Pe piața auto din Europa, automobilele complet electrice au însumat 14,6% din numărul total al înmatriculărilor de autoturisme, iar pe segmentul PHEV (hibride cu încărcare la priză), ponderea a fost de 7,7% din total.
Vânzările autoturismelor electrice a crescut semnificativ în 2023 ca urmare a subvențiilor plătite de statele membre UE. Creșterea vehiculelor cu încărcare BEV și PHEV a fost de 20% anul trecut, cu un raport de 2:1 în favoarea mașinilor complet electrice.
Însumate, cele două segmente au ocupat 22,3% din piața auto, la care se adaugă alte 25,8 procente reprezentate de autoturismele hibride. Astfel, ponderea motorizărilor pe combustie a scăzut sub 50%, până la 48,9%, în timp ce alte tipuri de motozizări (GPL, hidrogen, etc) au avut o pondere de 3%.
Cu alte cuvinte,în total, anul trecut s-au înmatriculat în Uniunea Europeană 1,53 de milioane de autoturisme complet electrice, o cifră care include și țări precum Marea Britanie și statele EFTA (Norvegia, Elveția, Islanda). Pe sectorul PHEV se observă o scădere a vânzărilor, de la 989.000 la 813.500 de autoturisme, cu tot cu EFTA și Marea Britanie.
Defalcat, Tesla Model Y a fost cel mai vândut automobil electric din regiune, de altfel și cel mai comercializat autotursim pe toate semgentele. Restul modelelelor au punctat de asemenea la capitolul vânzări. Au consemnat creșteri semnficative.
Grupul Dacia-Renault a reușit performața să se claseze pe locul 8 în top 10 cele mai vândute autoturisme electrice. Contructorul român, prin modelul Spring, a reușit să se poziționeze mai bine ca mărci celebre precum Volvo CX 40 sau BMW i4. Modelul Tesla 3 a ocupat a doua treapta, deși interesul clienților europeni pentru caroseriile non-SUV a scăzut.
Pe de altă parte, Model 3 de la Tesla s-a remarcat prin numărul de autoturisme vândute în 2022, astfel se face că în acest an vom observa evoluția modelului produs de compania lui Elon Musk, care a reușit să vândă în Europa undeva la 100.000 de unități.
După modelele Tesla, cel mai vândut autoturism electric a aparținut grupului Volkswagen care s-a remarcat prin modelul ID.4 datorită autonomiei bateriei și tehnologiilor de ultimă generație. Supriza vine de la producătorul chinez SAIC , care prin modelul MG4 s-a poziționat pe locul 4. În 2023, britanicii au vândut 72.200 de unități, de zece ori mai multe modele ca în anul precedent când au vândut puțin peste 7.000 de unități.
Astfel, chinezii i-au devansat pe cei de la Skoda, cehii au vândut doat 67.300 de modele Envaq. Ultimele poziții sunt opcuate de Fiat 500( locul 7), Dacia Spring ( locul 8), Volvo cX40 și BMW i4.
Pe segmentul plug-in-hybrid, Ford Kuga s-a plasat pe primul loc, modelul americanilor oferă versiuni de propulsie hibridă, PHEV cât și combustie internă. Modelul Kuga produs în Spania s-a vândut în 53.500 de unități devansând principalii rivali, Volvo XC60, Mercedes GLC, Kia Sportage și Cupra Formentor.
Cu peste 22.000 de unități vândute, regăsim în a doua parte a clasamentului, pe segmentul plug-in-hyrid, modele precum BMW X1, BMW Seria 3, Hyundai Tucson și Lynk&Co 01, o altă marcă chinezească produsă de grupul Geely.
Clienții și-au pierdut interesul pentru sectorul plug-in-hybrid din cauza performanțelor energetice scăzute și a prețului de achiziție care este mult mai mare decât propulsiile hibride fără încărcare la priză, potrivit Profit.