Facebook va plăti mass-media franceză pentru afișarea știrilor pe platforma sa, a anunțat joi gigantul social media.
Se pare că Facebook va plăti câteva ziare franceze pentru toate știrile pe care le afișează utilizatorilor în fluxurile lor. Nu cu mult timp în urmă, Google a anunțat un aranjament similar în Franța.
În februarie 2021, Google a fost de acord să plătească anual 22 de milioane de dolari unui grup de 121 de publicații de știri naționale și locale din Franța, după semnarea acordurilor de licențiere, a raportat Reuters în februarie.
În plus, Google a fost de acord să plătească 10 milioane de dolari aceluiași grup „Alliance de la presse d’information generale (APIG)” pentru că a promis că nu va da în judecată gigantul tehnologic pentru pretenții de drepturi de autor în următorii trei ani.
Vor exista două tipuri de licențe, a declarat o sursă pentru Reuters: una pentru utilizarea conținutului de știri pe platforma principală a Facebook și una pentru viitorul serviciu Facebook News, care va organiza povești dintr-un set select de publicații.
Facebook News va fi lansat în Franța în 2022, a declarat compania americană.
Agențiile de presă simt din ce în ce mai mult lovitura consumului de conținut prin intermediul rețelelor sociale. Chiar dacă și pentru publicațiile de presă aceasta este o platformă prin care pot atrage mai mulți cititori.
În timp ce giganți precum Facebook și Google câștigă o sumă uriașă datorită interacțiunii utilizatorilor cu știrile de pe platformele sale, instituțiile de știri și-au văzut profiturile diminuate. În special după debutul pandemiei de Covid-19.
În Europa, mișcarea vine după ce prima regulă privind drepturile de autor a fost adoptată sub umbrela Uniunii Europene pentru a crea „drepturi învecinate”. Acest lucru impune companiilor mari de tehnologie să negocieze cu editorii care ar putea căuta o parte din profiturile obținute prin utilizarea conținutului lor de știri.
Franța nu este singura țară în care marele monopol tehnologic asupra știrilor este amenințată. Australia a fost prima țară care a impus o legislație similară pentru Google și Facebook pentru a le determina să plătească editorii și radiodifuzorii pentru conținut.
De fapt, Google a amenințat că își va înceta operațiunile cu motorul de căutare în Australia după ce proiectul de lege a fost făcut public. Google a considerat că abordarea guvernului australian este „irealizabilă”.