Tichete pentru activități casnice. Ministerul Muncii a pus în dezbatere publică un proiect de act normativ care să reglementeze plata activităților casnice.
Angajatorii ar putea încheia un contract cu agenţiile de ocupare a forţei de muncă pentru achiziţia de tichete de activităţi casnice, ce pot fi folosite pentru a plăti persoanele care ajută în gospodărie cu diverse activităţi casnice, conform unui proiect publicat în transparenţă decizională de Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale (MMSS).
Tichetele pot fi oferite angajaţilor ca beneficiu extrasalarial, însă angajatorii vor trebui să încheie o convenţie cu agenţia de ocupare a forţei de muncă din zona lor, iar în baza acestui document vor putea achiziţiona un număr de tichete casnice în format electronic sau pe suport de hârtie, au scris reprezentanţii Ministerului Muncii.
„Angajatorii care oferă tichete de activităţi casnice beneficiază şi de avantaje fiscale. Dacă un angajator acordă cel puţin 600 de tichete unui salariat într-un an, va primi în anul următor 50 de tichete gratuite, care pot fi distribuite ca primă sau bonus altor angajaţi.
Implementarea sistemului de tichete de activităţi casnice are potenţialul de a stimula participarea persoanelor în cadrul unui raport juridic flexibil care le conferă şi calitatea de asiguraţi în sistemul public de pensii şi în sistemul asigurărilor de sănătate. Totodată, se asigură posibilitatea utilizării acestui sistem inclusiv în zonele rurale cu oportunităţi limitate de angajare sau cu mobilitate geografică scăzută a forţei de muncă.
De asemenea, acest mecanism poate contribui la creşterea ratei de activare a populaţiei în vârstă de muncă pe piaţa muncii şi la diminuarea ratei sărăciei, prin completarea veniturilor beneficiarilor de venit minim de inserţie cu veniturile ocazionale obţinute din prestarea de activităţi casnice.
Un alt lucru important este faptul că şomerii înregistraţi la ANOFM pot beneficia în continuare de drepturile şi măsurile prevăzute de Legea nr. 76/2002 chiar dacă devin prestatori casnici”, a explicat ministrul Muncii, Simona Bucura-Oprescu.
Potrivit sursei citate, angajatorii care doresc să beneficieze de acest sistem trebuie să respecte câteva reguli, precum: să facă plata contravalorii acestora către agenţie, să completeze datele personale ale salariaţilor pe tichetele emise şi să distribuie tichetele exclusiv angajaţilor care au dreptul să le utilizeze.
Contractul dintre angajatori şi agenţiile de ocupare se gestionează electronic prin platforma tichete.anofm.ro, unde angajatorii pot urmări statusul contractului şi pot introduce datele necesare pentru emiterea tichetelor.
Pentru fiecare achiziţie lunară, angajatorii trebuie să furnizeze o listă cu angajaţii beneficiari, care la rândul lor trebuie să aibă un cont în platformă.