Metroul din Cluj, care ar trebui să străbată cel mai mare oraș din Transilvania de la un capăt la altul, în urma unui proiect de 14 miliarde de lei, se mișcă extrem de încet, cu toate că ar trebui să fie gata în aproximativ șapte ani și chiar a primit fonduri din PNRR pentru lucrările respective. Totuși, există o serie de condiții. Primele șase stații din cele 19 ar trebui să fie gata până în 2026.
Clujul va fi al doilea oraș din România care va avea metrou, după București. O parte din bani pentru realizarea acestuia privin din PNRR, dar pentru a-i primi, clujenii trebuie să se încadreze în termenul de finalizare pentru primele nouă stații din cele 19, adică august 2026.
Demersurile pentru metroul din Cluj se mișcă extrem de încet, cu toate că un contract a fost semnat încă de anul trecut.
Zilele trecute, contractul pentru cercetarea arheologică preventivă abia a fost semnat, cu toate că arheologii de la Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei erau pregătiți din toamnă să se apuce de treabă. MNIT era, de altfel, parte a asocierii care a câștigat licitația de proiectare și execuție.
„Contractul a fost semnat în decembrie, dar acum, din cauza frigului, este greu să ne apucăm de lucru. Probabil vom începe în martie”, a spus George Cupcea, directorul adjunct al MNIT, la TVR Cluj.
Până atunci, arheologii vor putea utiliza un aparat numit georadar, pentru a identifica eventuale ziduri aflate în subteran.
Contractul dintre Gulermak și MNIT prevede cercetarea arheologică preventivă în zona celor patru viitoare stații de metrou din centrul Clujului.
Problemele privind cercetarea arheologică nu sunt singurele care întârzie proiectul. Din decembrie, așa cum se știe, s-a schimbat complet abordarea: în loc de Sopor, săpăturile vor începe din Florești. Asta schimbă complet partea de proiectare, care fusese începută în primăvară cu altă viziune.
Prezent la Euronews România, în cadrul emisiunii Vocile care contează, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Adrian Câciu, a dat detalii despre metroul din Cluj și ce se întâmplă cu banii din PNRR dacă metroul din Cluj nu este finalizat la timp.
„Metroul din Cluj este un proiect matur. Metroul din Cluj, din punctul meu de vedere, trebuie să recupereze foarte rapid, dacă dorim să aibă șansa să fie finalizat în 2026. Cred că domnul primar trebuie să-și asume că anul acesta să vedem rezultate la acel metrou. N-aș vrea ca această investiție să rămână a statului sau a autorității locale.
Este o investiție care este utilă pentru clujeni. Dar acum și legislația în domeniul achizițiilor, în domeniul achizițiilor, acest periplu de contestații și tot felul de de elemente artificiale pe care le folosesc unii pot duce la o serie de întârzieri, dar eu sunt convins și îl cunosc pe domnul Boc, el va recupera până la jumătatea anului. Dacă vreți, la jumătatea anului, vom mai avea o emisiune și vom face un follow-up pe acest subiect.”, a explicat Adrian Câciu.
Pentru a beneficia de banii din PNRR primele 9 stații și depoul trebuie finalizate până în august 2026, dar nu neapărat date în circulație. Execuția întregii magistrale de metrou ar trebui să dureze șapte ani. Metroul din Cluj va traversa 21 de kilometri și va avea 19 stații.
Pe 1 septembrie 2023, primarul Clujului, Emil Boc, a emis ordinul pentru începerea lucrărilor de proiectare pentru metro. Iar săpăturile propriu-zise sunt programate să înceapă pe 1 martie 2024.
„Atunci trebuie să înceapă. Noi am avut la metroul din două din din Cluj și o modificare a indicatorilor, agreată cu comisia – a trebuit să modificăm PNRR-ul pe acest obiectiv, în sensul în care de unde încep lucrările. S-au schimbat un pic parametrii execuțiilor lucrărilor, astfel încât Clujul să nu fie afectat de această lucrare mare de infrastructură. Era gândit într-un fel, iar acum începerea lucrărilor va fi din Florești și a durat și această negociere cu Comisia, ca dânșii să înțeleagă de ce facem această schimbare de indicatori. Dar pe 1 martie, să vedem târnăcoapele și excavatoarele la lucru.
Eu sunt optimist, pentru că sunt toate premizele să se întâmple lucrurile acestea. Avem banii respectivi, Primăria Cluj are autoritatea locală, are partea ei de cofinanțare, există dorința respectivă. Nu acest termen contează, ci contează termenul august 2026. Atunci se pierde PNRR-ul. Atunci investițiile pe care ți le-ai asumat prin PNRR nu mai primesc finanțare. Se face un status al fiecărei investiții, ce s-a făcut, se face calculul, s-a decontat, nu s-a decontat, mai trebuie decontat, dar nu mai primești bani în continuare de la Comisia Europeană. Îl vei ține pe bugetul de stat, dacă vrei să le continui. Cu siguranță că unele dintre ele e posibil să le ducem în bugetul de stat, dar eu sper să fie cât mai puține.
PNRR nu se mai modifică. Deci, în momentul acesta nu mai avem o nouă modificare, nu mai putem să înlocuim nimic cu nimic. Banii nu se pierd. Ce să cheltuim, cheltuim. Și facem o analiză la august 2026, cât am cheltuit pentru această investiție, care e progresul. Deci avem un progres financiar și un progres tehnic. Se poate intra într-o zonă de risc pe care eu refuz să o văd la acest moment, cunoscându-l pe pe primar și cred că e și ambiția tuturor clujurilor să vadă această investiție realizată.”, a spus Adrian Câciu.