Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a retras oficial autorizaţia de funcţionare a companiei Euroins din România, după ce măsura a fost publicată marți, 21 martie, în Monitorul Oficial. În prezent, păgubiţii şi clienţii acestei companii pot depune cererile de despăgubire la Fondul de Garantare a Asiguraţilor (FGA). Astfel, este vorba de decizia ASF numărul 262/2023, publicată în Monitorul Oficial numărul 233/2023.
ASF a decis să ridice licenţa societăţii Euroins, cel mai mare asigurător RCA de pe piaţa din România, apoi să ceară în instanţă falimentul companiei şi să numească FGA ca administrator temporar, în vederea conservării activului.
Totuși, de abia la 60 de zile după publicarea deciziei în Monitorul Oficial vor putea începe şi plăţile, iar la 90 de zile după deschiderea procedurii de faliment expiră automat toate poliţele Euroins, iar la 90 de zile după declararea definitivă a falimentului expiră perioada în care pot fi depuse cereri de despăgubire. Practic, odată publicată decizia în Monitorul Oficial, ASF va putea formula către instanţa competentă cerere de faliment, aşa cum prevede decizia Consiliului numărul 262/2023, scrie news.ro.
FGA va înregistra cererile de plată şi le va analiza în ordinea primirii şi înregistrării.
ASF spune că a efectuat 17 controale la Euroins, soldate cu 26 de amenzi şi a amendat compania cu amenzi istorice de aproape 6 milioane de lei la vremea respectivă.
”Noi am făcut toţi paşii legali, trebuia să lăsăm compania să temine planul de redresare la jumătatea lunii iunie 2022, să aşteptăm rezultatele financiare să le trimită la ASF. Le-am primit în luna august, cu o întârziere de 4 luni şi tot în august le-am primit şi pe cele din 2021, o situaţie unică în istoria ASF. Pentru noi a fost dificil să evaluăm solvabilitatea companiei pentru că aşteptam datele la sfârşit de aprilie, ele nu au venit”, a spus Valentin Ionescu la postul de televiziune Prima News.
Contractele de asigurare încheiate cu Societatea Euroins Romania Asigurare Reasigurare SA rămân valabile până la expirare, dacă nu intervine una dintre următoarele situaţii:
– titularul poliţei denunţă contractul de asigurare
– se împlineşte termenul legal de 90 de zile de la data pronunţării hotărârii de deschidere a procedurii falimentului, moment în care poliţele de asigurare încetează de drept.
– lichidatorul judiciar numit de instanţă odată cu deschiderea în instanţă a procedurii falimentului denunţă poliţele de asigurare, cu informarea prealabilă a asiguratului”, anunţă FGA.
În privinţa încheierii unui alt contract de asigurare, la un alt asigurător, acest proces ar trebui derulat în paralel cu acţiunea de denunţare a poliţei de asigurare încheiate la asigurătorul aflat în insolvenţă/faliment.