunt 175 de școli în asemenea situație și nu putem vorbi cu adevărat de o Românie Educată fără a rezolva definitiv acest simbol al blocării în trecut.”
Declarând – ca mulți alți miniștri dealtfel – că este inadmisibil ca, în aceste vremuri, să mai existe școli cu toalete în curte sau cu toalete fără apă curentă sau canalizare, ministrul Daniel David spune că este vorba atât despre școlile care au fost finanțate în anul 2024 și ale căror lucrări nu au fost demarate sau finalizate, cât și despre școlile care, în anul 2025, dețin grupuri sanitare situate în curte, fără apă curentă și fără canalizare și care îndeplinesc condițiile de finanțare.
Ce m-a surprins este că, dacă mergem la proiectul HG prin care se alocă banii celor 175 de școli, găsim un pasaj care scrie negru pe alb:
”De asemenea, s-a solicitat, ca împreună cu autoritățile administrației publice locale, să analizeze situația tuturor unităților de învățământ preuniversitar de stat și să transmită dacă mai există și alte unități care nu dețin grupuri sanitare conforme, situate în curte, fără apă curentă și fără canalizare”.
Deci nu știm câte, e greu să aflăm, nu? Între timp, doar spre aducere aminte pe post de exemplu, într-o comună din Teleorman, elevii folosesc un wc cârpit, rece și urât din capătul curții.
La 5 ani după o pandemie care ne-a adus digitalizarea la sate și după 10 ani cu o tristă ”Românie Educată”.