#secretstory

Fosta cale ferată cu cremalieră intră în circuitul turistic. Povestea celor 10 kilometri de traseu spectaculos pe unde era cărat cărbunele

Fosta cale ferată cu cremalieră intră în circuitul turistic. Povestea celor 10 kilometri de traseu spectaculos pe unde era cărat cărbunele
Foto: Club feroviar

Fosta cale ferată cu cremalieră intră în circuitul turistic. Este vorba despre fostul traseu feroviar ce trece, prin pădure, pe deasupra Drumul Național 68 Hațeg-Caransebeș.

Acesta a fost transformat într-o potecă ce poate fi folosită de turiști, pe jos sau cu bicicleta. Vegetația a fost defrișată, iar din loc în loc, gropile au fost acoperite cu pietriș.

Bornele kilometrice ale fostei căi ferate au lăsat locul bornelor din andezit, împodobite cu sculpturi, de pe Via Transilvanica.

Fosta cale ferată cu cremalieră intră în circuitul turistic. Pe aici circulau mocănițele cu roți zimțate

Turiștii pot vedea locurile prin care treceau mocănițele (locomotivele cu aburi), dotate suplimentar cu un sistem de roți zimțate, care se conecta la instalația cremalierei, pentru a putea străbate urcușul și coborâșul trecătoarei dintre Transilvania și Banat.

De asemenea, la limita județelor Hunedoara și Caraș Severin, se află rămășițele haltei Porțile de Fier ale Transilvaniei.

Trecătoarea dintre Banat și Ardeal este traversată de drumul național Hațeg-Caransebeș, iar versanții din împrejurimile sale sunt acoperiți de păduri vaste.

Cale ferată cu cremalieră pe o distanță de 10 km. Traseul nu putea fi altfel străbătut

Calea ferată Subcetate-Caransebeș, care traversa Porțile de Fier ale Transilvaniei, a fost construită în primii ani ai secolului XX pentru a lega Ţara Haţegului şi bazinul carbonifer al Văii Jiului de centrul metalurgic de la Reşiţa şi de prima cale ferată a cărbunelui din Banat, Oraviţa-Baziaş, construită la mijlocul secolului al XIX-lea.

tren vechi
Foto: Caon

Din cauza declivităţii mari a traseului, pe o porţiune de aproape 10 km, care porneşte din apropierea satului Bouţari (Caraş-Severin), traversează „Porţile de Fier ale Transilvaniei“ şi coboară în depresiunea Haţegului, la Sarmizegetusa, calea ferată a fost dotată cu cremalieră.

Tronsonul cu cremalieră a fost închis în anul 1978, după şapte decenii de la inaugurare, iar locomotivele speciale au fost retrase în depourile din Petroşani şi Subcetate, unele dispărând, cu timpul.

Până în anul 2012, și celelalte sectoare ale căii ferate au fost dezafectate. Au rămas fostele gări și câteva porțiuni de cale ferată, pe care trenurile nu mai circulă.

Ce este cremaliera

Invenţia aparţine unui inginer elveţian, Roman Abt, şi a fost lansată în anul 1882, constând în două sau trei lame metalice dinţate, alăturate, montate în axul căii şi ai căror dinţi sunt decalaţi. Fiecărei lame dinţate îi corespunde o roată dinţată a mecanismului locomotivei, astfel încât angrenarea este continuă şi mult mai lină.

Pe aceste linii dotate cu cremalieră s-au utilizat aproape exclusiv locomotive cu aderenţă mixtă, cu două mecanisme motoare distincte, roţile motoare de simplă aderenţă fiind acţionate de un mecanism exterior, iar cele dinţate de unul interior, distinct.

În anul 1908 a fost construită de Wiener Lokomotivfabriks AG, Floridsdorf, o serie de 7 locomotive, special pentru linia Caransebeş – Subcetate.

Pe porţiunea cu cremalieră, viteza comercială a trenurilor de marfă era de 12 km/h, cea a trenurilor de persoane de 8 km/h, iar tonajele trenurilor erau reduse – 150 tf pentru trenurile de marfă şi 50-70 tf pentru trenurile de persoane.

Sistemul adoptat reducea mult din capacitatea de transport a secţiei, ceea ce a determinat pe mai mulţi specialişti feroviari să-1 considere inoportun. Reputatul inginer M. Tudoran a calificat de aceea soluţia adoptată în anul 1908 drept o aberaţie tehnică şi în anul 1941 a propus renunţarea la acest tip de cale ferată, în favoarea unei variante ocolitoare a cumpenei de ape, pentru a se desfiinţa porţiunea cu cremalieră, lucru ce nu a mai fost realizat, deoarece soluţia a fost considerată nerentabilă.

[email protected] Absolventă de Drept, dar atrasă iremediabil de jurnalism. Un drum lung, greu, dar întotdeauna frumos, fie că a fost vorba de jurnalism ... vezi toate articolele
Parteneri
A fost arestată „Păpușa”, asasina de 23 de ani care și-a eliminat până și propriul iubit
A fost arestată „Păpușa”, asasina de 23 de ani care și-a eliminat până și propriul...
Țara unde proprietarii au găsit o soluție banală ca să nu mai plătească impozite mari pe case. Cum reușesc să economisească bani atunci când le moștenesc
Țara unde proprietarii au găsit o soluție banală ca să nu mai plătească impozite mari...
Veşti rele pentru oamenii ce îşi ţin banii în băutură. FT: „Bula” whisky-ului rar se sparge în urma scăderii vânzărilor
Veşti rele pentru oamenii ce îşi ţin banii în băutură. FT: „Bula” whisky-ului rar se...
Marian Golea știe ce zodii au noroc și un succes uriaș în 2025. Vine cel mai bun an, Calul și Dragonul, printre cei mai avantajați
Marian Golea știe ce zodii au noroc și un succes uriaș în 2025. Vine cel...
Gabriela Cristea, anunţ despre căsnicia cu Tavi Clonda. Totul a plecat de la bani, viaţă dublă...
Gabriela Cristea, anunţ despre căsnicia cu Tavi Clonda. Totul a plecat de la bani, viaţă...
Domnitorul român de care toți au uitat. Fiul lui Vlad Țepeș și unul dintre cei mai cruzi conducători, a fost ucis în Piața Mică din Sibiu
Domnitorul român de care toți au uitat. Fiul lui Vlad Țepeș și unul dintre cei...
Ce nu ştie nimeni despre şefa POT: Are două masterate în finanţe şi real-estate în Europa şi a participat la tranzacţii imobiliare de sute de milioane de euro pe pieţele din Australia, Ungaria sau Germania
Ce nu ştie nimeni despre şefa POT: Are două masterate în finanţe şi real-estate în...
Cine este, de fapt, în spatele TikTok. Povestea omului care a creat un fenomen pe care preşedintele Donald Trump vrea să îl distrugă, iar unele dintre cele mai importante companii americane vor să-l cumpere
Cine este, de fapt, în spatele TikTok. Povestea omului care a creat un fenomen pe...
Călin Georgescu, atac la UE și NATO, după anularea alegerilor din România: „Lovitură de stat. Vor să-și protejeze cecurile”
Călin Georgescu, atac la UE și NATO, după anularea alegerilor din România: „Lovitură de stat....
Schimbare totală la ITP. Obligatoriu pentru șoferii cu mașini mai vechi de zece ani
Schimbare totală la ITP. Obligatoriu pentru șoferii cu mașini mai vechi de zece ani
Alegerile prezidențiale din România. O retrospectivă din ‘89 până în prezent
Alegerile prezidențiale din România. O retrospectivă din ‘89 până în prezent
BBC: Presupusa ingerinţă rusă în alegerile din România reînvie amintiri întunecate
BBC: Presupusa ingerinţă rusă în alegerile din România reînvie amintiri întunecate
Ce legătură este între Călin Georgescu, Asociaţia Română a Clubului de la Roma, Mugur Isărescu, BNR
Ce legătură este între Călin Georgescu, Asociaţia Română a Clubului de la Roma, Mugur Isărescu,...
Alertă de la ANM. Zonele ce vor fi acoperite de zăpadă
Alertă de la ANM. Zonele ce vor fi acoperite de zăpadă
Actori din 'Singur acasă' care au murit de când filmul a fost lansat
Actori din 'Singur acasă' care au murit de când filmul a fost lansat
Câți bani e nevoie să plătești ca să petreci de Revelion la clubul deținut de Delia în Centrul Vechi. Nu oricine și-ar putea permite
Câți bani e nevoie să plătești ca să petreci de Revelion la clubul deținut de...
Cum arătau Alexandra și Helmut Duckadam în ziua nunții. Imagii rare cu cei doi
Cum arătau Alexandra și Helmut Duckadam în ziua nunții. Imagii rare cu cei doi