În zonele unde creșele și grădinițele sunt insuficiente, statul vrea să înființeze ludoteci gratuite pentru copii. Concret, acestea sunt servicii de educație a preșcolarilor, centre de joacă sau grădinițe comunitare.
Guvernul a adoptat recent un proiect de hotărâre care prevede înființarea unor servicii de educație pentru preșcolari în zonele unde școlile și grădinițele sunt supraaglomerate. Centrele destinate acestor servicii vor funcționa alături de creșele și grădinițele deja existente.
Conform proiectului, aceste „servicii de educație timpurie complementare” vor fi înființate la inițiativa unităților administrativ-teritoriale sau a inspectoratelor școlare județene/municipiului București, în situațiile în care nu există suficiente creșe sau grădinițe ori numărul locurilor disponibile este insuficient față de cel al copiilor din zonă, conform Avocatnet.ro.
Documentul prevede îmbunătățirea accesului la educație pentru copiii sub șase ani prin crearea a 150 de centre complementare în următorii trei ani școlari. Acestea vizează cu prioritate zonele izolate, dezavantajate sau aglomerate, unde infrastructura pentru educația timpurie este deficitară.
Începând cu anul școlar 2024-2025, vor fi înființate câte 50 de centre pe an. Aceste servicii vor lua forma ludotecilor (centre de joacă) sau a grădinițelor comunitare, reprezentând o alternativă la educația timpurie oferită de creșele și grădinițele existente.
Scopul acestor centre este să ofere un mediu de învățare și dezvoltare care să stimuleze competențele-cheie necesare pentru o tranziție ușoară către școala primară și pentru succesul în viață.
Centrele vor avea un program zilnic adaptat, cu o durată maximă de cinci ore, iar grupele vor fi compuse din 10-20 de copii, cu o medie de 15 pe grupă. Aceste servicii, disponibile atât în sistem public, cât și privat, vor fi organizate cu minimum două grupe de copii și pot funcționa ca structuri ale unităților de învățământ preșcolar existente, respectând standardele naționale.
Finanțarea pentru 90 dintre aceste centre va fi asigurată prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), acoperind costurile materialelor și dotărilor. Cheltuielile de personal vor fi suportate de la bugetul de stat, iar celelalte centre vor beneficia de finanțare de la bugetul de stat sau prin proiecte dedicate.
Pentru ludoteci și grupuri de joacă, copiii vor trebui să participe la activități minimum două ore pe zi, timp de cel puțin 100 de zile pe an școlar. În cazul grădinițelor comunitare, prezența minimă va fi de cinci ore pe zi, trei zile pe săptămână.
Proiectul prevede aplicarea curriculumului obligatoriu pentru educația timpurie. În timp ce în grădinițele comunitare se va parcurge integral curriculumul standard, ludotecile și grupurile de joacă vor pune accent pe dezvoltarea fizică, cognitivă, socio-emoțională și a limbajului.
Progresul copiilor va fi evaluat conform „Reperelor fundamentale în învățarea și dezvoltarea copilului”, prin observare directă și analiza portofoliului individual.
Personalul care va lucra în aceste centre va fi format din educatoare, profesori pentru educația timpurie și, opțional, pedagogi școlari sau instructori pentru activități extrașcolare. Angajarea acestora se va putea face pe perioadă determinată sau în regim de plată cu ora.