Polițiștii din San Bruno, California, s-au lovit săptămâna trecută de această întrebare aparent filozofică, dar cât se poate de practică. În timpul unei operațiuni de verificare a șoferilor băuți, agenții au tras pe dreapta o mașină Waymo – vehicul autonom din rețeaua de ride-hailing din zona San Francisco Bay – după ce aceasta executase un viraj interzis la semafor.
Fotografiile postate ulterior de departamentul de poliție arată un ofițer privind cu nedumerire în interiorul mașinii albe, goale, scrie The Guardian.
Problema a apărut imediat: cui îi scrii procesul verbal? ”Pentru că nu era un șofer uman, amenda nu a putut fi emisă (carnetele noastre de sancțiuni nu au o rubrică pentru «robot»),” au explicat polițiștii pe rețelele sociale.În lipsa vinovatului, polițiștii au anunțat compania Waymo, care a promis că va analiza incidentul.
”Sistemul nostru de condus autonom este proiectat să respecte regulile de circulație. Investigăm situația și vom învăța din ea pentru a îmbunătăți siguranța rutieră”, a transmis compania într-un comunicat.
Din iulie 2026, California va introduce un mecanism special prin care mașinile autonome pot fi sancționate, chiar și fără șofer.
Legea, semnată de guvernatorul Gavin Newsom anul trecut, permite polițiștilor să emită un „aviz de neconformitate” direct companiei, obligând-o să răspundă pentru încălcările regulilor de trafic. În plus, firmele vor fi obligate să pună la dispoziția echipajelor de urgență o linie telefonică dedicată.
Proiectul legislativ a fost inițiat după mai multe incidente în San Francisco: mașini autonome blocate în trafic, o victimă târâtă pe carosabil, vehicule care au împiedicat pompierii sau au intrat în perimetre ale unor anchete penale.
Noul cadru le va permite polițiștilor să ceară companiilor mutarea vehiculelor dintr-o zonă, mașinile având la dispoziție două minute să părăsească locul.