NEWS

Mircea Geoană, discuții cu Airbus! Liderul NATO pregătește dezvoltarea capacităților industriale de producție, inclusiv în România, țară cu tradiție în aeronautică

Mircea Geoană discuții cu Airbus Liderul NATO pregătește dezvoltarea capacităților industriale de producție inclusiv în România țară cu tradiție în aeronautică
sursa foto: Facebook Mircea Geoană

Mircea Geoană, secretarul general adjunct la NATO, a avut recent o serie de discuții cu gigantul aeronautic european Airbus, unul dintre cei mai mari doi producători de avioane din lume alături de Boeing, iar subiectul principal a fost dezvoltarea capacităților industriale de producție în această industrie, inclusiv în România, țară cu tradiție atunci când vine vorba de aeronautică.

Mircea Geoană, discuții importante cu Airbus! Liderul NATO pregătește dezvoltarea capacităților industriale de producție, inclusiv în România

Liderul NATO a avut recent o întâlnire cu Wouter Van Wersch, vicepreședintele executiv al Airbus International și cu Stephane Vesval, vicepreședintele Airbus pentru Apărare și Spațiu.

Discuția a avut drept subiect consolidarea parteneriatelor industriale cu companiile din statele aliate, inclusiv cele din România, prin fabricile de la Brașov și Bacău. Acest lucru ar putea relansa industria aeronautică din țara noastră și poate crea numeroase locuri de muncă la nivel național, aducând plus valoare în țara noastră readucând la viață companiile IAR Brașov și Aerostar Bacău.

„O întâlnire foarte bună cu Wouter Van Wersch, vicepreședintele executiv al Airbus International și Stephane Vesval, vicepreședintele Airbus pentru Apărare și Spațiu.

Discuția noastră s-a axat pe dezvoltarea capacității industriale de producție, precum și pe consolidarea inovației în cadrul NATO. În acest sens, am abordat și oportunitatea consolidării parteneriatelor industriale cu companiile din statele aliate, inclusiv cele din țara noastră, de la Brașov și Bacău”, a explicat Mircea Geoană.

Mai mult, secretarul general adjunct al NATO spune că a vizita și facilitatea Airbus de construire a sateliților civili și militari, de la Toulouse, în contextul în care spațiul este „un domeniu operațional al NATO”.

„Am vizitat și principala facilitate Airbus de construire a sateliților civili și militari, de la Toulouse. Din 2019, spațiul este un domeniu operațional al NATO, iar utilizarea capabilităților din spațiul extra-terestru a crescut capacitatea aliaților și a NATO de a anticipa amenințări și de a răspunde crizelor, cu un nivel ridicat de celeritate, eficacitate și precizie”, a completat al doilea om din cadrul Alianței Nord Atlantice.

Românul cu cele mai mari șanse la alegerile prezidențiale

Mircea Geoană este văzut de majoritatea sondajelor din România drept românul cu cele mai multe șanse de a ajunge președintele României, asta în cazul în care va candida la alegerile prezidențiale din septembrie 2024, mai ales că a anunțat deja că poate pleca mai devreme din funcția pe care o are în cadrul NATO în cazul în care ar lua o astfel de decizie.

Prin prisma a ceea ce face în prezent în cadrul Alianței Nord Atlantice și a legăturilor la nivel înalt pe care le are în Europa și în lume, Mircea Geoană este văzut de mulți ca un președinte ideal, în contextul contracandidaților săi și a actualului șef al statului, Klaus Iohannis. Discuțiile ca cele avute cu reprezentanții Airbus pot aduce numeroase beneficii țării noastre acestea putând rezulta în parteneriate profitabile prin care se relansează industrii, se creează locuri de muncă și aduc din nou România pe harta industrială a lumii.

Airbus GmbH / S. A. S. este o companie europeană constructoare de avioane, fondată în anul 1970, printr-o înțelegere între Franța, Germania și Marea Britanie care doreau să creeze concurență pentru monopolul american pe piața avioanelor. Compania face parte din concernul european EADS și este concurent direct al Boeing. Având sediul central la Toulouse, Franta, Airbus produce circa jumătate din avioanele cu reacție din întreaga lume. Compania este unul dintre cei mai mari doi producători de avioane din lume, celălalt fiind Boeing.

România, lungă istorie în industria aeronautică cu uzinele de la Brașov și Bacău

Uzinele „Industria Aeronautică Română”-Brașov (IAR), cunoscute și sub numele Întreprinderea Aeronautică Română, este o întreprindere de inginerie, construcție și întreținere a aeronavelor, din Brașov, România.

IAR a fost fondată la 1 noiembrie 1925, ca societate pe acțiuni. La început acțiunile au aparținut uzinelor Blériot-Spad și Lorraine-Dietrich, fabricii Astra Arad (care a contribuit cu utilaje și personal de specialitate), precum și statului român (care a contribuit pe lângă terenul pentru construcția uzinelor și amenajarea unui aerodrom, și cu o sumă importantă de bani). În decurs de aproape un deceniu și jumătate, statul român a cumpărat acțiunile deținute de uzinele franceze, astfel că la 1 septembrie 1938 uzinele au devenit în întregime proprietate a statului român, devenind regie autonoma de stat.

Încă de la înființarea lor, uzinele IAR au avut o organizare deosebită, la nivelul industriilor aeronautice celor mai dezvoltate la acea vreme, cuprinzând de fapt două unități de fabricație distincte: o secție de celule (construcții de avioane) și o secție de motoare. Totuși, la data de 1 august 1948, în locul întreprinderii metalurgice s-a înființat Uzina Tractorul Brașov. Astfel, după 23 de ani, uzina IAR își încheia cariera de fabricant de aeronave. Avea sa revină la viață de abia în 1968 sub denumirea de ICA, mai apoi revenind la numele inițial IAR.

Aerostar Bacău, vizată și ea de contracte din industria de apărare

Aerostar (denumită în trecut Uzina de Reparații Avioane și Întreprinderea de Avioane Bacău) este o fabrică de avioane, înființată în anul 1953 la Bacău. Compania activează în domeniul reparării și modernizării avioanelor militare, fabricării și reparării de echipamente hidraulice de aviație, avioane ușoare și echipamente militare terestre. Un alt segment important al activității îl constituie realizarea de butelii pentru GPL.

În anii 1990 compania, în colaborare cu Elbit Systems din Israel, a modernizat flota de avioane MiG 21 a Forțelor Aeriene Române, iar în prezent asigură mentenanța avioanelor F-16 Fighting Falcon.

Înainte de anul 1989 producția companiei era preponderent orientată spre aviația militară, iar în prezent se îndreaptă spre aviația civilă, pe linia fabricației de componente, subansamble și aerostructuri, dar și pe linia mentenanței.

În domeniul mentenanței există o veche colaborare cu mai multe companii românești, ca de exemplu Carpatair, în timp ce în domeniul producției structurilor de aviație civilă, compania operează pentru mai multe companii, cum este Fokker, pentru care furnizează piese și subansamble. Mai produce și circa 160 de piese pentru rachetele Ariane și a demarat programul de colaborare cu EADS Germania, pentru componente de aviație civilă și piese pentru aeronavele Airbus.

Pe 11 mai 2018 Ministrul Apărării Naționale, Mihai Fifor, a declarat la Bacău că Guvernul va colabora cu Aerostar pentru ca această companie să devină un centru regional pentru industria aeronautică din Europa de Sud-Est, unde se va asigura mentenanța avioanelor nou achiziționate Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon.

Aerostar se află în negocieri cu Lockheed Martin pentru sistemele M142 HIMARS, pentru care există un acord de achiziționare de către stat din februarie 2018, la fel și cu Raytheon pentru programele referitoare la sistemele de rachete Patriot.

Compania a fost privatizată în februarie 2000, când Fondul Proprietății de Stat (FPS) a vândut pachetul majoritar de acțiuni companiei IAROM, firmă ce se ocupă cu acordarea de consultanță și studii de strategie în industria aeronautică, pentru suma de 55 miliarde lei vechi.

[email protected] - Claudiu Popa este jurnalist, fotograf și țăran în timpul liber. Cochetează cu presa încă din liceu, când a scris la ziarele Informația Prahovei sau Actualitatea Prahoveană. ... vezi toate articolele