LIFESTYLE

Povestea lui Anghel Saligny, inginerul care a garantat podul de la Cernavodă cu propria viață. ”La școală avea note mici și lipsea frecvent”

Povestea lui Anghel Saligny inginerul care a garantat podul de la Cernavodă cu propria viață. La școală avea note mici și lipsea frecvent

Pe 19 aprilie 1854, venea pe lume al doilea copil la Şerbăneşti, în judeţul Galaţi al doilea copil al familiei pedagogului Alfred S. Saligny, originar din Alsacia. Așa începe povestea lui Anghel Saligny, inginerul care a garantat podul de la Cernavodă cu propria viață și care este considerat unul dintre părinţii“ ingineri româneşti, dar şi unul dintre cei mai buni proiectanţi de poduri şi construcţii din România.

Anghel Saligny a învățat la pensionul de copii din Focşani, institut înfiinţat de părintele său, iar școala secundară a urmat-o la gimnaziul din acelaşi oraş. După absolvire, a fost trimis în Germania, la Liceul Potsdam, unde a studiat şi fratele său, Alfons.

Mai apoi, Saligny a devenit student al Universității din Berlin, iar între 1870 și 1874, a studiat ingineria la Şcoala Tehnică Superioară din Charlottenburg.

Întors în România, s-a angajat într-un proiect ambiţios, alături de inginerul Gheoghe Duca, de construire a căii ferate între Ploieşti şi Predeal, iar din 1889 a condus lucrările de construcţie ale portului Constanţa și a folosit în premieră piloţii şi radierele din beton armat în construcţiile portuare.

Povestea lui Anghel Saligny, inginerul care a garantat podul de la Cernavodă cu propria viață. Ideea podurilor dunărene

Ideea de a construi poduri peste Dunăre la Feteşti şi Cernavodă a apărut pentru prima dată la mijlocul secolului XIX.

Dar proiectul a început să prindă viață abia în anul 1883, când prim ministrul Ion C. Brătianu a dat ordin să fie organizată o licitaţie internaţională pentru a se găsi un inginer capabil să proiecteze şi să construiască cele două poduri, a consemnat profesorul de istorie Doru Ceapă. Au răspuns opt proiectanţi din ţări precum Franţa, Germania, Elveţia şi Belgia. În ciuda tuturor discuţiilor, niciunul dintre reprezentanţii marilor firme străine nu au avut proiecte convingătoare pentru autorităţile române.

Decizia surprinzătoare a Ministerului Lucrărilor Publice: tânărul inginer Anghel Saligny va construit podurile!

Trei ani mai târziu, în 1886, a avut loc al doilea concurs cu același scop, la care au participat cinci proiecte, iar rezultatul a fost același.

La 1 decembrie 1887, Ministerul Lucrărilor Publice îl însărcinează pe Anghel Saligny să elaboreze proiectele liniei Feteşti-Constanţa, o decizie surprinzătoare pentru inginerul de origine franceză care avea doar 33 de ani.

Saligny nu se bucura de o prea mare apreciere în breasla inginerilor români din vremea sa.  Presa a relatat despre el că era ”slab pregătit şi cu o poftă scăzută de a învăţa”

„La şcoală nu era un elev model, avea note destul de mici şi absenta frecvent. Multă vreme s-a contestat faptul că Ministerul Lucrărilor Publice a lăsat proiectul construcţiei podurilor dunărene în grija tânărului inginer Anghel Saligny” scria istoricul Doru Ceapă.

Dar Saligny și-a luat foarte în serios misiunea.

Regele Carol I a fost pe șantier la începerea lucrărilor 

Înainte de a începe lucrările, inginerul Anghel Saligny a mers în Scoția pentru a vedea cum se derulează construcția podului „Firth of Forth“, considerat drept cel mai mare din lume la acea dată.

O dată cu revenirea sa în țară, Ministerul Lucrărilor Publice, sub comanda lui Saligny, organizează un serviciu special în cadrul Administraţiei CFR, alcătuit doar din ingineri români, în mare parte foştii săi studenţi. Proiectul a fost terminat la 1 decembrie 1889, într-un timp scurt, de numai un an şi şapte luni, avizat de o comisie internaţională, după o atentă examinare.

Lucrările de execuţie au început la 21 octombrie 1890 în prezenţa regelui Carol I. Podul de peste Dunăre are o deschidere centrală de 190 metri şi alte 4 deschideri de 140 metri, alături de un viaduct cu 15 deschideri de 60 metri. Podul se regăseşte la 30 de metri peste nivelul apelor mari ale Dunării pentru a permite trecerea vaselor cu cele mai mari catarge.

Construcția a durat cinci ani.

Saligny a garantat podul cu propria viață. A stat sub el la inaugurare, în timp ce a trecut primul tren

Podul peste Borcea cuprinde trei deschideri de câte 140 metri şi un viaduct cu 11 deschideri de 50 metri. În Insula Borcea, care în acea vreme constituia o baltă pe care o traversa un tronson de 14 kilometri al căii ferate, s-a mai realizat un viaduct de 34 deschideri de 42 metri.

La vremea aceea reprezenta cel mai lung complex de poduri construit în România şi al treilea ca lungime din lume. Deschiderea centrală de 190 metri era cea mai mare din Europa continentală.

Costul total al tronsonului de linie ferată Feteşti-Cernavodă, inclusiv liniile de cale ferată şi staţiile, a fost de 35 milioane lei în aur.

Odată cu acest pod, mai bine zis cu eşecul proiectului, Anghel Saligny îşi putea pierde viaţa.

Pe 26 septembrie 1895, la festivitatea de inaugurare, a fost bătut un nit de argint în mod simbolic, marcând încheierea lucrărilor de construcţie, apoi s-a trecut la test. Peste pod au trecut 15 locomotive care trebuiau să demonstreze rezistenţa construcţiei. După test, Carol I şi cei mai importanţi oameni în stat la vremea aceea aveau să traverseze podul cu trenul regal.

În timpul traversării podului de către locomotive, Anghel Saligny şi coordonatorii echipelor de muncitori erau într-o şalupă ancorată sub. Inginerul a garantat cu viaţa sa că podul rezistă.

 

 

 

[email protected] Absolventă de Drept, dar atrasă iremediabil de jurnalism. Un drum lung, greu, dar întotdeauna frumos, fie că a fost vorba de jurnalism ... vezi toate articolele
Parteneri
O femeie care a vizitat 170 de țări spune care este destinația „supraevaluată” și unde i-a fost frică. 5 țări care nu i-au plăcut
O femeie care a vizitat 170 de țări spune care este destinația „supraevaluată” și unde...
Orașul din România în care se vor crea zeci de locuri de muncă. Investiție de 15 milioane de euro într-o nouă fabrică
Orașul din România în care se vor crea zeci de locuri de muncă. Investiție de...
Un fost ambasador SUA respinge legătura dintre Trump şi Georgescu: America e cu NATO şi cu România
Un fost ambasador SUA respinge legătura dintre Trump şi Georgescu: America e cu NATO şi...
Obiceiul care poate declanșa boala ce l-a răpus pe Helmut Duckadam. Medicul Vlad Ciurea spune că deși pare banal, efectele pot fi devastatoare
Obiceiul care poate declanșa boala ce l-a răpus pe Helmut Duckadam. Medicul Vlad Ciurea spune...
Ți se rupe sufletul! AVEM ultimele imagini cu  Helmut Duckadam în viaţă. Cum arăta fostul mare portar al Stelei
Ți se rupe sufletul! AVEM ultimele imagini cu Helmut Duckadam în viaţă. Cum arăta fostul...
Cele trei zodii care au noroc la bani de pe 6 decembrie. Schimbări benefice, oportunități uriașe și împăcări pentru ele
Cele trei zodii care au noroc la bani de pe 6 decembrie. Schimbări benefice, oportunități...
Ce nu ştie nimeni despre şefa POT: Are două masterate în finanţe şi real-estate în Europa şi a participat la tranzacţii imobiliare de sute de milioane de euro pe pieţele din Australia, Ungaria sau Germania
Ce nu ştie nimeni despre şefa POT: Are două masterate în finanţe şi real-estate în...
Cine este femeia care a construit de la zero compania al cărei scop este să rezolve în ţara noastră cea mai mare problemă a omenirii
Cine este femeia care a construit de la zero compania al cărei scop este să...
Care ar fi fost cauza morții lui Helmut Duckadam. Noi detalii despre decesul marelui sportiv
Care ar fi fost cauza morții lui Helmut Duckadam. Noi detalii despre decesul marelui sportiv
Fost ambasador al SUA în România îl desființează pe Călin Georgescu. Americanii i-au dat lovitura finală
Fost ambasador al SUA în România îl desființează pe Călin Georgescu. Americanii i-au dat lovitura finală
Întâlnire cu impact devastator asupra României. Milioane de oameni, afectați
Întâlnire cu impact devastator asupra României. Milioane de oameni, afectați
Şeful NATO îl avertizează pe Trump cu privire la „ameninţarea teribilă” la adresa SUA dacă Ucraina este împinsă spre un acord favorabil Rusiei
Şeful NATO îl avertizează pe Trump cu privire la „ameninţarea teribilă” la adresa SUA dacă...
Ce legătură este între Călin Georgescu, Asociaţia Română a Clubului de la Roma, Mugur Isărescu, BNR
Ce legătură este între Călin Georgescu, Asociaţia Română a Clubului de la Roma, Mugur Isărescu,...
"România va fi parte a Rusiei". Amenințarea care provoacă fiori la București
Cine a inventat CNP-ul și CE ASCUNDE ultima CIFRA a CNP-ului? Dacă ai 3 sau 8 însemană că...
Cine a inventat CNP-ul și CE ASCUNDE ultima CIFRA a CNP-ului? Dacă ai 3 sau...
Ningeee! Cum va fi vremea de Crăciun şi Revelion, ce spun ANM şi Accuweather
Ningeee! Cum va fi vremea de Crăciun şi Revelion, ce spun ANM şi Accuweather
Cum arătau Alexandra și Helmut Duckadam în ziua nunții. Imagii rare cu cei doi
Cum arătau Alexandra și Helmut Duckadam în ziua nunții. Imagii rare cu cei doi