Un inginer Tesla a fost atacat de un robot în timpul unei defecțiuni la fabrica Giga Texas a companiei, situată în apropiere de Austin. Doi martori au privit îngroziți cum colegul lor de serviciu a fost atacat de mașinăria concepută pentru a apuca și a muta piesele auto din aluminiu proaspăt turnate.
Robotul l-a imobilizat pe bărbatul, care atunci programa software-ul pentru doi roboți Tesla dezactivați aflați în apropiere, înainte de a-și înfige ghearele metalice în spatele și brațul muncitorului, lăsând o „dâră de sânge” pe suprafața fabricii.
Incidentul, care a lăsat victima cu o rană deschisă la mâna stângă, a fost dezvăluit într-un raport de accidentare din 2021 depus la comitatul Travis și la autoritățile federale de reglementare, care a fost analizat de DailyMail.com.
Deși firma deținută de Elon Musk nu a raportat autorităților de reglementare nicio altă rănire legată de roboți la fabrica din Texas în 2021 sau 2022, incidentul vine în contextul în care, de ani de zile, au crescut îngrijorările cu privire la riscurile pe care le prezintă roboții automatizați la locul de muncă.
Rapoartele privind creșterea numărului de răniri cauzate de roboți din centrele de expediere Amazon i-au determinat pe unii să pună la îndoială integrarea rapidă a Inteligențe Artificiale în procesul de producere
Raportul de accidentare, pe care Tesla trebuie să îl prezinte autorităților conform legii pentru a-și menține scutirile fiscale profitabile din Texas, susține că inginerul nu a avut nevoie de concediu de odihnă.
Însă un avocat care îi reprezintă pe muncitorii sub contract de la Tesla din Giga Texas a declarat pentru DailyMail.com că pe baza conversațiilor sale cu muncitorii de acolo, numărul accidentelor de muncă este subestimat.
Această subraportare, a spus avocata, include chiar și moartea, la 28 septembrie 2021, a unui muncitor în construcții, care fusese contractat pentru a ajuta la construirea fabricii în sine.
‘Sfatul meu ar fi să citiți acest raport cu un grăunte de sare’, a declarat pentru DailyMail avocata, Hannah Alexander de la organizația non-profit Workers Defense Project.
„Am avut mai mulți muncitori care au fost răniți”, a spus Alexander. Un muncitor care a murit, ale cărui răni sau deces nu se regăsesc în aceste rapoarte pe care Tesla ar trebui să le completeze cu exactitate și să le prezinte județului pentru a obține stimulente fiscale”.
Anul trecut, Workers Defense Project a depus o plângere în numele muncitorilor de la Giga Texas la Administrația americană pentru Sănătate și Securitate în Muncă (OSHA), susținând că antreprenorii și subcontractorii Tesla au dat unor angajați certificate de siguranță false.
„Muncitorii au declarat că, atunci când au avut nevoie de formare, li s-au trimis pur și simplu fișiere PDF sau imagini ale certificatelor prin SMS sau WhatsApp, în câteva zile”, a declarat avocatul Alexander pentru KXAN.
Afirmațiile lui Alexander cu privire la accidentele de muncă subraportate la locul de muncă de pe șantierul Tesla, dacă sunt corecte, ar urma o tendință de constatări similare făcute de-a lungul anilor de autoritățile de reglementare de stat și de organizații nonprofit de jurnalism de investigație.
Anchetatorii OSHA din California, de exemplu, au descoperit că Tesla a omis 36 de leziuni în declarațiile guvernamentale obligatorii numai în 2018 – confirmând un raport anterior al echipei Reveal a Center for Investigative Reporting, care a descoperit că societatea a clasificat greșit o serie de accidente și leziuni la locul de muncă drept cazuri „medicale personale” pentru a se sustrage autorităților de reglementare din California.
Înainte de constatările California OSHA, Tesla declarase că afirmațiile Reveal erau „complet false” și a acuzat grupul că a colaborat în secret cu muncitorii care încercau apoi să sindicalizeze uzina din California a producătorului auto.
Cu toate acestea, o copie a Raportului anual de conformitate 2021 al Tesla pentru Giga Texas documentează cel puțin atacul sângeros al inginerului de software asupra robotului, deși cu puține detalii. Scurta intrare din 10 noiembrie 2021 descrie modul în care o „lacerație, tăietură, rană deschisă” a fost provocată unui „inginer” pentru care „obiectul cauzei” a fost un „robot”.
Potrivit Tesla, rănile inginerului, care i-au fost provocate la mâna stângă, au necesitat „zero” zile de concediu de odihnă pentru recuperare. Cei doi martori oculari ai evenimentului care a avut loc în secțiunea fabricii din Texas în care șasiurile vehiculelor sunt asamblate pentru prima dată – au povestit însă reporterilor o altă poveste.
În timp ce inginerul Tesla care sângera încerca să se elibereze din strânsoarea robotului de asamblare, un alt muncitor a apăsat un buton de „oprire” de urgență pentru a pune capăt atacului.După ce s-a eliberat, inginerul a căzut „câțiva metri pe o rampă destinată colectării deșeurilor de aluminiu, lăsând în urma sa o dâră de sânge”, potrivit The Information.
Incidentul evidențiază o tendință mai largă povestită în datele auto-raportate de Tesla privind rănile transmise autorităților guvernamentale: Uzina Tesla din Giga Texas depășește restul industriei auto atât în ceea ce privește numărul total de accidente, cât și în ceea ce privește accidentele suficient de grave pentru a necesita timp liber.
Pentru comparație, rata mediană la care se produc astfel de leziuni în alte mari fabrici de automobile din SUA se ridică la unul la fiecare 38 de lucrători. Pentru a corecta și a compensa scara, doar fabricile auto din SUA cu 250 de lucrători sau mai mult au fost comparate cu uriașa fabrică Tesla din Giga Texas pentru analiza acestor date de către site-ul de știri.
Informații furnizate chiar de Tesla către OSHA prin intermediul rapoartelor obligatorii Formular 300. Potrivit surselor care au vorbit cu The Information, construcția rapidă, în doi ani, a fabricii Giga Texas a contribuit la siguranța laxă și la creșterea numărului de răniri.