Muncitorii fabricii Boeing au votat miercuri pentru respingerea unei oferte contractuale și continuarea grevei de peste cinci săptămâni, ceea ce reprezintă o lovitură pentru planul noului director general Kelly Ortberg de a consolida finanțele constructorului de avioane aflat în dificultate, scrie Reuters.
Votul a fost de 64% împotriva acordului, care oferea o creștere de 35% a salariilor pe o perioadă de patru ani, într-un eșec major pentru Ortberg, care a preluat funcția de conducere în august pe baza promisiunii de a lucra mai îndeaproape cu lucrătorii fabricii decât predecesorii săi.
Respingerea ofertei Boeing, care vine după ce 95% dintre muncitori au votat împotriva unui prim contract luna trecută, reflectă ani de zile de resentimente din partea muncitorilor care s-au simțit înșelați de companie în negocierile de acum un deceniu și adâncește o criză financiară, scrie Reuters.
După vot, liderii sindicali au declarat că sunt pregătiți să reia imediat negocierile cu Boeing cu privire la prima negociere majoră din 2014, când compania a folosit amenințarea cu mutarea producției noii versiuni a modelului 777 din regiune pentru a impune un acord care a pus capăt pensiilor tradiționale.
Sindicatul a solicitat o creștere salarială de 40 % și revenirea la pensia cu beneficii definite. Angajații fabricii Boeing și-au exprimat, de asemenea, frustrarea după un deceniu în care salariile lor au rămas în urma inflației, iar criticii s-au plâns că producătorul de avioane a cheltuit zeci de miliarde de dolari pe răscumpărări de acțiuni și a plătit bonusuri record directorilor.
„Acești membri au trecut prin multe … există unele răni adânci”, a declarat reporterilor, după vot, Jon Holden, negociatorul principal al sindicatului.
„Vreau să mă întorc la masa negocierilor. Boeing trebuie să vină și ea la masă. Să sperăm că putem avea niște discuții fructuoase cu compania și cu dl Ortberg, pentru a încerca să rezolvăm această problemă.”
Aproximativ 33.000 de mecanici au oprit munca în fabricile Boeing de pe Coasta de Vest pe 13 septembrie, oprind producția celui mai bine vândut 737 MAX, precum și a programelor 767 și 777 cu corpuri largi.
Timpul se scurge pentru Boeing, istoric cel mai mare exportator american, și cel mai mare sindicat al său pentru a ajunge la un acord înainte de perioada politică aglomerată din jurul alegerilor prezidențiale din 5 noiembrie.
Cu Boeing și IAM într-un impas la începutul acestei luni, secretarul în exercițiu al Muncii din SUA, Julie Su, a ajutat la prezentarea ultimei oferte pentru vot, după ce a participat la discuții în persoană cu ambele părți în Seattle săptămâna trecută.
Holden a declarat după votul sindicatului că va lua legătura cu Casa Albă pentru a vedea dacă sindicatul ar putea obține mai multă asistență în negocierea cu Boeing.
„După ce prima ofertă contractuală a fost respinsă, luna de miere a luat sfârșit în ceea ce privește resetarea forței de muncă. Acest lucru confirmă și mai mult acest lucru”, a declarat Scott Hamilton, un consultant în domeniul aviației.
„Este o veste proastă pentru toată lumea – Boeing, forța de muncă, furnizori, clienți, chiar și pentru economia națională.”
oeing este cel mai mare client al lanțului de aprovizionare aerospațială din SUA, care se confruntă deja cu o presiune financiară critică. Furnizorul de fuselaje Spirit AeroSystems a avertizat că, dacă greva continuă după sfârșitul lunii noiembrie, vor avea loc concedieri și concedieri mai drastice. Compania, care este în curs de a fi preluată de Boeing, a anunțat deja o concediere de 21 de zile pentru 700 de lucrători.
Boeing a anunțat că intenționează să elimine 17.000 de locuri de muncă și se apropie de un plan de a strânge până la 15 miliarde de dolari de la investitori pentru a ajuta la menținerea ratingului său de credit investment grade, în timp ce unele companii aeriene au fost nevoite să reducă programele din cauza întârzierilor în livrarea aeronavelor. Ortberg a avertizat miercuri că nu există o soluție rapidă pentru constructorul de avioane aflat în dificultate.
În cadrul unui apel privind rezultatele trimestriale, Boeing a prognozat că va consuma numerar până în 2025. Sheila Kahyaoglu, analist la Jefferies, a declarat după vot că decizia de a prelungi greva ar putea agrava scurgerea preconizată de numerar. Spectrul unei crize de calitate în urma exploziei unui panou în aer în ianuarie planează asupra Boeing.
Richard Aboulafia, director general al AeroDynamic Advisory, a declarat că acesta este „momentul definitoriu” al scurtului mandat al lui Ortberg și că acesta trebuie să ajungă curând la o înțelegere.
„Există sentimentul că nu a gestionat această situație atât de bine pe cât ar fi putut”, a spus Aboulafia. „Ei (Boeing) trebuie să facă acest lucru și sunt într-o poziție de slăbiciune.”
Respingerea de către lucrători de miercuri a fost a doua în cadrul unui vot formal, după ce oferta unei creșteri salariale de 25 % pe o perioadă de patru ani a fost respinsă luna trecută, ceea ce a condus la grevă.
Multe comentarii pe rețelele de socializare și din partea lucrătorilor din fața secțiilor de votare au pus la îndoială un acord.
„Suntem pregătiți să intrăm din nou în grevă până când vom obține un acord mai bun”, a declarat Irina Briones, 25 de ani, după vot.
„Au luat o grămadă de cifre și le-au mutat pentru a face să pară că ne oferă mai mult decât ne ofereau”, a declarat Josh Hajek, în vârstă de 42 de ani, care a lucrat șase ani la Boeing la asamblarea aripilor.
Cifrele votului au arătat că cele două părți se apropie de un acord, dar încă o majoritate solidă în favoarea prelungirii grevei. Înainte de vot, Terrin Spotwood, un mașinist în vârstă de 20 de ani de la asamblarea aripilor 737, a declarat că intenționa să aprobe contractul deoarece oferta era „bună, dar nu grozavă”.
El a spus că mai mulți colegi de muncă plănuiau același lucru pentru că „nu își pot permite să refuze acest contract. Ei trebuie să se întoarcă la muncă”. Chiar și așa, mulți lucrători sunt încă supărați pe ultimul acord semnat în urmă cu un deceniu.
„Vom obține ceea ce ne dorim de data aceasta. De data aceasta avem o forță mai mare decât Boeing”, a declarat Donovan Evans, 30 de ani, care lucrează la fabrica de avioane 767 de lângă Seattle.