Guvernul Ungariei este în discuții pentru cumpărarea unei participații majoritare la Aeroportul din Budapesta. Mai mult, un alt operator de aeroport este în discuții pentru a cumpăra restul de 49% din acțiuni, transmite Bloomberg.
Ungaria a depus o ofertă oficială pentru a cumpăra o participație majoritară la Aeroportul din Budapesta, într-o tranzacție care ar putea fi evaluată la aproximativ 4 miliarde de euro (4,3 miliarde de dolari), potrivit unei persoane familiare cu acest subiect, ceea ce ar putea pune capăt unor ani de dispute privind soarta hub-ului.
Se așteaptă ca cele două părți să intre acum în discuții oficiale, a declarat persoana, care a cerut să nu fie numită. Ungaria se oferă să cumpere 51% prin intermediul unei companii de investiții controlate de stat, în timp ce restul de 49% ar urma să fie achiziționat de un alt operator de aeroport, a spus persoana, fără a identifica pretendentul respectiv, transmite Bloomberg.
Persoana a spus că oferta este în același registru cu o ofertă anterioară înaintată de un consorțiu condus de guvernul ungar în 2021. Acel efort a eșuat din cauza mediului economic dificil în care se afla guvernul la acel moment.
Ministerul Dezvoltării Economice din Ungaria, care se ocupă de discuțiile de achiziție în numele guvernului, a declarat că negocierile pentru achiziționarea aeroportului sunt în curs de desfășurare și că va informa publicul odată ce se va ajunge la un acord. Ministerul nu a oferit alte detalii într-un răspuns la întrebări transmis prin e-mail.
Vestea discuțiilor a venit în aceeași zi în care Ungaria vindea euroobligațiuni în valoare de 1,75 miliarde de euro pentru a finanța ceea ce a declarat că este un necesar de finanțare crescut pentru anul în curs și intenționează să prefinanțeze datoria care ajunge la scadență în 2024.
Ministrul Dezvoltării Economice, Marton Nagy, a lansat anterior opțiunea de a folosi obligațiuni în valută pentru a finanța achiziționarea aeroportului.
Detalii privind identitatea tuturor cumpărătorilor propuși, precum și informații suplimentare privind modul în care aceștia ar urma să finanțeze tranzacția nu au fost încă furnizate, a declarat persoana, care a vorbit sub rezerva anonimatului pentru a discuta chestiuni private.
Operatorul aeroportului din Budapesta și cel mai mare acționar AviAlliance, o companie de gestionare a aeroportului cu sediul în Germania, a refuzat să comenteze.
Privatizarea hub-ului a început în 2005, iar guvernul ungar a vândut restul participației sale în 2011, la un an după ce premierul Viktor Orban a revenit la putere. Acordul de concesiune durează până în 2080. Guvernul ungar încearcă de ceva timp să readucă activul sub control guvernamental.
Miercuri, aeroportul din Budapesta a declarat că a înregistrat un profit net de 76,6 milioane de euro din veniturile nete din vânzări de 277,7 milioane de euro în 2022, după doi ani de pierderi mari pe fondul pandemiei. A spus că nu va plăti dividende acționarilor săi.