Magazinele se transformă în fiecare zi. Iar cei care sunt obișnuiti cu un anumit tipar de magzine, știu că periodic se schimbă modul în care sunt așezate produsele în rafturi și cum apar noi promoții.
Dar tehnologia intervine și în lumea cumpărăturilor de conveniență de la magazinul de lângă bloc. Dacă în Statele Unite cei de la Amazon au implementat deja magazine complet automatizate, fără case de marcat, unde clienții se duc și iau ce produse doresc de pe raft și sunt facturați automat, iar plata se face complet automat. La noi, magazinele abia implementează case de marcat de tip ”self checkout”.
Casele de marcat de tip self checkout sunt disponibile acum în aproape toate lanțurile mari de magazine. Multe dintre acestea au fost instalate chiar în pandemie, atunci când oamenii nu au mai vrut să aibă acea interacțiune cu vânzătorul când trebuie să plătească produsul și au câștigat foarte repede adepți. Clienții pot scana singuri produsele, ceea ce reduce timpul de așteptare.
Transformarea din magazine și accesul caselor de marcat self checkout, face ca meseria de casier să fie pe punctul de a nu mai fi necesară. De fapt și acum în marile lanțuri de magazine care oferă această posibilitatea, foștii casieri au acum alte îndatoriri: cum ar fi împachetarea produselor pentru livrare sau o mai bună aranjare a produselor pe rafturi.
Primele case de marcat self checkout au apărut la noi în 2015, ”importate” din Franța de către un lanț de magazine. De atunci și alți retaileri au decis să urmeze modelul, iar în prezent avem undeva la 1000 de case de marcat self checkout în magazine.
Toate magazinele se vor transforma până în 2025. Previziunile spun că vor exista peste 1,2 milioane de case de tip self checkout, în magazine în următorii ani. Iar clienții își vor face cumpărăturile fără casieri.
În acest timp casierii vor avea alte joburi în cadrul magazinelor. De exemplu la Mega Image sunt acum 346 de case de marcat de tip self checkout, iar ”Digitalizarea, noile tehnologii şi contextul pandemic au transformat modul în care oamenii îşi fac cumpărăturile, precum şi aşteptările şi nevoile lor legate de experienţele pe care le au în magazinele fizice”, spun reprezentanții magazinului.
Și Kaufland are una dintre cele mai extinse rețele de case de marcat de tip self checkout din România. Clienții au peste 600 de case expres unde pot scana singuri produsele și le pot plăti fără a mai lua contact cu vreun casier.
”Numărul este impresionant, în contextul în care reprezintă 36 % din totalul caselor de marcat din România“, a mai spus Valer Hancaş, corporate affairs la Kaufland România.
Image by Manfred Antranias Zimmer from Pixabay