NEWS

Declaraţia unică 2025. Când este termenul limită şi ce se întamplă dacă întârzii cu depunerea ei

Declaraţia unică 2025. Când este termenul limită şi ce se întamplă dacă întârzii cu depunerea ei
Sursa: ANAF / Facebook

Declaraţia unică 2025. Românii mai au aproape trei săptămâni la dispoziţie ca să completeze şi să depună declaraţia unică. Față de ceilalți ani, în 2025 sunt schimbări în ceea ce privește calculul taxelor și impozitelor.

Termenul limită pentru depunere forumularului 212 este până la 25 mai inclusiv.

Declaraţia unică 2025. Formularul 212 se depune anual

Declarația unică 2025 sau formularul 212, trebuie depusă în fiecare an de către persoanele care obțin sume de bani din activități independente sau investiții și care datorează impozit pe venit și contribuții sociale de sănătate obligatorii, potrivit Codului fiscal.

Ordinul ANAF 7.015/2024 a fost publicat în Monitorul Oficial încă de la sfârşitul anului 2024. Noua versiune a declarației unice poate fi folosită de către persoanele fizice pentru declararea impozitului pe veniturile realizate şi a contribuţiilor sociale datorate pentru anul 2024, în ceea ce priveşte contribuția la pensii, CAS, respectiv contribuția la sănătate, CASS.

25 mai este termenul limită pentru depunerea declaraţiei unice

Toți românii care obțin și alte venituri pe lângă salariu, din activități independente, trebuie să depună declarația unică până pe 25 mai, adică să completeze Formularul 212.

Astfel spus, declaraţia unică îi vizează în special pe cei care obţin bani din activităţi independente, fără contract de muncă. Vorbim aici despre cei care obţin venituri din activităţi independente, chirii, dividende, dobânzi, videochat, meditaţii, etc.

În baza veniturilor declarate prin intermediul formularului 212, aceste persoane au de achitat către stat, în principiu, cam jumătate din sumele obţinute, în contul impozitului pe venit şi a contribuţiilor pentru sănătate şi pensie.

Ce se întâmplă dacă nu depui declaraţia unică în 2025

În mod normal, nedepunerea declaraţiei unice poate atrage o dublă pedeapsă pentru persoana implicată. Vorbim despre riscul de a încasa o amendă consistentă, dar şi despre posibilitatea de a primi o impunere estimativă, care să nu corespundă cu situaţia reală a veniturilor încasate.

Pe de altă parte, dacă situaţia devine o obişnuinţă, există pericolul ca persoana vizată să fie încadrată într-o situaţie şi mai complicată mergându-se până într-acolo încât să vorbim de posibilitatea existenţei unei evaziuni fiscale.

Ce se întâmplă dacă declari venituri eronate

Contribuabilii care declară venituri eronate au posibilitatea de a modifica declaraţia unică depusă până la 25 mai, însă numai până la finalul anului calendaristic, respectiv până la 31 decembrie.

Modificarea se poate face prin depunerea unei declaraţii rectificative care să aibă bifată cel puţin una dintre căsuţele „Declaraţie rectificativă privind capitolul I” şi „Declaraţie rectificativă privind capitolul II”.

Declaraţia rectificativă se poate depune precum declaraţia unică, atât fizic, cât şi online. Fizic la registratura organului fiscal sau prin poştă, iar online prin intermediul anaf.ro sau e-guvernare.ro.

Cum poate fi corectată declarația

Declaraţia poate fi corectată de contribuabili din propria iniţiativă, ori de câte ori informaţiile actuale nu corespund celor din declaraţia depusă anterior, prin depunerea unei declaraţii rectificative în condiţiile prevăzute de Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.

Declaraţia rectificativă se întocmeşte pe acelaşi formular, bifându-se cu X căsuţa/căsuţele „Declaraţie rectificativă privind Capitolul I” şi/sau „Declaraţie rectificativă privind Capitolul II”, completându-se, după caz, capitolul I „Date privind impozitul pe veniturile realizate şi contribuţiile sociale datorate pentru anul 2024” şi/sau capitolul II „Date privind contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată de către persoanele fizice care optează pentru plata contribuției pentru anul 2025”.

Declaraţia rectificativă se utilizează pentru:

corectarea impozitului pe venit, precum şi a contribuţiilor sociale datorate de persoanele fizice;
modificarea datelor de identificare a persoanei fizice;
modificarea unor date referitoare la categoria/sursa veniturilor sau a nivelului acestora, potrivit legii;
modificarea unor date referitoare la contribuţia de asigurări sociale şi contribuţia de asigurări sociale de sănătate;
situația în care se rectifică încadrarea de la lit.A – F de la capitolul II;
corectarea altor informaţii prevăzute de formular.

La rectificarea declaraţiei se vor avea în vedere următoarele:

declaraţia iniţială este declaraţia care nu are nicio bifă de rectificativă selectată;
este permisă depunerea unei singure declaraţii iniţiale;
declaraţia rectificativă este declaraţia cu cel puţin o bifă de rectificativă selectată (la capitolul I sau capitolul II sau la ambele capitole);
o declaraţie rectificativă care rectifică ambele capitole (capitolul I şi capitolul II) trebuie să aibă ambele bife de rectificare selectate.
Precizări privind corectarea declarației
Declaraţia nu poate fi depusă şi nu poate fi corectată după anularea rezervei verificării ulterioare, cu excepţiile prevăzute la art. 105, alin. (6) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.

În situaţia în care contribuabilul depune declaraţia după anularea rezervei verificării ulterioare potrivit art. 105, alin. (6) din Codul de procedură fiscală, se bifează temeiul legal pentru depunerea declaraţiei de la rubrica Declaraţie depusă după anularea rezervei verificării ulterioare, conform Codului de procedură fiscală.

În situația în care se depune declarație rectificativă se bifează în mod corespunzător caseta din formular.

Cum se depune declarația

Declaraţia se depune, împreună cu anexele completate, dacă este cazul, astfel:

a) prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, respectiv: – prin intermediul serviciului „Spaţiul privat virtual” (SPV); – pe site-ul e-guvernare.ro, cu semnătură electronică calificată. Programul de asistenţă este pus la dispoziţia contribuabililor gratuit de unităţile fiscale subordonate sau poate fi descărcat de pe portal-ul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, la adresa www.anaf.ro;

b) direct la registratura organului fiscal sau prin poştă, cu confirmare de primire. Declaraţia se pune gratuit la dispoziţia contribuabilului.

Data depunerii declaraţiei în format hârtie este data înregistrării acesteia la organul fiscal sau data depunerii la poştă, după caz.

Sunt în jur de 800 de mii de contribuabili care vor trebui să depună declaraţia unică, iar termenul limită este data de 25 mai. Cine nu completează formularul 212 riscă să fie sancţionat cu până la 500 de lei.

 

malina@mediaflux.ro Absolventă de Drept, dar atrasă iremediabil de jurnalism. Un drum lung, greu, dar întotdeauna frumos, fie că a fost vorba de jurnalism ... vezi toate articolele