Ministrul Educației, Daniel David, propune ca elevii să susțină trei probe la Evaluarea Națională, iar examenul să nu mai aibă rol de selecţie, ci unul informativ. Oficialul consideră că este nevoie de o reformă a sistemului de învățământului preuniversitar.
Daniel David ar vrea trei probe la examenul din clasa a VIII-a, iar la una dintre acestea să fie determinate cunoștințe la științe, precum Biologie și Chimie. În direct la Euronews România, rectorul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca a evidențiat că este necesară o reformă a sistemului de învățământ preuniversitar deoarece, la ultimele verificări, România a înregistrat o rată de analfabetism funcțional de 46%.
”Mă gândesc, mai degrabă, dar, sigur, astea sunt, deja, discuții operaționale, am în minte, dar aștept să văd ce spun și alți specialiști, mai degrabă o probă, a treia probă, cu sub-teste, unele cu câțiva itemi de știință, altele cu câțiva itemi legați de disciplinele socio-umane, istorie-geografie.
Și, atunci, ai avea, practic, note la matematică, la română și la sub-testele respective. Și, atunci, fiecare liceu vine și selectează lucrurile, în funcție de profilul pe care îl are (…) Dar nu opt sau cinci examene. Aș vedea, mai degrabă, trei.”, a declarat David la Euronews Romania.
Ministrul Educației a explicat că este nevoie de a fi schimbat modul în care sunt testate competențele elevilor la Evaluarea Națională deoarece, în cazul testărilor PISA, „analfabetismul funcțional este foarte mare”.
„Orice om de bun simț, nici măcar nu trebuie să fii specialist, îți spune: asta nu funcționează și trebuie schimbat”, a motivat el.
Ministrul Educaţiei spune că i-ar plăcea să renunţăm la Evaluarea Naţională din clasa a VIII-a cu rol de selecţie şi să rămână cu rol informativ. El a precizat că acum nu poate fi făcut acest lucru deoarece profesorii nu folosesc o scală suficient de omogenă pentru a da note, iar un 8 într-o comună înseamnă altceva decât un 8 în Cluj sau în Bucureşti.
„Soluția pe care o propun este să facem, de exemplu, cum fac și italienii, cum fac și francezii, să evaluăm mai multe competențe: să țintim competențele cheie pe care noi le urmărim pe parcursul gimnaziului. Acolo încă nu intrăm în specializări.
Atunci, vei avea un rol informativ al acestei evaluări. Vei ști cum și-a făcut gimnaziul datoria pentru a forma acele competențe cheie. E prima schimbare pe care o propun.
A doua schimbare pe care o propun este să flexibilizăm un pic forța pe care o are Evaluarea Națională. E o evaluare punctuală”, a afirmat Daniel David.