O serie de dezvăluiri recente ale Reuters arată că în urmă cu aproximativ un deceniu, compania Tesla, deținută de miliardarul Elon Musk, a manipulat afișajele de pe tabloul de bord al mașinilor sale electrice pentru a oferi proiecții „roz” cu privire la distanța pe care proprietarii o pot parcurge înainte de a avea nevoie de reîncărcare, a declarat o sursă pentru publicația citată.
Anul trecut, producătorul auto a devenit atât de inundat de plângeri privind autonomia de rulare încât a creat o echipă specială pentru a anula programările la service ale proprietarilor.
În luna martie, Alexandre Ponsin a pornit într-o călătorie cu familia din Colorado până în California în mașina sa Tesla nou achiziționată, un Model 3 din 2021, de ocazie. El se aștepta să obțină ceva apropiat de autonomia anunțată a sedanului sport electric: 353 de mile cu o baterie complet încărcată.
În curând și-a dat seama că uneori obținea mai puțin de jumătate din această autonomie, în special pe vreme rece – o subperformanță atât de severă încât a fost convins că mașina avea un defect grav.
„Ne uitam la autonomie și vedeam literalmente cum scade numărul în fața ochilor”, a spus el despre contorul de autonomie de pe bordul său.
Ponsin a contactat Tesla și a făcut o programare la service în California. Ulterior, a primit două mesaje text, în care i se spunea că „diagnosticarea de la distanță” a stabilit că bateria sa este în regulă, iar apoi: „Am dori să vă anulăm vizita”.
Ceea ce nu știa Ponsin era că angajații Tesla fuseseră instruiți să împiedice toți clienții care se plângeau de autonomia redusă să își aducă vehiculele la service. Vara trecută, compania a creat în mod discret o „echipă de diversiune” în Las Vegas pentru a anula cât mai multe programări legate de autonomie, transmite Reuters.
Constructorul de automobile electrice cu sediul în Austin, Texas, a desfășurat această echipă deoarece centrele sale de service erau inundate de programări din partea proprietarilor care se așteptau la performanțe mai bune pe baza estimărilor anunțate de companie și a proiecțiilor afișate de indicatoarele de autonomie din bordul mașinilor, potrivit mai multor persoane familiarizate cu această chestiune.
În interiorul biroului echipei din Nevada, unii angajați au sărbătorit anularea programărilor de service punându-și telefoanele pe mute și lovind un xilofon metalic, declanșând aplauze din partea colegilor care uneori stăteau în picioare pe birouri. Echipa închidea adesea sute de cazuri pe săptămână, iar angajații erau monitorizați în funcție de numărul mediu de programări deviate pe zi.
Managerii le-au spus angajaților că economiseau pentru Tesla aproximativ 1.000 de dolari pentru fiecare programare anulată, au declarat persoanele respective. Un alt obiectiv a fost acela de a reduce presiunea asupra centrelor de service, unele dintre acestea având așteptări lungi pentru programări.
În cele mai multe cazuri, mașinile clienților care se plângeau probabil că nu aveau nevoie de reparații, potrivit persoanelor familiarizate cu problema. Mai degrabă, Tesla a creat valul de plângeri într-un alt mod – prin prezentarea exagerată a autonomiei vehiculelor sale electrice futuriste, sau EV-uri, crescând așteptările consumatorilor dincolo de ceea ce pot oferi mașinile. Deseori, Tesla nu reușesc să atingă estimările privind autonomia anunțată și nici proiecțiile furnizate de propriile echipamente ale mașinilor, potrivit interviurilor Reuters cu trei experți în domeniul auto care au testat sau studiat vehiculele companiei. Nici Tesla și nici directorul executiv Elon Musk nu au răspuns la întrebările detaliate ale Reuters pentru acest articol, arată publicația citată.
Cu ani în urmă, Tesla a început să exagereze distanța potențială de deplasare a vehiculelor sale, prin manipularea software-ului de estimare a autonomiei. În urmă cu aproximativ un deceniu, compania a decis, în scopuri de marketing, să scrie algoritmi pentru contorul său de autonomie care să le arate șoferilor proiecții „roz” privind distanța pe care ar putea să o parcurgă cu o baterie plină, potrivit unei persoane familiare cu un proiect timpuriu al software-ului pentru citirile din bord.
Apoi, atunci când bateria cobora sub 50% din încărcarea maximă, algoritmul ar fi arătat șoferilor proiecții mai realiste pentru autonomia rămasă, a declarat această persoană. Pentru a împiedica șoferii să rămână blocați atunci când autonomia preconizată începea să scadă mai repede, Teslas a fost proiectat cu un „tampon de siguranță”, care permitea o autonomie suplimentară de aproximativ 24 km (15 mile) chiar și după ce afișajul de pe tabloul de bord arăta o baterie descărcată, a declarat sursa.
Directiva de a prezenta estimările optimiste ale autonomiei a venit de la directorul executiv al Tesla, Elon Musk, a precizat această persoană.
„Elon a vrut să prezinte cifre bune privind autonomia atunci când este complet încărcată”, a spus persoana, adăugând: „Când cumperi o mașină din parcare care vede o autonomie de 350 de mile, 400 de mile, te face să te simți bine”.
Umflarea intenționată de către Tesla a proiecțiilor de pe indicatorul de autonomie din bord și crearea echipei sale de diversiune a reclamațiilor privind autonomia nu au fost raportate anterior.
Autonomia de rulare este unul dintre cei mai importanți factori în decizia consumatorilor de a cumpăra o mașină electrică sau de a cumpăra sau nu una. Așa-numita anxietate legată de autonomie – teama de a rămâne fără energie înainte de a ajunge la un încărcător – a fost un obstacol principal în calea creșterii vânzărilor de vehicule electrice.
Reuters nu a putut stabili dacă Tesla mai folosește în continuare algoritmi care sporesc estimările de autonomie din bord. Însă, testerii auto și autoritățile de reglementare continuă să semnaleze compania pentru că exagerează distanța pe care vehiculele sale o pot parcurge înainte ca bateriile să se epuizeze. Tesla a fost amendată la începutul acestui an de către autoritățile de reglementare din Coreea de Sud, care au constatat că mașinile oferă o autonomie de până la jumătate din cea anunțată pe vreme rece. Un alt studiu recent a constatat că trei modele Tesla au avut în medie o autonomie cu 26% mai mică decât cea anunțată.
Agenția pentru Protecția Mediului din SUA (EPA) a cerut Tesla, începând cu anul model 2020, să reducă cu 3%, în medie, estimările de autonomie pe care producătorul auto dorea să le anunțe pentru șase dintre vehiculele sale. EPA a declarat însă pentru Reuters că se așteaptă la unele variații între rezultatele testelor separate efectuate de producătorii auto și de agenție.
Datele colectate în 2022 și 2023 de la mai mult de 8.000 de Teslas de către Recurrent, o companie de analiză a vehiculelor electrice cu sediul în Seattle, au arătat că indicatoarele de autonomie de pe tabloul de bord ale mașinilor nu și-au schimbat estimările pentru a reflecta temperaturile exterioare calde sau reci, care pot reduce foarte mult autonomia.
Recurrent a constatat că cele patru modele Tesla au calculat aproape întotdeauna că pot parcurge mai mult de 90% din estimările EPA privind autonomia anunțată, indiferent de temperaturile exterioare. Scott Case, directorul executiv al Recurrent, a declarat pentru Reuters că indicatoarele de autonomie ale Tesla ignoră, de asemenea, multe alte condiții care afectează distanța de condus.
Mașinile electrice pot pierde din autonomia de rulare din multe dintre aceleași motive ca și mașinile pe benzină – dar într-o măsură mai mare. Frigul este o piedică deosebită pentru vehiculele electrice, încetinind reacțiile chimice și fizice din interiorul bateriilor și necesitând un sistem de încălzire pentru a le proteja. Alte elemente care consumă bateria sunt terenul accidentat, vântul din față, piciorul de plumb al șoferului și funcționarea sistemului de încălzire sau de aer condiționat din interiorul habitaclului.
Tesla discută despre efectul general al acestor condiții într-o secțiune „Sfaturi privind autonomia” de pe site-ul său web. De asemenea, producătorul auto și-a actualizat recent software-ul vehiculului pentru a oferi o defalcare a consumului bateriei în timpul călătoriilor recente, cu sugestii privind modul în care ar fi putut fi îmbunătățită autonomia.
Vehiculele Tesla oferă estimări ale autonomiei în două moduri: Unul prin intermediul unui contor de bord care indică autonomia curentă și care este mereu activat, iar al doilea prin intermediul sistemului de navigație, care funcționează atunci când șoferul introduce o anumită destinație. Estimarea autonomiei de către sistemul de navigație, a spus Case, ține cont de un set mai larg de condiții, inclusiv de temperatură. Deși aceste estimări sunt „mai realiste”, ele tind totuși să supraestimeze distanța pe care mașina o poate parcurge înainte de a trebui să fie reîncărcată, a spus el.
Recurrent a testat contoarele de autonomie din bord ale altor producători auto – inclusiv Ford Mustang Mach-E, Chevrolet Bolt și Hyundai Kona – și a constatat că acestea sunt mai precise. În general, contorul de autonomie al modelului Kona a subestimat distanța pe care o poate parcurge mașina, au arătat testele. Recurrent a realizat studiul cu ajutorul unui grant al National Science Foundation.
Tesla, a declarat Case, a proiectat în mod constant contoarele de autonomie din mașinile sale pentru a oferi estimări agresive mai degrabă decât conservatoare: „Acesta este punctul în care Tesla a luat o cale diferită față de majoritatea celorlalți producători auto”. Tesla nu este singurul producător auto cu mașini care nu își ating în mod regulat autonomia anunțată.
Unul dintre experți, Gregory Pannone, este coautorul unui studiu privind 21 de mărci diferite de vehicule electrice, publicat în aprilie de SAE International, o organizație de inginerie. Cercetarea a constatat că, în medie, mașinile nu și-au atins autonomia anunțată cu 12,5% pe autostradă.
Studiul nu a menționat numele mărcilor testate, dar Pannone a declarat pentru Reuters că trei modele Tesla au înregistrat cele mai slabe performanțe, nereușind să atingă autonomia anunțată cu o medie de 26%.
Până anul trecut, vânzările de vehicule electrice Tesla au crescut vertiginos. Compania a livrat aproximativ 1,3 milioane de mașini în 2022, de aproape 13 ori mai multe decât cu cinci ani înainte.
Pe măsură ce vânzările au crescut, a crescut și cererea de programări pentru service. Așteptarea pentru o rezervare disponibilă era uneori de o lună, potrivit uneia dintre sursele familiare cu operațiunile echipei de deviere.
Tesla îi instruiește pe proprietari să facă programări prin intermediul unei aplicații de telefon. Compania a constatat că multe probleme pot fi rezolvate de echipele sale de service „virtuale”, care pot diagnostica și rezolva de la distanță diverse probleme.
Supraveghetorii Tesla le-au spus unor membri ai echipei virtuale să îi sfătuiască pe clienți să nu își aducă mașinile în service ori de câte ori este posibil. Un actual „Consilier de service virtual” al Tesla a descris o parte a muncii sale în profilul său de pe LinkedIn: „Devierea clienților care nu au nevoie de service în persoană”.