România se pregătește, după mulți ani de așteptare, să permită străinilor din state non-UE să lucreze inclusiv ca șoferi de taxi sau Uber ori Bolt, schimbând regulile de obținere a atestatului în domeniu, relevă o serie de date analizate de Profit.ro.
Organizațiile de transport din România insistă de cel puțin 5 ani, pe fondul lipsei șoferilor profesioniști, ca statul român să permită importul de șoferi profesioniști din țări unde economia nu este foarte dezvoltată, precum Nepal, Sri Lanka, Vietnam, Filipine, și unde limba engleză este vorbită la un nivel acceptabil, arată Profit.ro.
Decizia vine după ce Germania a decis în primăvară, pe fondul lipsei de angajați, să simplifice angajarea șoferilor de camion permițând ca examenul pentru atestatul CPI să poată fi susținut în 8 limbi străine, inclusiv română.
Acum, facilitatea va fi posibilă în România prin acordul ca examinarea pentru obținerea CPI (Calificare Profesională Inițială) să poată fi susținută în limba engleză. Regula va fi aplicată din primăvara 2025, pentru început doar în municipiul București, în cadrul unor sesiuni speciale. Astfel, examinarea teoretică susținută în limba engleză pentru obținerea certificatelor de conducător auto taxi/conducător auto în regim de închiriere va putea fi susținută începând cu sesiunea din 1-2 martie 2025.
Va fi posibil același sistem și pentru șoferi de transport marfă/persoane, pentru examinarea profesională inițială, începând cu luna aprilie.
Atestarea profesională a conducătorilor auto profesioniști, respectiv deținerea unui certificat de calificare profesională inițială (CPI), care trebuie actualizat periodic printr-un Certificat de calificare profesională continuă (CPC), este o condiție obligatorie pentru a-și putea exercita ocupația, în România și în orice stat membru UE, pentru toți conducătorii auto titulari ai permiselor de conducere corespunzătoare transportului rutier profesionist de mărfuri și de persoane.