Medicii de familie vor să scape de ”tipizate”. Societatea Naţională de Medicina Familiei (SNMF) solicită asumarea nefuncţionării sistemului informatic pus la dispoziţie de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, introducerea formularelor electronice în locul tipizatelor pe suport de hârtie, precum şi prevederea ca toate formularele, inclusiv reţetele, să fie doar în format electronic, fără să mai fie necesară tipărirea lor în cabinete, informează Agerpres.
„De o lungă perioadă de timp, acest sistem informatic este nefuncţional şi blochează inadmisibil activitatea medicală din medicina primară şi nu numai. Este practic blocat accesul pacienţilor la servicii medicale printr-un serviciu informatic depăşit din punct de vedere al scopului pentru care a fost creat. Mai mult, acest sistem informatic perimat pune în pericol activitatea medicală la nivel naţional”, susţine SNMF.
Potrivit sursei citate, imposibilitatea interogării categoriei de asigurat afectează „în mod direct” accesul pacienţilor la servicii medicale în sistemul public de asigurări de sănătate în primul rând din cauza creşterii timpilor de aşteptare.
Totodată, arată SNMF, erorile de sistem în înregistrarea categoriile de asigurat „prejudiciază” pacienţii de drepturile lor „fireşti” ca asiguraţi ai sistemului public de sănătate.
„Aceste disfuncţii majore în verificarea categoriei de asigurat şi în eliberarea tuturor documentelor medicale din cadrul consultaţiilor predispun medicii la erori ce le vor fi imputate ulterior chiar de către CNAS, deşi responsabilitatea nefuncţionării SIUI nu le aparţine. În acelaşi sens, imposibilitatea de a valida serviciile efectuate şi de a raporta activitatea lunii anterioare va afecta funcţionarea cabinetelor de medicină a familiei”, mai susţin reprezentanţii SNMF.
Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a admis, într-un comunicat de presă că „există unele disfuncționalități ale Sistemului Informatic Unic Integrat”, precizând că a cerut remedierea de urgenţă a problemelor.
Până la rezolvarea acestora, CNAS le recomandă furnizorilor de servicii medicale să înregistreze offline serviciile prestate.
”Din analiza internă efectuată de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate reiese că există unele disfuncționalități ale Sistemului Informatic Unic Integrat (SIUI) în accesarea aplicaţiei de interogare a calităţii de asigurat, mai ales pe platforma informatica publica. Începând cu data de 6 martie 2023, conducerea CNAS a solicitat dezvoltatorilor de soft, în baza contractelor de mentenanță încheiate cu aceștia, remedierea de urgenţă a problemelor care au condus la aceste disfuncţionalităţi.
Până la remedierea situației, rugăm furnizorii de servicii medicale să verifice calitatea de asigurat în aplicațiile proprii şi nu in platforma informatică publică.”