Numărul estimat de instalații de reciclare a materialelor plastice închise din 2023 a ajuns în prezent la 45, cu o pierdere de peste 400.000 de tone de capacitate de reciclare în 2025, arată un raport recent al Asociației Europene de Reciclare a Plasticului (PRE) cu sediul la Bruxelles. Această criză structurală va duce în viitorul apropiat la creșterea prețurilor pentru materia primă și pierderea a aproape jumătate de milion de tone de plastic până la finalul acestui an la nivel european, o adevărată lovitură pentru mediu.
Plasticul, al treilea material cel mai utilizat în Europa, este o piatră de temelie a industriei moderne, jucând un rol crucial în sectoare precum ambalaje, automobile, construcții, electronică și sănătate. Cea mai bună modalitate de a decarboniza în continuare producția acestora este prin reciclare și utilizarea ulterioară a plasticului reciclat în produse noi.
Experții în domeniu spun că în prezent este vorba de o criză structurală care amenință economia circulară a UE și capacitatea sistemelor EPR de a-și îndeplini obiectivele legale de reciclare, având efecte vizibile atât pe termen scurt, cât și mediu și lung, vizată fiind atât creșterea prețurilor cât și pierderea a sute de mii de tone din capacitatea de reciclare la nivel european.

Reciclarea plasticului în Europa s-a impus ca unul dintre cele mai importante instrumente în soluționarea crizei deșeurilor din plastic. Fiind printre cele mai bune materii prime alternative la plasticul virgin, utilizarea materialelor reciclate reduce dependența Europei de resursele naturale, diminuând în același timp emisiile de CO2 cu până la 90%, arată PRE.
Totuși, în prezent, conform ultimului raport al Asociației,”dacă tendința actuală continuă, am putea vedea un total de 450.000 de tone pierdute până la sfârșitul anului”.
„De asemenea, se așteaptă ca închiderile să coste 1.700 de locuri de muncă verzi până la sfârșitul anului, iar alte companii se confruntă cu dificultăți financiare severe.
Aceasta este o criză structurală care amenință economia circulară și ambițiile de mediu ale UE și necesită o intervenție imediată”, avertizează Plastics Recyclers Europe (PRE), o organizație care reprezintă vocea reciclatorilor de plastic din Europa, care reprocesază deșeurile de plastic în materiale de înaltă calitate destinate producerii de articole noi.
Cristian Lazăr, CEO și fondator al Green Pack spune că situația amenință și capacitatea sistemelor EPR de a-și îndeplini obiectivele legale de reciclare, iar „în perioada următoare, sectorul se va confrunta cu o presiune crescută asupra costurilor, deoarece reciclatorii vor trebui să compenseze diferența de valoare dintre materialele reciclate și cele virgine, precum și lipsa infrastructurii de reciclare, prin costuri operaționale mai mari”.
„România va resimți imediat acest lucru în costuri dacă nu se vor lua măsuri coordonate la nivel european”, a completat expertul român.
Reciclatorii sunt facilitatori importanți ai circularității materialelor plastice și ai tranziției către economia circulară.
Plastics Recyclers Europe (PRE) este o organizație care reprezintă vocea reciclatorilor europeni de materiale plastice care reprocesează deșeurile din plastic în materiale de înaltă calitate destinate producției de articole noi. Reciclatorii sunt facilitatori importanți ai circularității materialelor plastice și ai tranziției către economia circulară.
PRE vizează promovarea circularității materialelor plastice prin creșterea calității reciclării materialelor plastice și utilizarea materialelor reciclate în produse de înaltă calitate.
Promovarea plasticului circular produs în UE fără a promova utilizarea plasticului de înaltă calitate produs în UE¹, tranziția către o economie circulară nu poate fi realizată.
Acest lucru necesită aplicarea unor măsuri similare asupra importurilor de polimeri reciclați și produse din plastic (finisate/semifinisate) sau a unor mecanisme echivalente viabile pentru restabilirea condițiilor de concurență echitabile.
Aceasta include, de asemenea:
De asemenea, mai arată PRE, este esențial să se reducă incinerarea și depozitarea deșeurilor din plastic, care sunt deviate de la circuitul circular.
Este esențial să existe legături mai puternice între circularitate și politica climatică, cu un pachet cuprinzător de măsuri de sprijin pentru industria plasticului din UE.
Reciclarea, masterbatching-ul, compoziția și conversia ar trebui să fie eligibile pentru măsurile de sprijin incluse în NZIA³, CISAF⁴, IDAA⁵ și CEEAG⁶, aplicabile în mod obișnuit industriilor cu consum intensiv de energie (EII).
Industria plasticului trebuie să beneficieze de scheme energetice accesibile, scutiri fiscale și finanțare bazată pe emisii pentru a rămâne competitivă.
Ajutoarele de stat, inclusiv ajutoarele de exploatare, sunt necesare de urgență, alocarea resurselor concentrându-se pe reducerea emisiilor de CO₂, eficiența resurselor și circularitate, cu acces dedicat pentru IMM-uri și companii existente.
Veniturile actuale din plastic, cum ar fi cele provenite din ETS⁷ și resursele proprii ale industriei plasticului, ar trebui reinvestite într-un fond dedicat din cadrul Fondului pentru competitivitate, pentru a sprijini circularitatea industriei plasticului, inclusiv gestionarea deșeurilor.
O aplicare strictă începe cu autorități dotate cu personal și echipamente adecvate, inclusiv autorități vamale, norme armonizate și o supraveghere consecventă a pieței.
Autoritățile naționale ar trebui să beneficieze de formare structurată, dialog cu industria și instrumente digitale de trasabilitate.
Coduri vamale separate pentru materiile prime și produsele pe bază de combustibili fosili și pentru toate materiile prime și produsele nefosile (pe bază biologică, reciclate și cu captare de carbon), precum și un cadru armonizat de verificare la nivelul UE și o certificare simplificată de către terți sunt esențiale pentru detectarea importurilor neconforme.
Supravegherea declarațiilor privind conținutul reciclat, respectarea legislației privind materialele care intră în contact cu alimentele și aplicarea REACH⁸ trebuie să se aplice în mod egal importurilor, susținute de standarde solide de trasabilitate și metode de testare.
Este esențială punerea în aplicare și aplicarea consecventă și armonizată a legislației UE în toate statele membre.
Aceasta include aplicarea strictă a obiectivelor privind conținutul reciclat, susținută de certificarea de către terți¹ și sancțiuni clare.
Este nevoie de claritate juridică și de o interpretare coerentă a normelor pentru a stimula încrederea investitorilor, precum și de reducerea birocrației prin simplificarea proceselor de autorizare și raportare.
Sunt necesare audituri de conformitate armonizate și criterii la nivelul UE privind sfârșitul ciclului de viață al deșeurilor pentru a extinde soluțiile circulare pe piața unică.
De exemplu, în cazul materialelor care intră în contact cu alimentele, Comisia trebuie să își mărească resursele pentru a asigura o aprovizionare suficientă cu plastic reciclat sigur.
Acest lucru implică asigurarea faptului că autoritățile competente efectuează auditurile, completează registrul relevant al Uniunii și accelerează aprobarea așa-numitelor tehnologii noi.
Realizarea circularității la scară largă necesită un sprijin specific pentru tehnologiile inovatoare, promovând un mediu de reglementare care să reducă riscurile investițiilor și să accelereze inovarea, menținând în același timp sprijinul pentru capacitățile existente.
Este esențial să se promoveze sisteme eficiente de colectare, să se extindă tehnologiile de sortare și separare și să se sprijine toate tehnologiile de reciclare, acordând prioritate celor mai durabile.
Pentru a debloca investițiile și a construi o piață circulară unificată și competitivă a materialelor plastice, UE trebuie să consolideze coordonarea, să armonizeze normele privind reciclarea și substanțele și să clarifice guvernanța la nivelul statelor membre.
O armonizare sporită a normelor EPR la nivelul UE, a definițiilor și a taxelor ecologice este esențială pentru a evita fragmentarea pieței și a asigura o concurență loială.
EPR ar trebui să vizeze disfuncționalitățile pieței, să recompenseze proiectarea pentru reciclare și conținutul reciclat prin cerințe și criterii neutre din punct de vedere al materialelor și mai armonizate.
Guvernanța strategică ar trebui să aibă o reprezentare completă a lanțului valoric, de exemplu prin intermediul unui comitet consultativ.
Guvernanța operațională a PRO ar trebui să fie independentă.
Ar trebui prevenită concurența bazată pe taxe, care ar putea stimula conformitatea minimă.
Pentru a proteja sectorul european al plasticului, este important ca UE să își îndeplinească ambiția din Acordul industrial curat, și anume de a face din UE liderul mondial în economia circulară până în 2030.
Reciclatorii europeni joacă un rol esențial în asigurarea faptului că deșeurile din plastic generate în Europa sunt reprocesate într-un mod ecologic în materiale de înaltă calitate și utilizate în articole noi, care sunt produse de transformatorii europeni de plastic.
Reciclarea plasticului reduce dependența de combustibilii fosili și scade în mod eficient emisiile de CO₂, ceea ce îl face o componentă esențială a sectorului plasticului și a viziunii UE privind zero emisii nete.
Cu toate acestea, industria plasticului și sectorul reciclării plasticului se confruntă în prezent cu o criză cauzată de: concurența neloială din partea importurilor masive de materiale plastice etichetate ca „reciclate”, volatilitatea pieței și cerințele de reglementare în continuă evoluție, care nu sunt îndeplinite în prezent de materialele importate.
Situația este agravată și mai mult de supracapacitatea globală, care are un impact negativ asupra profitabilității și competitivității sectorului în Europa.
Sunt necesare urgent măsuri cuprinzătoare și orientate spre viitor pentru a restabili competitivitatea sectorului european al plasticului, consolidând reziliența economică și abordând în același timp provocările legate de mediu și circularitate.
Este timpul să protejăm, să sprijinim și să promovăm baza industrială a UE și capacitățile sale de producție.
Sectorul european al plasticului se află la o răscruce de drumuri.
Fără un plan decisiv, specific industriei, Europa riscă să piardă atât competitivitatea economică, cât și poziția de lider strategic pe piața globală a plasticului și a gestionării deșeurilor din plastic.
În ciuda rolului său esențial și a investițiilor majore în tehnologii de reciclare, sectorul se confruntă cu:
Lipsa unor condiții de concurență echitabile din partea concurenței și comerțului global:
producția subvenționată și colectarea și reciclarea mai puțin durabile în străinătate, combinate cu practici comerciale neloiale, amenință stabilitatea pieței și autonomia strategică, inclusiv prin dependența de resurse naturale și lipsa diversificării lanțului de aprovizionare.
Costuri energetice ridicate:
Europa are unele dintre cele mai ridicate prețuri la energie din lume, ceea ce pune procesele de producție într-o situație de dezavantaj structural.
Costul ridicat al materiilor prime și al deșeurilor:
prețurile materiilor prime pun întreprinderile europene într-o poziție de dezavantaj competitiv.
Aceste tendințe transmit un mesaj clar: sectorul european al plasticului nu va putea face față presiunii pieței globale fără măsuri imediate și concrete pentru a inversa aceste tendințe.
Acest document prezintă șase pași esențiali și un set de acțiuni corespunzătoare pentru realizarea unui sector european al plasticului cu adevărat circular și competitiv.
Reglementarea speculațiilor cu deșeuri:
Implementarea de măsuri pentru a se asigura că numai operatorii care dețin autorizații de reciclare adecvate pot achiziționa deșeuri sortate, limitând speculațiile de pe piață.
Menținerea calității deșeurilor de plastic sortate, urmărind în același timp rate de reciclare mai ridicate:
aplicarea unor standarde solide de raportare cu calități standardizate ale baloturilor, pentru a reflecta cu exactitate utilizarea efectivă a materialelor reciclate și randamentul reciclării.
Implementarea unor controale riguroase de conformitate și calitate:
îmbunătățirea sistemelor de monitorizare pentru a asigura respectarea obiectivelor privind conținutul reciclat și pentru a garanta că plasticul reciclat îndeplinește standardele înalte necesare pentru aplicații critice, cu aplicarea unor măsuri egale atât pentru produsele interne, cât și pentru cele importate.
Crearea unei piețe unice pentru deșeuri:
dezvoltarea unui cadru unificat în toate statele membre pentru a simplifica conformitatea, a facilita comerțul transfrontalier și a îmbunătăți reputația plasticului reciclat european prin respectarea standardelor de sortare de înaltă calitate în cadrul UE.
Îmbunătățirea transparenței și verificării importurilor:
introducerea urgentă a codurilor vamale dedicate plasticului reciclat și produselor care conțin conținut reciclat;
aplicarea unor controale stricte asupra importurilor de plastic reciclat și produse care conțin conținut reciclat pentru a proteja produsele „fabricate în UE”;
introducerea supravegherii pentru a urmări importurile de polimeri reciclați și virgini, pentru a permite o reacție rapidă în vederea asigurării condițiilor de concurență echitabile;
introducerea de sancțiuni armonizate în întreaga UE pentru neîndeplinirea obiectivelor privind conținutul reciclat, conform PPWR.
Implementarea unei tarifări echitabile:
stabilirea unor mecanisme de ajustare a tarifelor de import pentru țările neconforme, protejând reciclatorii din UE de concurența neloială și de denaturarea pieței.
Reducerea dependenței de importuri necesită măsuri corective pentru a asigura durabilitatea și a consolida angajamentul față de o economie circulară în cadrul UE.
Asigurarea accesului la energie ieftină și curată:
eliminarea barierelor și sprijinirea implementării de soluții energetice adaptate nu numai industriilor cu consum intens de energie, ci și sectorului reciclării plasticului.
Încurajarea statelor membre să utilizeze flexibilitatea fiscală în domeniul energiei pentru a atenua volatilitatea prețurilor la energia electrică.
Includerea subvențiilor și a scutirilor fiscale pentru activitățile de reciclare.
Reducerea sarcinii administrative:
raționalizarea și armonizarea cerințelor de raportare, simplificând cadrele de reglementare pentru a reduce costurile de conformitate și a încuraja inovarea.
Companiile ar trebui să fie certificate utilizând un cadru unic de audit pentru raportarea ratelor de reciclare, conformitatea microplasticelor, sfârșitul ciclului de viață al deșeurilor și conținutul reciclat.
Accelerarea procesului de obținere și reînnoire a autorizațiilor:
stabilirea unei reglementări la nivelul UE pentru proceduri de autorizare accelerate și simplificate.
Acestea vor include proiecte care implică instalații de reciclare și procese circulare, cu o perioadă maximă de revizuire de șase luni pentru instalațiile noi și modernizări.
Stabilirea unor sancțiuni armonizate la nivelul UE pentru nerespectarea condițiilor de acces pe piață în temeiul SUPD și PPWR, pentru conținutul reciclat și cerințele de proiectare pentru reciclare.
Introducerea de stimulente fiscale în achizițiile publice, cum ar fi reduceri fiscale pentru produsele fabricate cu conținut reciclat:
autoritățile publice ar trebui să integreze criterii care să acorde prioritate utilizării materialelor reciclate provenite din UE în deciziile de achiziție.
Armonizarea cadrelor EPR:
stabilirea unor reglementări EPR coerente și clare în toate statele membre pentru a contribui la crearea unui sistem eficient de colectare, sortare și reciclare.
Stimularea taxelor de eco-modulare EPR:
bazate pe conținutul reciclat și reciclabilitate, pentru a recompensa utilizarea materialelor reciclate provenite din UE și a încuraja companiile să acorde prioritate surselor locale.
Alocarea de fonduri pentru reciclatorii de materiale plastice din Fondul de competitivitate al UE.
Sectorul european al materialelor plastice se află într-o poziție critică – se preconizează că producția globală de materiale plastice va depăși 700 de milioane de tone până în 2040, însă producția din Europa este în declin.
Aceasta urmează tendința generală de dezindustrializare a Europei, care a exercitat o presiune imensă asupra realizării modelelor de economie circulară.
O industrie europeană revitalizată și protejată, impulsionată de inovarea ecologică și concurența loială, este esențială pentru menținerea autonomiei strategice a Europei pe o piață globală în rapidă evoluție.
Solicităm inițierea unui dialog privind importanța lanțului valoric al industriei plasticului, inclusiv a actorilor din domeniul gestionării deșeurilor, pentru economia UE și rolul său strategic în realizarea obiectivului de neutralitate climatică.
Prin adoptarea acestor șase piloni strategici, UE poate transforma industria plasticului și poate deveni lider în inovarea durabilă și circularitate, conchide PRE.
Aceste acțiuni îndrăznețe și integrate nu numai că vor asigura viitorul reciclării materialelor plastice europene și al lanțului său valoric, dar vor contribui și în mod semnificativ la obiectivele mai largi ale Uniunii în materie de mediu și economie.