NEWS

Veste bună pentru șoferii cu permis categoria B. Este Directivă Europeană

Veste bună pentru șoferii cu permis categoria B. Este Directivă Europeană
Sursă foto Unsplash.com

Schimbare istorică pentru milioane de șoferi din Uniunea Europeană. O noua Directivă privind permisele auto, adoptată săptămâna aceasta, prevede că limitele de greutate pentru categoria B vor fi extinse pentru prima dată după zeci de ani. Decizia vine în contextul dezvoltării accelerate a vehiculelor electrice și a celor cu tehnologii alternative, care cântăresc semnificativ mai mult decât mașinile convenționale.

Veste bună pentru șoferii cu permis categoria B

Conducătorii auto vor putea urca la 4.250 kg, iar în anumite condiții speciale – chiar la 5.000 kg. Până acum, deținătorii categoriei B puteau conduce doar autoturisme și autoutilitare ușoare sub 3,5 tone. Noile reguli vin să corecteze o realitate tehnologică: bateriile și sistemele electrice adaugă sute de kilograme mașinilor moderne, mai ales în cazul transportoarelor electrice, camperelor mari și furgonetelor cu celule de combustie. Acestea nu se încadrau în categoria de camioane, dar nici nu mai puteau fi conduse legal cu un permis standard.

Cu modificarea adoptată de Consiliul UE, pragul crește la 4.250 kg, oferind șoferilor privați și profesioniștilor mai multă flexibilitate fără a fi nevoiți să obțină permisul C1 (pentru camioane ușoare). Scopul este adaptarea legislației la realitatea vehiculelor moderne, fără a crea bariere birocratice inutile, potrivit Ziarul Românesc.

Noua limită nu se aplică automat tuturor, ci doar celor care îndeplinesc anumite condiții. Pentru a conduce un vehicul de până la 4,25 tone, șoferul trebuie să dețină permisul categoria B de cel puțin doi ani și să urmeze o instruire suplimentară. Aceasta va include teme precum manevrabilitatea vehiculelor grele, distanțele de frânare și siguranța la transport. După absolvire, în permis va fi înscris un cod special, similar actualului B96.

Extinderea acoperă vehiculele electrice, pe hidrogen sau pe gaz, dar și autocaravanele și mașinile de intervenție ușoare. Regula se aplică atât vehiculului individual, cât și ansamblurilor cu remorcă, atâta timp cât masa totală nu depășește 4.250 kg.

De când intră în vigoare regula celor 5 tone

A doua noutate, și mai spectaculoasă, este introducerea unei excepții de 5.000 kg pentru vehiculele cu propulsie alternativă. Este vorba despre mașini alimentate electric, cu hidrogen sau gaz, al căror plus de greutate provine strict din sistemul de propulsie. Pentru aceste vehicule, va fi obligatorie o formare suplimentară orientată spre tehnologiile de înaltă tensiune, reîncărcare și stabilitate dinamică.

Această categorie rămâne una de tranziție: autoritățile o văd ca pe o soluție temporară până când tehnologiile bateriilor vor deveni mai ușoare. Totuși, regulile rămân stricte – aceste mașini nu pot fi folosite pentru transport comercial de mărfuri, iar masa totală (inclusiv remorcă) nu trebuie să depășească 5 tone.

Statele membre UE au la dispoziție până în 2030 pentru a transpune aceste prevederi în legislația națională. Abia atunci vor începe școlile de șoferi să ofere cursuri și să elibereze noile coduri europene.

Mihnea Tălău. Redactor la MediaFlux. Dedicat presei încă din 1998. Am o diplomă în Drept, un „mic” masterat și o scoală de jurnalism. Am avut norocul și onoarea de a face parte, în decursul ... vezi toate articolele