Vești proaste pentru participanții la trafic din România, după ce s-a aflat că românii ar putea pierde mulți bani pentru anumite tipuri de mașini, asta din cauza unor reguli stricte care vor intra în vigoare în 2026 și care se referă la nivelul de siguranță al autovehiculelor, respectiv celebrele stele Euro NCAP, arată Libertatea.
Astfel, producătorii auto Citroën și Dacia avertizează că noile reglementări de siguranță ar putea amenința avantajul lor principal – costul redus al vehiculelor. Potrivit publicației sârbe Blic, parte a Ringier, directorii celor două companii și-au exprimat îngrijorarea cu privire la criteriile tot mai exigente ale Euro NCAP.
În cadrul unui interviu pentru publicația britanică Autocar, Thierry Koskas (Citroën) și Denis Le Vot (Dacia) au declarat că susțin reglementările UE, dar consideră că standardele Euro NCAP nu corespund așteptărilor reale ale clienților obișnuiți. Principala problemă o reprezintă regulile mai stricte pentru obținerea celor cinci stele în testele de siguranță, scrie Libertatea.
Din 2026, acestea vor include obligatoriu sisteme avansate de asistență a șoferului (ADAS), care cresc semnificativ prețul mașinilor. De asemenea, prețul mașinilor mai vechi va scădea dramatic, astfel că românii care dețin astfel de modele vor pierde sume importante ori chiar nu le vor mai putea vinde.
Noua Dacia Duster, care costă în jur de 21.000 de euro, are doar trei stele la testele de siguranță.
„Nu contestăm importanța siguranței, dar scopul nostru este reglementarea, nu o cursă pentru stele”, a declarat Denis Le Vot.
Koskas adaugă că noile tehnologii devin adesea rapid depășite, iar sistemele pot fi confuze – el însuși le dezactivează în mod regulat în timp ce conduce.
Organizația Euro NCAP susține că standardele sale încurajează inovația și că stelele sunt importante deoarece utilizatorii se uită adesea doar la acestea. Începând cu 2026, vor fi introduse evaluări pentru categorii suplimentare, precum siguranța la impact și asistența la condus, ca parte a strategiei Vision Zero – o inițiativă care își propune eliminarea completă a deceselor în trafic. Jurnaliștii sârbi subliniază că aceste schimbări vor avea un impact semnificativ asupra industriei auto, în special asupra producătorilor care se concentrează pe vehicule accesibile.
Cinci stele: Performanță generală excelentă în ceea ce privește protecția în caz de coliziune și echipare bună cu tehnologie de ultimă generație pentru prevenirea coliziunilor.
Patru stele: Performanță generală bună în ceea ce privește protecția și prevenirea coliziunilor, dar nu atinge cele mai înalte standarde în toate domeniile cheie.
Trei stele: Un vehicul care oferă un nivel mediu de performanță în materie de siguranță, oferind un standard mediu de siguranță și protecție.
Două stele: protecție nominală la coliziune, dar performanțe sub medie în unul sau mai multe domenii cheie.
O stea: protecție marginală la coliziune și tehnologie minimă de prevenire a coliziunilor, care depășește cerințele legale.
Zero stele: îndeplinește standardele de omologare de tip impuse de lege, astfel încât poate fi comercializat legal, dar nu dispune de tehnologia de siguranță esențială.