Instituțiile statului care se ocupă de achitarea plăților pentru ajutorul de șomaj, pensii, ajutorul social, indemnizația pentru creșterea copilului și drepturi pentru persoane persecutate politic și veterani, vor declara prin formularul 112 al ANAF contribuția de asigurări sociale de sănătate, pe care o rețin la sursă și o virează la buget, potrivit unui proiect de ordin.
Instituțiile statului care plătesc pensii, ajutor de șomaj, ajutor social, indemnizații pentru creșterea copilului, dar și drepturi pentru veterani sau persoane persecutate politic, vor trebui să declare contribuția pentru sănătate (CASS) prin formularul 112 de la ANAF. Aceste contribuții sunt reținute direct din bani, înainte de plată, și sunt trimise la bugetul statului. Un proiect de ordin prevede această schimbare și, în același timp, se pregătesc și modificări privind indemnizația pentru concediul medical, în funcție de perioada în care este acordat.
Românii din aceste categorii și-au pierdut asigurarea de sănătate din oficiu ca urmare a legii cu măsuri fiscal-bugetare adoptată în iulie. Chiar și după această schimbare, ei vor rămâne asigurate prin reținerea CASS (10%) la sursă din venitul plătit către stat.
Pentru ca instituțiile să poată reține la surse și să vireze bugetului de sănătate banii, instituții precum ANAF, Casa Națională de Pensii Publice, Casa Națională de Asigurări de Sănătate și Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă au pregătit un proiect comun de ordin pentru aprobarea unor modificări la „Declarația privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate” – formularul 112.
Cu toate acestea însă, pentru a intra în vigoare, ordinul trebuie să fie aprobat și publicat în Monitorul Oficial. D112 se numără printre cele mai importante declarații care se depun la ANAF. Prevederile ordinului pregătit acum se aplică începând cu declararea veniturilor aferente lunii august 2025.
Prin legea nr.141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, începând cu data de 1 august 2025, au fost implementate modificări care vizează, între altele, instituirea obligației de plată a contribuției de asigurări sociale de sănătate pentru unele categorii de persoane care, anterior, erau asigurate la sistemul de asigurări sociale de sănătate fără plata contribuției.
În cazul persoanelor care realizează categoriile de venituri menționate mai sus, plătitorii au obligația stabilirii și plății contribuției de asigurări sociale de sănătate. Ei sunt obligați și să depună lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se plătesc veniturile, Declarația privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate, notează Profit.ro.
Tot prin intermediul acestei legi au fost aduse și o serie de modificări Ordonanței de urgență a Guvernului privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate, cu modificările și completările ulterioare, referitoare la cuantumul brut lunar al indemnizației pentru incapacitate temporară de muncă.
În acest sens, este nevoie de actualizare modelului și conținutului formularului 112 „Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate”.
1. Actualizarea Nomenclatorului „Tip asigurat pentru alte entități asimilate angajatorului”, prin:
a) introducerea unor noi tipuri de asigurați:
-persoanele care primesc drepturi în baza actelor normative prevăzute la art.153 alin.(1) lit.f9) din Codul fiscal (valorile 3.1 – 3.6);
-persoanele beneficiare de ajutor de incluziune și ajutor pentru familia cu copii acordate potrivit Legii nr.196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările și completările ulterioare. Tipul de asigurat anterior a fost redenumit avându-se în vedere abrogarea art.154 alin.1) lit.l) din Codul fiscal (valoarea 4);
b) modificarea mențiunilor referitoare la obligația de plată a contribuției de asigurări sociale de sănătate aferentă tipurilor de asigurat cu valorile 2, 5, 6 și 35.
2. Actualizarea Nomenclatorului „Creanțe fiscale”, prin introducerea pozițiilor nr.25 – 30 pentru declararea contribuției de asigurări sociale de sănătate datorată pentru noile tipuri de asigurați (tipurile de asigurat cu valorile 2, 3, 4, 5, 6 și 35 din Nomenclatorul „Tip asigurat pentru alte entități asimilate angajatorului”).
3. Includerea la secțiunile referitoare la indemnizațiile de sănătate (C.2 și E.2) din „Anexa angajator”, potrivit propunerii reprezentanților Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, a unor informații cu privire la indemnizațiile pentru incapacitate temporară de muncă prevăzute la art.17 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.158/2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate, cu modificările și completările ulterioare
4. Modificarea corespunzătoare a instrucțiunilor de completare a formularului 112.