#secretstory

Fosta cale ferată cu cremalieră intră în circuitul turistic. Povestea celor 10 kilometri de traseu spectaculos pe unde era cărat cărbunele

Fosta cale ferată cu cremalieră intră în circuitul turistic. Povestea celor 10 kilometri de traseu spectaculos pe unde era cărat cărbunele
Foto: Club feroviar

Fosta cale ferată cu cremalieră intră în circuitul turistic. Este vorba despre fostul traseu feroviar ce trece, prin pădure, pe deasupra Drumul Național 68 Hațeg-Caransebeș.

Acesta a fost transformat într-o potecă ce poate fi folosită de turiști, pe jos sau cu bicicleta. Vegetația a fost defrișată, iar din loc în loc, gropile au fost acoperite cu pietriș.

Bornele kilometrice ale fostei căi ferate au lăsat locul bornelor din andezit, împodobite cu sculpturi, de pe Via Transilvanica.

Fosta cale ferată cu cremalieră intră în circuitul turistic. Pe aici circulau mocănițele cu roți zimțate

Turiștii pot vedea locurile prin care treceau mocănițele (locomotivele cu aburi), dotate suplimentar cu un sistem de roți zimțate, care se conecta la instalația cremalierei, pentru a putea străbate urcușul și coborâșul trecătoarei dintre Transilvania și Banat.

De asemenea, la limita județelor Hunedoara și Caraș Severin, se află rămășițele haltei Porțile de Fier ale Transilvaniei.

Trecătoarea dintre Banat și Ardeal este traversată de drumul național Hațeg-Caransebeș, iar versanții din împrejurimile sale sunt acoperiți de păduri vaste.

Cale ferată cu cremalieră pe o distanță de 10 km. Traseul nu putea fi altfel străbătut

Calea ferată Subcetate-Caransebeș, care traversa Porțile de Fier ale Transilvaniei, a fost construită în primii ani ai secolului XX pentru a lega Ţara Haţegului şi bazinul carbonifer al Văii Jiului de centrul metalurgic de la Reşiţa şi de prima cale ferată a cărbunelui din Banat, Oraviţa-Baziaş, construită la mijlocul secolului al XIX-lea.

tren vechi
Foto: Caon

Din cauza declivităţii mari a traseului, pe o porţiune de aproape 10 km, care porneşte din apropierea satului Bouţari (Caraş-Severin), traversează „Porţile de Fier ale Transilvaniei“ şi coboară în depresiunea Haţegului, la Sarmizegetusa, calea ferată a fost dotată cu cremalieră.

Tronsonul cu cremalieră a fost închis în anul 1978, după şapte decenii de la inaugurare, iar locomotivele speciale au fost retrase în depourile din Petroşani şi Subcetate, unele dispărând, cu timpul.

Până în anul 2012, și celelalte sectoare ale căii ferate au fost dezafectate. Au rămas fostele gări și câteva porțiuni de cale ferată, pe care trenurile nu mai circulă.

Ce este cremaliera

Invenţia aparţine unui inginer elveţian, Roman Abt, şi a fost lansată în anul 1882, constând în două sau trei lame metalice dinţate, alăturate, montate în axul căii şi ai căror dinţi sunt decalaţi. Fiecărei lame dinţate îi corespunde o roată dinţată a mecanismului locomotivei, astfel încât angrenarea este continuă şi mult mai lină.

Pe aceste linii dotate cu cremalieră s-au utilizat aproape exclusiv locomotive cu aderenţă mixtă, cu două mecanisme motoare distincte, roţile motoare de simplă aderenţă fiind acţionate de un mecanism exterior, iar cele dinţate de unul interior, distinct.

În anul 1908 a fost construită de Wiener Lokomotivfabriks AG, Floridsdorf, o serie de 7 locomotive, special pentru linia Caransebeş – Subcetate.

Pe porţiunea cu cremalieră, viteza comercială a trenurilor de marfă era de 12 km/h, cea a trenurilor de persoane de 8 km/h, iar tonajele trenurilor erau reduse – 150 tf pentru trenurile de marfă şi 50-70 tf pentru trenurile de persoane.

Sistemul adoptat reducea mult din capacitatea de transport a secţiei, ceea ce a determinat pe mai mulţi specialişti feroviari să-1 considere inoportun. Reputatul inginer M. Tudoran a calificat de aceea soluţia adoptată în anul 1908 drept o aberaţie tehnică şi în anul 1941 a propus renunţarea la acest tip de cale ferată, în favoarea unei variante ocolitoare a cumpenei de ape, pentru a se desfiinţa porţiunea cu cremalieră, lucru ce nu a mai fost realizat, deoarece soluţia a fost considerată nerentabilă.

[email protected] Absolventă de Drept, dar atrasă iremediabil de jurnalism. Un drum lung, greu, dar întotdeauna frumos, fie că a fost vorba de jurnalism ... vezi toate articolele
Parteneri
Horoscop 27 mai - 2 iunie 2024, cu Mihai Voropchievici: Fecioarele se luptă cu banii, Balanţele renasc şi cer libertate
Horoscop 27 mai - 2 iunie 2024, cu Mihai Voropchievici: Fecioarele se luptă cu banii,...
Orașul care arată superb în poze, dar unii spun că ar fi ”cel mai deprimant loc”. Ce se întâmplă, de fapt, acolo
Orașul care arată superb în poze, dar unii spun că ar fi ”cel mai deprimant...
Ţinteau revenirea la Putere. Generalul (r.) Dumitru Dumbravă, mâna dreaptă a fostului şef operativ al SRI, Florian Coldea: „E sfârşit de epocă. (...) După ce se termină alegerile şi se reface structura, osatura statului, trebuie să o luăm fix de la zero
Ţinteau revenirea la Putere. Generalul (r.) Dumitru Dumbravă, mâna dreaptă a fostului şef operativ al...
Plantele de apartament pe care trebuie să le ferești de soare. Le merge cel mai bine în locuri întunecoase
Plantele de apartament pe care trebuie să le ferești de soare. Le merge cel mai...
CUTREMUR în showbiz! Cristina Cioran e însărcinată din nou cu Alex Dobrescu, deși are ordin de restricție împotriva lui: „Am sărbătorit toată ziua”
CUTREMUR în showbiz! Cristina Cioran e însărcinată din nou cu Alex Dobrescu, deși are ordin...
Monumentul imens de pe drumul către mare. Se vede de pe Autostrada Soarelui, e unul dintre cele mai mari din România, dar a ajuns în paragină
Monumentul imens de pe drumul către mare. Se vede de pe Autostrada Soarelui, e unul...
Sfârşit de linie: După 20 de ani în România, BRD Finance vinde tot şi încetează activitatea. Ce se va întâmpla cu toate creditele clienţilor
Sfârşit de linie: După 20 de ani în România, BRD Finance vinde tot şi încetează...
Contra curentului: familia de timişoreni care după ce şi-a vândut compania către un fond de investiţii străin a decis să revină la cârma afacerii cu o istorie de 30 de ani şi să o răscumpere
Contra curentului: familia de timişoreni care după ce şi-a vândut compania către un fond de...
Gabriela Firea, în ipostaze ȘOC! 100% nu o recunoști când dansează provocator
Gabriela Firea, în ipostaze ȘOC! 100% nu o recunoști când dansează provocator
SIMONA HALEP a aflat adevărul. NIMENI nu i-a spus asta până astăzi: Știi că vei dezamăgi
SIMONA HALEP a aflat adevărul. NIMENI nu i-a spus asta până astăzi: Știi că vei...
Prințul Harry și Meghan Markle. Blestemul lăsat în urma lor
Prințul Harry și Meghan Markle. Blestemul lăsat în urma lor
Român arestat preventiv pentru trădare. Bănuit că vindea secrete militare Rusiei
Român arestat preventiv pentru trădare. Bănuit că vindea secrete militare Rusiei
Lovitură de teatru: Dezvoltatorul de jocuri Gameloft închide studioul din Cluj. Toţi cei 136 de angajaţi sunt concediaţi
Lovitură de teatru: Dezvoltatorul de jocuri Gameloft închide studioul din Cluj. Toţi cei 136 de...
Povestea unei braşovence care a reuşit să construiască de la zero trei afaceri cu rulaje de aproape 100 de miloane de euro
Povestea unei braşovence care a reuşit să construiască de la zero trei afaceri cu rulaje...
Adevărata pizza. De unde vine savoarea preparatului
Adevărata pizza. De unde vine savoarea preparatului
De ce evreii nu cred în Iisus Hristos? 'Nu este Mesia!'
De ce evreii nu cred în Iisus Hristos? 'Nu este Mesia!'
Decizia momentului pentru toți românii care fac cumpărături de la Kaufland, Lidl, Penny, Profi sau Mega Image
Decizia momentului pentru toți românii care fac cumpărături de la Kaufland, Lidl, Penny, Profi sau...
TE CRUCEȘTI! Cum arătau vedetele înainte de operații. ASTA e adevărata lor față FOTO
TE CRUCEȘTI! Cum arătau vedetele înainte de operații. ASTA e adevărata lor față FOTO