Se modifică regimul declarațiilor de avere şi de interese în instituțiile de forță, iar ANI (Agenția Națională de Integritate) a criticat vehement iniţiativă legislativă depusă la Comisia juridică a Senatului.
Au fost propuse o serie de amendamente la Legea nr.176/2010 privind integritatea în exercitarea funcţiilor şi demnităţilor publice, care vor avea ca efect imediat introducerea unui regim special de integritate pentru „personalul din instituţiile publice de apărare, ordine publică şi securitate naţională”
Potrivit statutului ori prin natura atribuțiilor de serviciu, apartenența la aceste instituții reprezintă informații clasificate ori confidenţiale/nedestinate publicităţii ori prin a căror diseminare neautorizată se pot prejudicia ordinea publică, securitatea naţională, apărarea ţării, interesele persoanelor de drept public deţinătoare, rezultatul misiunilor specifice, ori se pot dezvălui surse confidenţiale, se pot pune în pericol viaţa, integritatea corporală, sănătatea unei persoane în urma misiunilor specifice”.
Amendamentele nu precizează explicit care sunt aceste categorii de personal din cadrul instituţiilor publice de apărare, ordine publică şi securitate naţională pentru care se aplică această excepţie, arată ANI.
Potrivit modificărilor propuse, persoanele care ar urma să facă parte din aceste categorii vor fi stabilite prin norme interne ale instituţiei, aspect ce contravine în mod grav normelor constituţionale şi de tehnică legislativă, se explică în comunicat.
Pe de altă parte, în secţiunea aferentă motivării amendamentelor, autorul acestora face referire la o anumită categorie de personal căreia i s-ar aplica această excepţie şi anume la „structurile specializate ale MAI în domeniul ordinii publice şi securităţii naţionale”.
ANI susţine că amendamentele propuse vor crea următoarele efecte:
Mai mult, începând cu anul 2022 declaraţiile de avere şi de interese se depun exclusiv prin intermediul platformei e-DAI. Ingerinţe în activitatea de evaluare şi încălcarea independenţei operaţionale Declaraţiile de avere şi de interese ale persoanelor vizate de amendamente vor putea fi accesate de inspectori de integritate special desemnaţi şi doar la sediul instituţiei din care face parte persoana evaluată;
Pentru a desfăşura activităţi de evaluare specifice privind incompatibilităţi, conflicte de interese sau averi nejustificate, inspectorul ANI trebuie să solicite unei alte entităţi aprobări suplimentare pentru a accesa aceste declaraţii şi să se deplaseze la sediul acesteia pentru a le putea vizualiza;
De asemenea, interacţiunea inspectorilor ANI cu persoana evaluată se va realiza prin intermediul unor persoane anume desemnate de către instituţia în care îşi desfăşoară activitatea persoana evaluată.
În cazul în care agenţia constată un incident de integritate, în vederea comunicării rapoartelor de evaluare, inspectorul de integritate trebuie să solicite instituţiei din care face parte persoana evaluată „deanonimizarea” declaraţiilor de avere şi de interese. Această „deanonimizare” se realizează, potrivit amendamentelor, în termen de cel mult 3 luni de la data solicitării ANI. Astfel, noile amendamente creează obligaţia ANI de a transmite rapoartele de evaluare în primă fază către conducătorul instituţiei din care face parte persoana evaluată, urmând ca ulterior să trimită raportul de evaluare şi instituţiilor cu competenţe în controlul respectării legislaţiei, fiscale, penale, disciplinare.
Adoptarea acestor amendamente ar duce la afectarea şi întârzierea activităţii de evaluare în cele peste 380 de dosare aflate în prezent pe rolul agenţiei şi a altor câteva zeci aflate pe rolul instanţelor de judecată, dosare care vizează persoane care ar putea face parte din categoriile invocate în amendamentele Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunităţi şi validări, mai spune ANI.