Schimbare semnificativă pentru plata cu cardul în magazine și supermarketuri. Noua lege a intrat în vigoare și a creat deja o adevărată polemică: „Este o măsură dezordonată”, anunță specialiștii din domeniu.
De curând a fost aprobată o nouă ordonanță de urgență pentru a aduce modificări la noua lege care vizează direct plata cu cardul în supermarket și magazine. La finele lunii decembrie, legea a fost și publicată în Monitorul Oficial, intrând deja în vigoare. Cei care au ajuns deja la cumpărături nici măcar nu au observat diferența, din cauza agitației cauzate de sărbători.
Sunt câteva schimbări luate în calcul. A fost adăugat un aliniat nou la articolul 1 din OUG 28/1999, prin Legea 317/2024. În acest sens, în cazul încasărilor făcute prin utilizarea cardurilor de credit/debit, utilizatorii nu au obligația de a imprima sau înmâna bonuri fiscale clienților folosind aparatele de marcat electronice fiscale. Pe de altă parte, la cererea clienților, utilizatorii pot imprima și înmâna acestora bonul fiscal.
În acest sens, cei care merg la magazine și vor să achite cu cardul, trebuie să știe că nu mai există obligativitatea de a se oferi bonul de card și bonul de casă. Dacă este nevoie de ele, pot fi cerute angajaților.
Această măsură a fost luată pentru economia de hârtie, pentru simplificarea procedurii, dar indiferent de motive, cert este că a ieșit o mare polemică după noua lege. Pe de-o parte, modificarea ar putea să-i încurce pe operatorii economici:
„Este o măsură dezordonată. Dacă magazinele nu vor mai emite bonuri pentru plățile cu cardul, evidența acestora va fi disponibilă doar în sistemele bancare, ceea ce complică monitorizarea operațiunilor și a TVA-ului colectat. În plus, se ridică problema modului în care se va aplica reglementarea privind decontul precompletat e-TVA”, a spus consultantul fiscal Loredana Mihăilă pentru Termene.ro.
De partea cealaltă, Feliciu Paraschiv, vicepreședintele Asociației Naționale a Comercianților Mici și Mijlocii, a ținut să ofere detalii despre aceste schimbări din magazine.
„Clienții verifică frecvent prețurile pe bon, iar magazinele vor continua să emită bonuri fiscale chiar dacă legea nu o cere explicit. În plus, neemiterea bonurilor ar putea impune modificări software costisitoare, pe care rețelele de magazine vor încerca să le evite”, a transmis expertul în domeniu.