NEWS

Promovarea candidaților la prezidențiale pe rețelele sociale, restricționată drastic de Guvern. Condițiile în care vor mai putea apărea pe TikTok

Promovarea candidaților la prezidențiale pe rețelele sociale restricționată drastic de Guvern. Condițiile în care vor mai putea apărea pe TikTok
Tiktok

Promovarea candidaților la prezidențiale pe rețelele sociale, restricționată drastic de Guvern.  Primul tur de scrutin va avea loc pe 4 mai, iar al doilea se va desfășura pe 18 mai. În același timp, autoritățile impun reguli mai stricte pentru campania electorală.

Rețelele sociale mari ar putea fi sancționate cu până la 5% din veniturile lor dacă nu îndepărtează conținutul care manipulează și dezinformează alegătorii.

Promovarea candidaților la prezidențiale pe rețelele sociale, restricționată. Reguli clare

Premierul Marcel Ciolacu a declarat joi dimineață, 16 ianuarie, la începutul ședinței Executivului, că marile rețele sociale se expun la amenzi de miliarde de euro dacă vor favoriza anumiți candidați în cadrul alegerilor prezidențiale din luna mai.

În plus, ordonanța de urgență adoptată astăzi de Guvern stabilește reguli clare în acest sens, relatează observatornews.ro.

Biroul Electoral Central va analiza și va soluționa toate plângerile referitoare la mesajele electorale publicate de partide sau candidați independenți pe parcursul campaniei. Deciziile luate vor fi transmise mai departe către Autoritatea Electorală Permanentă (AEP).

AEP va trebui, ulterior, să comunice aceste decizii marilor rețele sociale, care, conform ordonanței de urgență, vor avea la dispoziție doar 5 ore pentru a elimina conținutul ilegal și mesajele ce încalcă noile reglementări.

Obligația de a semnala ca e material politic

În cazul în care rețelele sociale nu se conformează, acestea riscă amenzi cuprinse între 1% și 5% din cifra de afaceri, ceea ce, după cum subliniază premierul, ar putea însemna amenzi de miliarde de euro pentru mari giganți precum TikTok.

OUG adoptată joi, 16 ianuarie, de Guvern impune reguli mult mai stricte pentru partidele politice și candidații independenți la alegerile prezidențiale.

Astfel, în timpul campaniei electorale, toți candidații, indiferent de canalul de comunicare utilizat, trebuie să menționeze clar în fiecare mesaj electoral că este vorba despre promovare electorală și publicitate politică. De asemenea, este necesar să se precizeze în mod explicit cine a finanțat mesajul, inclusiv numele și identitatea sponsorului, fie că este vorba despre o persoană fizică sau o persoană juridică.

Candidații independenți ar trebui să menționeze și dacă au utilizat anumite tehnici pentru a targeta un public specific în vederea transmiterii acestor mesaje.

Cea mai controversată regulă este, însă, cea care impune o amendă între 1% și 5% pentru marile rețele sociale.

Îi amendăm pe Zuckerberg și pe Musk

Astfel, în timpul campaniei electorale, ar putea apărea situații în care statul român să sancționeze rețeaua X, deținută de Elon Musk, sau Meta, compania lui Mark Zuckerberg, care administrează aplicații precum Facebook și Instagram.

De asemenea, statul român ar putea aplica amenzi și companiei chineze ByteDance, care deține aplicația TikTok.

Guvernul a aprobat marți, 16 ianuarie, hotărârea care stabilește noul calendar electoral. Astfel, primul tur al alegerilor prezidențiale va avea loc pe 4 mai, iar al doilea tur pe 18 mai. Campania electorală va începe pe 4 aprilie și va include întreaga perioadă a sărbătorilor pascale.

[email protected] Absolventă de Drept, dar atrasă iremediabil de jurnalism. Un drum lung, greu, dar întotdeauna frumos, fie că a fost vorba de jurnalism ... vezi toate articolele