Se pregătesc scutiri de taxe pentru tichetele de masă, creșă, cultură și voucherele de vacanță. Conform unui proiect de lege ajuns în dezbaterea Senatului, se pregătește eliminarea impozitului pe venit și a contribuției la sănătate (CASS).
Tichetele de masă, creșă și cultură și voucherele de vacanță ar urma să fie scutite de impozitul pe venit și, acolo unde este cazul, de contribuția la sănătate (CASS), conform respectivului proiect de lege. Documentul prevede scutirea de taxe a majorității biletelor de valoare.
Măsura ar însemna o creștere indirectă a salariului net pentru angajații care deja primesc asemenea beneficii.
Concret, vorbim mai întâi de o scutire de impozitul pe venit (cotă: 10%) și de CASS (cotă: 10%) în cazul tichetelor de masă și al voucherelor de vacanță (asta în contextul în care CASS a fost introdusă pentru aceste bilete de valoare abia la 1 ianuarie 2024).
Apoi vorbim de o scutire de impozitul pe venit pentru tichetele de creșă și cultură.
„Toate biletele de valoare urmează a fi cheltuite doar pe teritoriul țării noastre, astfel că, nefiind impozabile sau supuse CASS, crește atractivitatea lor și acest lucru va conduce la utilizarea lor pe o scară mai mare, iar consecința acestui fapt o reprezintă creșterea consumului intern, a turismului intern, precum și a sectorului cultural.
Creșterea veniturilor angajaților, prin nedatorarea impozitului pe veniturile din bilete de valoare primite de la angajator și prin neobligarea la CASS pentru aceste bilete, va conduce la compensarea altor cheltuieli, majorate în ultima perioadă”, scrie în expunerea de motive a propunerii legislative, citată de Avocatnet.ro.
Singurele bilete de valoare la care s-ar mai aplica taxe ar fi tichetele cadou (impozit pe venit și contribuțiile sociale), doar în situațiile în care se depășește limita de 300 de lei de persoană sau cele în care acordarea se face cu alte ocazii decât cele scutite în mod expres de taxe (Paște, Crăciun, Ziua Femeii, Ziua Copilului).
Taxele pentru biletele de valoare sunt datorate de salariați, dar de calcularea, reținerea, declararea și plata lor se ocupă angajatorul.
Ca să se aplice, propunerea legislativă trebuie adoptată de Parlament, promulgată prin decret prezidențial și publicată în Monitorul Oficial.