NEWS

Bolojan anunță „pachetul 2” al măsurilor de austeritate. Număr maxim de angajați în primării, mai puțin polițiști locali. Bani de la Guvern pentru primării în funcție de „eficiență”

Bolojan anunță pachetul 2 al măsurilor de austeritate. Număr maxim de angajați în primării mai puțin polițiști locali. Bani de la Guvern pentru primării în funcție de eficiență
Conferinta de presa organizata de premierul Ilie Bolojan la finalul sedintei de guvern din 11 iulie 2025. Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Premierul Ilie Bolojan susține o conferință de presă, vineri, de la ora 18:00, alături de ministrului Dezvoltării, Cseke Attila. Cei doi  anunța pachetul de măsuri „privind reforma administrației publice locale”. 

„Administrația locală este una dintre cele mai importante. Urmează educația, sănătatea, ordinea publică și apoi administrația centrală. Astăzi vă prezentăm principalele propuneri pe care de săptămâna viitoare le vom discuta, astfel încât până la finalul lunii să avem pachetul finalizat.” a precizat de la început premierul Bolojan.

Bolojan anunță „pachetul 2” al măsurilor de austeritate. Administrația, luată în vizor

Sunt trei direcții importante. Una este să avem mai multă eficiență și mai multă responsabilitate în administrația publică locală.

A doua e să întărim capacitatea administrativă pentru a gestiona probleme, a genera dezvoltare.

A treia direcție ține de descentralizare și digitalizare, în așa fel încât prin adoptarea acestor politici să avem o administrație care are decizia aproape de cetățean.

Guvernul va stabili un număr maxim de angajați pentru primării

Eu o să mă refer la prima direcție. Una dintre măsurile importante va fi: plafonarea numărului de angajați care va fi stabilit pentru fiecare localitate la nivel național. Pentru primării, indicatorul principal va fi numărul de locuitor. Pentru Consiliile Județene pot fi indicatori rafinați, pot fi numărul de UAT-uri. În acest fel vom avea un număr maxim de angajați ai primăriilor și ai consiliior județene.
De ce e nevoie de această măsură? Avem azi primării cu număr mic de angajați care funcționează bine și avem aceleași primării având o populație asemănătoare cu număr mult mai mare de angajați, unde nu se vede niciun plus de servicii, de calitate, pe care cetățenii să-l perceapă.

Avem CJ-uri care au 100 de angajați și avem CJ-uri mai mici care au peste 200 de angajați. Nu s-a constatat că la cele cu număr redus nu își gestionează problemele.

Acolo unde personalul a fost supradimensionat va fi redus, acolo unde personalul este deja redus, acest lucru nu îi va afecta. Dimpotrivă, vor avea ocazia să își stabilească organigrama cum vor.

Mai puțini poliștiști locali

A doua măsură este limitarea numărului de polițiști locali, în sensul în care norma de azi, de la un polițist la 1.000 de locuitori să fie majorată. Cum? Rămâne să stabilim cu primăriile. Și aici avem situații în care suntem la extreme.

Avem orașe care au 1 polițist la 2.000 de locuitori și avem alte orașe, de exemplu Buzău, care au mult peste limita legală.

Altă măsură importantă: stabilirea unei grile de salarizare unică pentru localități care nu-și asigură din veniturile propriii nici măcar cheltuielile de personal

În acest moment, fiecare primărie poate să își organizeze grila de salarizare. În multe localități, grila de salarizare e dusă la maxim, aproape de salariul viceprimarului.

Stabilirea unei grile de salarizare pentru aceste localități este o decizie corectă, având în vedere faptul că, în fapt, Guvernul României asigură finanțarea acestor localități cu sume importante.

Dacă sumele vine de la guvern, e normal să existe o standardizare. Celelalte localități își vor putea stabili grila de salarizare și organigrama pentru a oferi servicii cât mai bune.

Bani de la Guvern pentru primării „în funcție de eficiență”

O altă măsură: alocarea fondurilor guvernamentale în funcție de eficiență. Mă gândesc de exemplu la gradul de colectare al impozitului, care e amânată. A fost grija de a nu angaja aleșii locali. Acest pachet va rezolva astfel încât să fii eficient și să poți să soliciți pe bună dreptate sume de compensare, dacă ți-ai făcut și tu datoria.

O altă măsură: un funcționar public să poată avea norma împărțită între 2-3 primării. Un contabil, un secretar, dacă nu au un volum mare, pot să acopere 2 primării.

Proiectul Anghel Saligny:

Vor fi finanțate proiectele cu un stadiu de maturitate avansat pentru a fi finalizate.

Proiectele care nu au stadiu avansat, nu le acordăm finanțare, până la finalul anului prioritizăm proiectele, a spus Bolojan.

Măsurile anunțate de ministrul Dezvoltării, Cseke Atilla

  • Vom propune o simplificare a procedurilor de descentralizare pentru a putea da atribuții de la central către local împreună cu resursele financiare aferente.
  • Pentru jocurile de noroc: primăria să poată decidă dacă autorizează sau nu această activitate pe raza localității.
  • Autoritatea locală poate decide amplasarea acestor activități pe o anumită zonă. Pot impune și o taxă specială.
  • Operatorii de jocuri de noroc din prezent care activează deja, au termen 6 luni să ceară acest aviz. Dacă nu-l primesc, trebuie să închidă activitatea.
  • Este corect ca nu numai unii să plătească taxele și amenzile. Toate aceste măsuri de bazează pe aceste principii, al justeței și echității.
  • Se vor institui măsuri prin care alte venituri ale unei persoane domiciliate pe raza unui UAT să poată fi reținute la sursă și aceste venituri să poată fi lunar, până la plata completă, virate direct în contul primăriei.
  • Când există un venit din partea statului român, din acel venit să putem să reținem ceea ce duce la stingerea debitului.

Șoferii care nu-și plătesc amenzile vor rămâne fără permis

Vom propune ca suspendarea permisului de conducere să aibă loc dacă nu sunt plătite amenzile în 90 de zile. Restituirea va avea loc sub condiția dovedirii achitării tuturor debitelor pe care le are cetățeanul posesor de acest permis.

Dacă există datorii, permisul nu se primește înapoi.

Autorizațiile de construcție se vor oferi doar celor care și-au achitat taxele.

Vom propune ca primăriile să poată externaliza încasarea debitelor scadente către autoritatea locală. Cheltuielile cu executarea vor fi în sarcina debitorului.

 

 

malina@mediaflux.ro Absolventă de Drept, dar atrasă iremediabil de jurnalism. Un drum lung, greu, dar întotdeauna frumos, fie că a fost vorba de jurnalism ... vezi toate articolele