NEWS

Poprire pe conturile Metrorex. Activitatea de la metrou și salariile angajaților sunt în pericol

Poprire pe conturile Metrorex. Activitatea de la metrou și salariile angajaților sunt în pericol
sursa foto: Metrorex.ro

Poprire pe conturile Metrorex. Conturile companiei au fost blocate de compania franceză Alstom, în urma unui conflict legat de livrarea trenurilor pentru Magistrala M5.

Măsura riscă să ducă la un blocaj operațional major, afectând plata salariilor și a obligațiilor curente ale operatorului de metrou din Capitală, aflat deja într-o situație financiară fragilă.

Poprire pe conturile Metrorex. Trenurile achiziționate nu au dreptul să circule

Decizia vine pe fondul unui conflict deschis legat de furnizarea și punerea în funcțiune a celor 13 trenuri Metropolis, achiziționate în 2020 pentru Magistrala M5 Drumul Taberei – Eroilor. Contractul în valoare de 103.244.383,49 Euro, fără TVA, a fost semnat în decembrie 2020, cu termen de livrare de 30 de luni, ceea ce însemna că garniturile trebuiau să fie în circulație cu călători încă din prima parte a anului 2023, arată Buletin de București.

Trenurile au ajuns în depouri cu întârzieri masive și, deși livrate parțial, nu au primit încă aprobările necesare de la AFER și sunt, oficial, în continuare în teste.

Totul în contextul în care, odată intrate pe traseu „vor curge” către Metrorex și costurile pentru mentenanța recurentă.

Negocieri cu scandal

Cele două runde de negocieri, desfășurate la sediul Metrorex pe 9 și 23 octombrie, au eșuat. Părțile nu au reușit să ajungă la niciun acord iar următorul pas îl reprezintă rezolvarea litigiului la instanțele judecătorești competente.

Astfel, termenele contractuale pentru o rezolvare amiabilă, stabilite pentru 24.10.2025, au fost practic anulate de lipsa de consens.

Lupta dintre Metrorex şi Alstom se dă pe două fronturi financiare critice. Primul îl reprezintă o serie de penalități în valoare de 1.089.348 Euro. Metrorex a emis facturi de penalități pentru întârzierile la livrare și neîndeplinirea obligației de a pune trenurile în “funcțiune cu călători”.

Alstom nu recunoaște aceste penalități și le contestă în instanță.

Al doilea „front” este garanția de bună execuție în valoare de 10.215.494 Euro. Metrorex acuză Alstom de refuzul nejustificat de a reîntregi garanţia, o sumă care reprezintă 10% din valoarea neexecutată a contractului, adică furnizarea efectivă a trenurilor în regim de exploatare comercială.

Cum s-a ajuns la poprirea conturilor Metrorex

Deși trenurile noi pentru Magistrala M5 zac în depouri și nu preiau călători, scandalul financiar dintre părți a ajuns la un nivel critic, şi pune presiune asupra capacității Metrorex de a-și desfășura activitatea.

În primul rând este vorba despre plata salariilor angajaților, în condițiile în care pe data de 27 ale lunii trebuie virat avansul iar pe 12 se plătește lichidarea. Asta înseamnă că poprirea trebuie ridicată până miercuri, 12 noiembrie, cel târziu.

Sursa citată arată că aceasta nu este prima dată când Metrorex se găsește în situația de a avea conturile blocate de către un partener contractual major. În iunie 2024, compania italiană WeBuild, succesoarea fostei Astaldi, a pus poprire pe conturile Metrorex.

Datoria, stabilită prin sentință definitivă, se ridica la 68 de milioane de lei plus TVA.

Atunci s-a reușit deblocarea parțială a conturilor doar pentru plata salariilor angajaților, considerată o plată prioritară. Toate celelalte obligații de plată, inclusiv cele către furnizori, au rămas blocate.

Se așteaptă o hotărâre de guvern

Conducerea Metrorex spera atunci să obțină o Hotărâre de Guvern pentru a aloca banii necesari plății datoriei către WeBuild. Datoria către WeBuild, care a dus la poprirea din vara lui 2024, își avea originea în deciziile politice luate în 2013. La acea vreme, Guvernul condus de Victor Ponta a tăiat drastic fondurile alocate pentru construcția Magistralei M5 Drumul Taberei-Universitate şi a afectat șantierul.

Deși lucrările fuseseră începute în forță în 2012, alocările bugetare pentru 2013 au fost reduse de la 500 de milioane de lei, la doar 95 de milioane de lei.

Lipsa fondurilor a oprit lucrările, iar constructorul, deși inițial parte a unui proiect guvernamental major, a dat în judecată Metrorex pentru costurile generate de întârzieri.

malina@mediaflux.ro Absolventă de Drept, dar atrasă iremediabil de jurnalism. Un drum lung, greu, dar întotdeauna frumos, fie că a fost vorba de jurnalism ... vezi toate articolele