Radare fixe 2025. Au început deja să fie amplasate radare fixe în România la început de 2025, anunță Poliția Română care implementează sistemul e-SIGUR ce va ajunge să fie prezent, până în 2026 în toată țara.
Potrivit procedurii, dacă proprietarul mașinii refuză să spună poliției cine s-a aflat la volan, atunci el este sancționat pentru necomunicare de date cu până la 4.000 de lei.
Directorul adjunct al Direcţiei Rutiere din cadrul IGPR, comisarul şef de poliţie Bogdan Oproiu, a afirmat că a început monitorizarea traficului rutier cu radare, prin sistemul e-Sigur, acestea fiind amplasate deja pe A1, pe A2 şi pe DN 2, în judeţul Vrancea, iar ulterior vor fi introduse în toată ţara.
Bogdan Oproiu a explicat că scopul principal al acestui sistem de monitorizare a traficului este reducerea cu 50% a mortalităţii prin accidente rutiere în următorii cinci ani.
Șoferii care depășesc viteza legală vor primi amenzile acasă, după ce pe șoselele din România au fost instalate camere de viteză. Sistemul funcționează, deocamdată, doar pe Autostradăzile A1, A2 și pe anumite sectoare de pe „Drumul morții – DN2” din Vrancea.
Astfel, participanții la trafic surprinși de camere nu mai trebuie opriți de polițiști, iar amenzile sunt trimise prin poștă acasă. Camerele mobile, cunoscute de șoferi drept pistoale radar, vor monitoriza traficul și vor identifica încălcarea limitei de viteză.
”Aş vrea să reamintim faptul că, începând cu 1 ianuarie 2025, a fost operaţionalizat sistemul de monitorizare a traficului rutier e-Sigur, sistem care presupune supravegherea drumurilor naţionale sau a drumurilor cu risc rutier de la nivelul României, supraveghere prin intermediul dispozitivelor radar. Vorbim despre dispozitive radar tip pistol, care vor fi montate pe trepied. Ele vor putea fi observate pe marginea drumului, vor fi la vedere, vor funcţiona într-un mod automat, ceea ce presupune înregistrarea tuturor vehiculelor care depăşesc limita de viteză”, a declarat, marţi, Bogdan Oproiu.
El a precizat că primele radare au fost montate deja.
”În această perioadă ne aflăm într-o etapă de debut a sistemului e-Sigur, fapt pentru care îl putem întâlni momentan doar pe autostrada A1, tronsonul Bucureşti-Piteşti, Autostrada A2 Bucureşti-Constanţa şi pe DN 2 pe raza judeţului Vrancea, iar etapizat acest sistem va fi implementat la nivelul întregii ţări. Scopul principal al sistemului este acela de a asigura o fluenţă a traficului rutier şi de a ne îndeplini ţinta de ţară, respectiv reducerea cu 50% a mortalităţii până în anul 2030”, a explicat directorul adjunct al Direcţiei Rutiere.
Viteza reprezintă a doua cea mai frecventă cauză de producere a accidentelor grave, care îngroașă cifrele morţii de pe șoselele din România, după cea legată de traversările neregulamentare din partea pietonilor.
Anul trecut, 250 de persoane au murit şi aproape 550 au ajuns în stare critică la spital numai din cauza accidentelor grave produse pe fondul vitezei. România este în continuare în topul ţărilor cu cei mai mulţi morţi în accidentele rutiere, mai exact se află pe locul 2 la nivel european, după Bulgaria.
„Acest aparat radar va fi observat în afara părții carosabile, pe trepied, pe A1 București-Pitești, pe A2 București-Constanța și pe DN2, în Vrancea. Dispozitivele sunt setate pe modul automat, astfel că vor înregistra toate vehiculele care depășesc viteză legală. La încheierea programului, polițistul va descărca întreaga informație acumulată.”
Filmările stocate vor fi analizate ulterior de alți polițiști. Pe baza numărului de înmatriculare, proprietarul mașinii va fi notificat despre sancțiune. Ulterior, persoana care se afla la volan în momentul depășirii limitei legale de viteză va primi amenda acasă”, potrivit lui Bogdan Oproiu, director adjunct la Direcția Rutieră.
Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere vrea să implenteze peste 400 de radare fixe pe cele mai importante șosele din țară.
„După ce va fi lansată licitația și ulterior semnat contractul, ele vor fi montate până la jumătatea anului 2026, vor fi montate toate camerele si aici vorbim și de elementele de soft și de cablările necesare. Printre țările care utilizează acest sistem de amendare a șoferilor care apasă prea tare pedala de accelerație se numără Ungaria, Polonia, Germania și Bulgaria”a explicat Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR pentru Digi.
Bogdan Oproiu a explicat cum vor fi sancţionaţi şoferii care au depăşit viteza legală.
”Procesul de implementare a acestui sistem e-Sigur va fi următorul: după încheierea activităţii, poliţistul rutier va descărca toate datele ce au fost înregistrate de către aparatul radar, iar colegii care se află în Centrul de management al traficului vor proceda la prelucrarea datelor, vor identifica proprietarii autovehiculelor care au fost depistate circulând cu viteză, îi vor notifica, proprietarii autovehiculelor au obligaţia de a comunica Poliţiei Rutiere datele conducătorului auto, după ce poliţiştii rutieri primesc aceste date vor întocmi direct procesul verbal faţă de şofer pe care îl vor transmite către domiciliul acestuia”, a arătat Bogdan Oproiu.
El a menţionat că aceste radare vor fi amplasate în zonele cu risc rutier.
”Aceste dispozitive radar pe trepied vor fi întâlnite exclusiv în zonele cu risc rutier. Aţi adus în discuţie Autostrada 1 Bucureşti-Piteşti. Pe această arteră avem mai multe zone cu risc rutier, astfel că astăzi dispozitivul radar va putea fi observat într-o zonă cu risc rutier, mâine în altă zonă astfel încât etapizat să atingem toate zonele.
Vor fi amplasate în fiecare zi în zonele cu risc rutier astfel încât etapizat să putem atinge toate zonele cu risc rutier din România în toată ţara. Pentru acest proiect, acest sistem e-Sigur, avem pregătite 700 de dispozitive radar de tip pistol, care vor putea fi observate treptat pe marginea drumului public, alături de un echipaj de Poliţie Rutieră, bineînţeles”, a declarat Bogdan Oproiu.