BUSINESS

Noua metodă de a economisi în 2024, virală pe TikTok. Ce presupune ”loud budgeting”

Noua metodă de a economisi în 2024 virală pe TikTok. Ce presupune loud budgeting
Sursă foto: Pixabay

A face un buget, dar cu voce tare: este cunoscut sub numele de „loud budgeting”, noua metodă de a economisi. Într-o tendință recentă din domeniul finanțelor personale, care a devenit virală pe TikTok, tinerii se încurajează unii pe alții să-și stabilească un buget și apoi să discute despre el cu voce tare. Practic, este abordarea generației Z în ceea ce privește responsabilitatea financiară.

Noua metodă de a economisi în 2024, ”loud budgeting”

Bloomberg a intervievat mai mulți influenceri care fac parte din această tendință – de exemplu, pentru Natalie Fischer, o creatoare de conținut în vârstă de 25 de ani din zona metropolitană Seattle, anul 2024 înseamnă stoparea cheltuielilor.

La începutul anului, ea a organizat o discuție pe FaceTime cu prietenii, în care fiecare și-a împărtășit obiectivele financiare și modul în care intenționau să le atingă. Au decis să nu cheltuiască bani în luna ianuarie și să organizeze cine acasă și zile de îngrijire personală, în loc să iasă în oraș.

Fischer și soțul ei, care au cheltuit aproximativ 20.000 de dolari pentru nunta lor anul trecut, au anulat abonamentele la sala de sport, care costau 208 de dolari pe lună, iar ea a renunțat să-și facă unghiile sau să-și facă coafura:

„Conceptul de loud budgeting a venit într-un moment în care noi, oamenii obișnuiți din clasa de mijloc, chiar aveam nevoie de el”, spune Fischer.

După ani în care au făcut cheltuieli evidente – de la călătorii de „răzbunare” post-pandemie la achiziționarea de bilete pentru concerte cu Taylor Swift în valoare de mii de dolari – unii tineri din generația Z par să fie gata să își gestioneze mai bine cardurile de credit, aducând o nuanță specifică pe rețelele de socializare rezoluției clasice de Anul Nou de a-ți pune în ordine finanțele.

Viral pe TikTok

Într-unul dintre cele mai populare TikTok-uri despre acest subiect, scriitorul de comedie Lukas Battle, care susține că a inventat termenul „loud budgeting”, explică cum acest concept este „opusul luxului discret”, referindu-se la trendul din mediul online de anul trecut care implica expunerea subtilă a bogăției personale.

Multe persoane au practicat deja loud budgeting de luni de zile – dar pur și simplu nu aveau un nume pentru acest lucru. Acesta a fost cazul lui Tiffany Kohut (30 de ani), director de conținut creativ din Greensburg, Pennsylvania, care a început să-și impună o interdicție de cheltuieli după ce a primit factura federală a împrumutului său pentru studenți în octombrie.

Avea o datorie de 55.000 de dolari, în plus față de aproximativ 30.000 de dolari în împrumuturi private pe care deja le plătea și alți 17.000 de dolari în datorii pe cardul de credit.

Într-un interviu cu Bloomberg, Kohut a declarat:

„Cred că este o modalitate bună pentru noi să ne dăm seama că ne-am adâncit în datorii la cardurile de credit și în multe alte locuri și că trebuie să spunem ‘stop joc!’. Lucrurile pot să se schimbe, atâta timp cât avem o schimbare de mentalitate și vorbim efectiv despre asta.”

Stabilirea unui buget personal nu este, evident, un concept nou, dar detaliile sunt de obicei păstrate private, deoarece vorbirea în public despre bani poate fi stânjenitoare.

Loud budgeting încearcă să schimbe această percepție, spune Yanely Espinal, director de promovare educațională la Next Gen Personal Finance, o organizație non-profit de promovare a educației financiare.

Ea susține că împărtășirea deschisă poate fi o tactică utilă pentru a deveni mai responsabil financiar, făcându-ți mai ușor să refuzi un brunch scump sau o invitație la cină dacă bugetul tău este deja strâns.

„Loud budgeting îi reamintește pe toți că ar trebui să aibă un buget și să poată face referire rapidă și ușoară la acesta”, a spus ea. „Ar trebui să putem arăta matematic că nu putem face un anumit lucru acum pentru că nu avem bani în acea categorie a bugetului sau că am epuizat deja suma de bani pe care am alocat-o pentru acea categorie în luna aceasta, așa că trebuie să așteptăm până luna viitoare.”

Tendința care vine odată cu loud budgeting este „Să fii sincer, în loc să fii vag.”

Elena Șerban nu s-ar vedea făcând altceva decât presă. După ce a studiat Mass Media și Publicitate la SNSPA, a mers direct către televiziune în 2003. A fost, pe rând, reporter, redactor, productor ... vezi toate articolele