Intrat în atenția întregii lumi datorită declarațiilor războinice ale președintelui Donald Trump, Canalul Panama a captivat întregul mapamond și a devenit un obiectiv important pentru călători și economie.
Amenințările președintelui ales Donald Trump de a „cere ca acest canal să fie returnat Statelor Unite ale Americii, în întregime, rapid și fără discuții”, posibil prin forță militară, au provocat cea mai recentă rundă de obsesie internațională față de această realizare a ingineriei umane.
Însă, încă de la începutul construcției, în secolul al XIX-lea, canalul a captivat lumea, împingând limitele posibilului, depășind tensiunile politice internaționale și revoluționând transportul.
Poate cea mai faimoasă infrastructură critică din timpurile moderne, construcția a devenit un obiectiv important pentru călători, turismul pe această cale navigabilă crescând în ultimii ani, pe măsură ce Panama a extins eforturile de încurajare a vizitatorilor.
Mulți dintre cei care caută o experiență rapidă și distractivă de plimbare cu barca prin junglă sau să arunce o privire la o mașinărie metalică imensă se trezesc, în schimb, mai educați cu privire la o istorie dramatică, plină de obstacole, care este inseparabilă de istoria Americilor.
„A fost un megaproiect de inginerie care a schimbat lumea cu ajutorul, mâinile, sudoarea și sângele a mii de oameni de 97 de naționalități care au venit împreună pe acest istm foarte mic”, a declarat Ana Elizabeth González, director executiv și curator șef al Muzeului Canalului Panama, subliniind grupul divers de muncitori care au venit în Panama pentru a ajuta la construcție.
„Suntem podul lumii, dar și inima universului, fiind un loc atât de mic, central și un loc de conexiune internațională”.
Aproximativ 820 000 de vizitatori au venit la Miraflores, principalul centru de vizitare a canalului, pentru a vedea cum se desfășoară comerțul maritim în fața ochilor lor în 2024, potrivit lui González, iar alte mii au făcut tururi de-a lungul apei sau în alte locuri de pe traseul canalului. Potrivit Autorității Canalului Panama (ACP), acest număr este pe cale să crească, americanii reprezentând cea mai mare parte a vizitatorilor, conform CNN.
Pentru călătorii curioși care se gândesc la o excursie în Panama – care găzduiește, de asemenea, păduri tropicale, deșerturi, vulcani și peste 1.600 de insule – iată ghidul CNN Travel despre cum să viziteze canalul.
În plus, veți primi o privire asupra contextului istoric și actual pe care ar trebui să îl cunoașteți înainte de a vă îndrepta spre principala atracție din singura țară din lume în care este posibil să vedeți soarele răsărind pe Pacific și apunând pe Atlantic.
Aproximativ 5% din toate schimburile comerciale globale trec anual prin cele 80 de kilometri (50 de mile) ale canalului, cea mai mare parte fiind reprezentată de încărcătura care se îndreaptă între Coasta de Est a Statelor Unite și Asia.
În plus, aproximativ 40% din toate containerele din SUA trec prin canal, iar peste 70% din încărcătura canalului se îndreaptă fie către, fie din America.
Gestionată de ACP, o entitate guvernamentală autonomă, autostrada acvatică leagă 170 de țări prin 1 920 de porturi.
Înainte de deschiderea sa în 1914, navele care doreau să traverseze Atlanticul și Pacificul trebuiau să navigheze pe sub America de Sud, ocolind Capul Horn la capătul Patagoniei chiliene, într-o călătorie extrem de periculoasă și de lungă. Acest pasaj a ucis aproximativ 10 000 de marinari de când marinarii olandezi l-au navigat pentru prima dată în 1616 până la deschiderea rutei panameze.
Și apoi a venit canalul.
„Ținutul divizat, lumea unită” a fost sloganul care a apărut odată pe sigiliul căii navigabile. Mecanismul de legătură între oceane al canalului a deservit peste 815 000 de nave de la deschiderea sa și a redus timpul de călătorie al navelor cu cinci luni și distanța cu 8 000 de mile (12 875 de kilometri).
Canalul pe care îl vedeți astăzi este o versiune îmbunătățită a celui original, deoarece calea navigabilă a fost supusă unei extinderi de mai multe miliarde de dolari, finalizată în 2016, pentru a găzdui navele NeoPanamax, navele de containere și vrachierele de dimensiuni uriașe, nemaiauzite la începutul anilor 1900, dar care acum sunt din ce în ce mai frecvente pe marea liberă.
Un sistem de ecluze ajută toate navele să traverseze între oceane, de la o navă mică la o navă de marfă importantă. Pentru a asigura navigarea fără probleme prin sistemul complex, căpitanii trebuie să predea controlul unuia dintre piloții ACP pentru călătoria de opt până la 10 ore.
Pasajul a devenit aproape sinonim cu Panama și este bijuteria coroanei economice a țării. În 2024, veniturile canalului se ridicau la aproximativ 5 miliarde de dolari, contribuind cu aproape 8% la PIB-ul anual total, potrivit unui studiu al IDB Invest.
„Canalul este practic aurul nostru”, a declarat Luis Pinto Rios, un ghid turistic pentru Panama Canal Tours.