Compania americană de social media Meta a anunțat că suspendă orice publicitate politică în UE. Ca argument, se invocă noua legislație europeană privind transparența, menite să limiteze interferențele străine, norme care se aplică din 10 octombrie.
Compania americană de social media Meta a anunțat că va opri toate reclamele referitoare la politică, alegeri și probleme sociale pe platformele sale din UE începând cu luna octombrie, din cauza noii legislații privind publicitatea politică. Meta oprește publicitatea politică în UE din cauza unor norme „imposibil de aplicat”
Meta – care deține Instagram, Facebook, Threads și Whatsapp – a declarat într-un comunicat că regulamentul UE privind transparența și țintirea publicității politice (TTPA) „introduce provocări operaționale semnificative și incertitudini juridice” și „cerințe imposibil de îndeplinit”, conform Euronews.
TTPA a UE – care vizează combaterea manipulării informațiilor și a interferențelor străine în alegeri – a intrat în vigoare în aprilie 2024, dar majoritatea dispozițiilor vor deveni pe deplin aplicabile la 10 octombrie anul acesta.
Conform regulilor, reclamele politice trebuie să poarte o etichetă de transparență și să identifice în mod clar informații cheie, cum ar fi sponsorii, alegerile la care se referă, sumele plătite și tehnicile de targetare.
Meta a declarat că, încă din 2018, dispune de instrumente care asigură transparența reclamelor referitoare la politică și alegeri. Acestea impuneau agenților de publicitate să parcurgă un proces de autorizare, iar Meta stoca aceste date în biblioteca sa de reclame accesibilă publicului. Cu toate acestea, noile obligații impuse de TTPA „creează un nivel insuportabil de complexitate și incertitudine juridică pentru agenții de publicitate și platformele care operează în UE”, a declarat compania.
A adăugat că, din cauza restricțiilor, „oamenii vor vedea mai puține reclame relevante pe platformele noastre”.
Meta a declarat că persoanele sau candidații din UE pot în continuare să posteze și să dezbată subiecte politice pe platformele sale.
Anunțul gigantului tehnologic vine după ce Google a declarat în noiembrie anul trecut că va interzice și reclamele politice din cauza noilor reguli.
Modificările se aplică numai în Europa.
Comisia Europeană a introdus mai multe inițiative pentru a combate interferențele străine și dezinformarea în alegeri. De exemplu, a demarat mai multe anchete în temeiul Legii privind serviciile digitale (DSA), care obligă platformele online să combată conținutul ilegal legat de dezinformare.
Facebook și Instagram, aparținând Meta, au fost vizate de proceduri oficiale în aprilie 2024, fiind suspectate de încălcări legate de politicile și practicile lor privind publicitatea înșelătoare și conținutul politic din cadrul serviciilor lor. Ancheta este încă în curs.
Mai multe alegeri din UE au fost ținta dezinformării. La 6 decembrie, România a devenit prima țară din UE care a anulat alegerile din cauza interferențelor străine, în urma unor rapoarte privind manipularea informațiilor pe aplicația de partajare video TikTok.