BUSINESS

Elon Musk a dat lovitura după oferta Tesla de conducere autonomă în China. Totuși, rivalii se întrec în cursa de viteză

Elon Musk a dat lovitura după oferta Tesla de conducere autonomă în China. Totuși rivalii se întrec în cursa de viteză
Sursa foto: autovision.ro

Dacă Tesla va reuși să aducă sistemul său „Full Self-Driving” în China, cea mai mare piață auto din lume, pionierul american al automobilelor electrice va trece pe banda rapidă a cursei globale către vehiculele autonome, arată Reuters.

Giganții chinezi din domeniul tehnologic își intensifică competiția în domeniul mașinilor inteligente. În China, chiar și mașinile mai ieftine au funcții de autoconducere.
Transferul de date în China, cheia pentru ca Tesla să ia un avans.

Elon Musk a dat lovitura după oferta Tesla de conducere autonomă în China. Totuși, rivalii se întrec în cursa de viteză

Într-o călătorie fulminantă la Beijing începând de duminică, Elon Musk a venit pentru a discuta despre potențiala lansare a sistemului său de asistență a șoferului FSD și despre posibilitatea de a obține aprobări guvernamentale pentru transferuri de date în străinătate de la Tesla în China, potrivit unei surse care are cunoștință de călătorie.

Astfel de date, utilizate pentru a antrena sistemele de autoconducere, ar stimula eforturile pe termen lung ale Tesla de a produce vehicule complet autonome, scrie Reuters.

Așa cum a făcut-o cu mașinile electrice, Tesla s-ar putea dovedi un concurent acerb în segmentul vehiculelor autonome din China, spun analiștii și directorii din industrie, citând avansul său timpuriu în dezvoltarea sistemelor de asistență a șoferului cu unele caracteristici autonome.

Elon Musk

Rival puternici pentru Tesla

Dar Tesla se confruntă cu rivali puternici, inclusiv BYD, cel mai mare producător de vehicule electrice din China, și Huawei, un producător de smartphone-uri care se profilează ca un campion național în domeniul tehnologiei, care au lansat sisteme concepute pentru a naviga în peisajele urbane dens populate din China.

Acești doi giganți se numără printre cei cel puțin 10 producători și furnizori de automobile care au dezvăluit în ultimii doi ani sisteme de asistență pentru șoferi care pot naviga pe străzile orașelor și pot efectua viraje în intersecții. Printre ceilalți se numără producătorii de vehicule electrice Xpeng și Li Auto și Xiaomi, producătorul de smartphone-uri care a prezentat recent prima sa mașină, un succes instantaneu.

Orice model nou cu un preț mai mare de 30.000 de dolari în China are acum nevoie de funcții avansate de asistență a șoferului pentru a concura, a declarat Maxwell Zhou, cofondator al DeepRoute.ai, un start-up cu sediul în China care vinde software pentru sisteme avansate de asistență a șoferului.

„Trebuie să ai o soluție de conducere de nivel înalt pentru a dovedi că ai o mașină inteligentă, nu o mașină proastă”, a declarat Zhou pentru Reuters.

Xpeng a declarat că plănuiește să lanseze o nouă marcă de masă, Mona, cu funcții de autoconducere pe o mașină cu un preț mai mic de 21.000 de dolari. Aceasta este cu peste 10.000 de dolari mai ieftină decât prețul din China al modelului 3 de la Tesla.

Predicțiile privind viitorul mașinilor cu conducere autonomă

Mulți experți din industrie se așteaptă să treacă ani de zile până când mașinile complet autonome vor deveni ceva obișnuit, dar predicțiile variază foarte mult.

Caracteristicile de asistență a șoferului oferite acum în China sunt sisteme de „nivel doi”, ceea ce înseamnă că au nevoie de un șofer pregătit să preia controlul. FSD-ul Tesla și opțiunile mai puțin avansate ale Autopilotului, sunt, de asemenea, sisteme de nivel doi care necesită șoferi atenți.

Mai multe flote de vehicule complet automatizate operate de Baidu, cel mai mare operator de motoare de căutare din China, și Pony.ai, un startup de conducere autonomă, rulează în zone de testare limitate.

Accelerarea dezvoltării

Demersul Tesla de a lansa conducerea autonomă în China ar „exercita presiune asupra celorlalte startup-uri din domeniul vehiculelor electrice pentru a-și accelera cercetarea și dezvoltarea”, a declarat Yale Zhang, director general al companiei de consultanță Automotive Foresight din Shanghai.

China a văzut aceeași dinamică în dezvoltarea vehiculelor electrice atunci când guvernul său a aprobat ca Tesla să deschidă o fabrică în Shanghai în 2018. La vremea respectivă, oficialii au sperat la ceea ce au numit „efectul peștelui pisică” – că aruncarea unui pește pisică mare, Tesla, în acvariu îi va face pe ceilalți pești, producătorii de EV-uri din China, să înoate mai repede.

Industria chineză a răspuns. De atunci, BYD, liderul național în domeniul EV, a introdus o mulțime de modele la toate nivelurile de preț – începând de la mai puțin de 10.000 de dolari – în timp ce vânzările sale de EV-uri în China au explodat de la puțin peste 105.000 în 2018 la peste 1,5 milioane anul trecut.

Zhang a declarat că dezvoltarea vehiculelor autonome de către Tesla în China ar putea avea același impact: „Ar fi «efectul pisica de mare» pentru a doua jumătate a jocului”.

Inovatoare și perturbatoare

La salonul auto de la Beijing, care s-a deschis săptămâna trecută, producătorii și furnizorii chinezi de automobile au prezentat sisteme de asistență pentru șoferi de „nivel doi plus”, cu senzori și ecrane mai avansate. Deși acestea nu sunt autorizate de autoritățile de reglementare pentru a conduce fără a ține mâinile pe volan, unele dintre ele sunt concepute pentru a fi cu viitoarele actualizări de software.

În timp ce Tesla se bazează doar pe camere pentru a detecta pericolele din jurul mașinilor care se conduc singure, alți producători auto lansează sisteme care includ lidar, care utilizează impulsuri de lumină pentru a detecta obiecte.

Huawei a prezentat componente de la receptoarele telematice care funcționează atât cu sistemul GPS susținut de SUA, cât și cu sistemul de sateliți BeiDou, rivalul Chinei, împreună cu lidar și senzori optici, pentru sisteme avansate de conducere.

Gigantul tehnologic chinez își propune să concureze cu alți furnizori importanți de astfel de sisteme, printre care Bosch și Continental (CONG.DE), deschide o nouă filă. Bosch salută competiția, a declarat Markus Heyn, membru al consiliului de administrație al Bosch care conduce unitatea de mobilitate a furnizorului auto german.

„Este un lucru bun pentru piață”, a spus el. „Ne place să facem lucruri inovatoare și disruptive.”

Tesla ar putea fi printre cei mai puternici concurenți

Tesla ar putea fi printre cei mai puternici concurenți, în parte datorită capacității sale de a colecta date de la vehiculele sale – cea mai mare flotă de vehicule electrice din lume aflată în prezent pe șosele. Cu toate acestea, în conformitate cu normele de securitate a datelor de la Beijing, nu poate transfera datele de la mașinile sale din China în străinătate fără aprobări.

Musk a făcut presiuni pentru ca aceste date să poată fi puse la dispoziție pentru antrenarea tehnologiei sale de autoconducere în afara Chinei, au declarat persoane familiare cu discuțiile lui Musk cu oficialii chinezi. Nu este clar ce progrese a făcut Musk, dacă a făcut vreunul, cu privire la transferurile de date cu oficialii chinezi pe care i-a vizitat la Beijing, inclusiv cu premierul Li Qiang.

Musk a plecat din China

Musk a plecat din China cu semnale că Tesla este mai aproape de a livra FSD în China, ceea ce ar deschide o sursă de noi venituri într-un moment în care vânzările și prețurile vehiculelor sale electrice sunt supuse unei presiuni intense din partea rivalilor chinezi.

Printre câștigurile obținute de Tesla în urma călătoriei se numără o aprobare din partea grupului industriei auto din China conform căreia cele mai bine vândute modele Tesla respectă reglementările chineze privind confidențialitatea datelor și anunțul unui acord cu Baidu care permite Tesla să folosească licența de cartografiere a acestuia pentru a colecta date.

Directorul executiv al Xpeng Motors, He Xiaopeng, a declarat într-o declarație pe LinkedIn că o mișcare a Tesla de a lansa FSD în China ar putea intensifica ceea ce el a prezis că va fi o bătălie de un deceniu pentru dominația „vehiculelor electrice inteligente”.

China nu va fi singurul câmp de luptă. Este esențial ca industria chineză a tehnologiei de autoconducere, a spus He, să înceapă „să își lase amprenta pe piețele internaționale în afara propriului teritoriu”.

[email protected] - Claudiu Popa este jurnalist, fotograf și țăran în timpul liber. Cochetează cu presa încă din liceu, când a scris la ziarele Informația Prahovei sau Actualitatea Prahoveană. ... vezi toate articolele