Ministerul Educației vrea noi reguli pentru ”Săptămâna Verde” în școli. Astfel, se dorește ca toți elevii să participe fără niciun cost, se pot impune sancțiuni pentru profesorii care nu respectă metodologia, iar absenţele elevilor se înscriu la rubrica „Purtare”.
Metodologia de organizare a programului „Săptămâna verde” a fost pusă în dezbatere publică. Pentru activitățile care implică costuri, școala se asigură că există resursele necesare pentru ca toți copiii unei grupe/clase care au optat pentru acestea să poată participa la ele, scrie Edupedu.ro.
Părinții au opțiunea de a oferi sprijin financiar pentru activitățile desfășurate în cadrul programului „Săptămâna Verde” printr-o asociație de părinți cu personalitate juridică. Cu toate acestea, este strict interzis și considerat o abatere disciplinară ca elevii și cadrele didactice să fie implicați în strângerea de fonduri de la părinți sau să gestioneze fondurile aferente „Asociației de Părinți” utilizate în desfășurarea programului „Săptămâna Verde”, așa cum este menționat în articolul 8.
Pentru profesori care nu respectă această metodologie, vor fi aplicate sancțiunile prevăzute în Legea Învățământului Preuniversitar nr. 198/2023 și în Regulamentul – cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, conform articolului 14.
Prezența preșcolarilor/elevilor și a cadrelor didactice la activitățile programului „Săptămâna Verde” este monitorizată de către directorul unității de învățământ în colaborare cu echipa coordonatoare. Activitățile educaționale aprobate sunt înregistrate în condica de prezență a cadrelor didactice, în timp ce absențele elevilor sunt înregistrate la rubrica „Purtare” în catalog, în conformitate cu articolul 23.
Cadrele didactice și partenerii menționați în metodologie au acces la o platformă specializată pentru educația privind schimbările climatice și mediul (https://www.saptamanaverde.edu.ro/ro). Această platformă oferă o bibliotecă digitală cu resurse educaționale legate de mediu și climă, precum și exemple și propuneri de activități. De asemenea, oferă o hartă interactivă cu opțiuni de cazare gratuită în zonele naturale protejate, împreună cu modele pentru programare și evaluare a activităților.
Alte dispoziții din metodologia de organizare a programului „Săptămâna Verde” care trebuie menționate includ faptul că acest program durează 5 zile consecutive lucrătoare în timpul anului școlar și nu se suprapune cu Programul „Școala altfel”. Unitățile de învățământ primar, gimnazial și liceal din sistemul național de învățământ preuniversitar sunt obligate să planifice și să organizeze programul „Săptămâna Verde” în conformitate cu această metodologie.
În cadrul programului „Săptămâna Verde” pot avea loc o varietate de activități educaționale, precum lecții în natură, dezbateri, jocuri de rol, fotografie vorbită, exerciții de construcție participativă a unor scenarii de viitor, vizionări de documentare, experimente, biblioteci vii, teatru forum, teatru legislativ, proiecte de servicii în folosul comunității, ateliere, voluntariat, expediții și excursii în parcuri naturale și arii protejate, fără a se limita la acestea. Participarea la programul „Săptămâna Verde” este obligatorie atât pentru elevi, cât și pentru toate cadrele didactice din unitatea de învățământ.
Unitatea de învățământ trebuie să ofere o gamă variată de activități în cadrul programului „Săptămâna Verde” pentru a asigura participarea tuturor elevilor și cadrele didactice. În situația în care activitățile planificate nu se pot desfășura conform programului stabilit pentru „Săptămâna Verde” din motive obiective, unitatea de învățământ trebuie să organizeze alte activități educative care să contribuie la formarea și dezvoltarea competențelor din curriculumul național.
Orice deplasare a preșcolarilor/elevilor în afara unității de învățământ trebuie să aibă un caracter educativ și nu poate să se întindă pe întreaga perioadă a programului (5 zile sau mai mult). Deplasările în afara localității care implică costuri trebuie să fie finanțate din surse identificate de unitatea de învățământ.
La finalul anului școlar, inspectoratele școlare vor include un capitol referitor la programul „Săptămâna Verde” în raportul privind starea învățământului. Aceste rapoarte sintetice vor fi elaborare pe baza informațiilor furnizate de toate unitățile de învățământ, conform modelului din anexa la prezenta metodologie, și vor fi transmise la Ministerul Educației în termen de o lună de la încheierea anului școlar.
Rapoartele vor oferi informații despre prezența preșcolarilor/elevilor și a cadrelor didactice la activități, evidențiind dificultățile, resursele și soluțiile identificate de unitățile de învățământ pentru dezvoltarea competențelor inter- și transdisciplinare ale preșcolarilor/elevilor în ceea ce privește mediul înconjurător și responsabilitatea față de acesta.