Vladimir Putin își cere scuze pentru prăbușirea avionului din Azerbaijan. Acesta a vorbit la telefonul cu președintele azer și i-a explicat ce s-a întâmplat în timp ce sistemele ruse de apărare aeriană respingeau atacurile UAV-urilor ucrainene.
Potrivit Kommersant, care citează un comunicat remis de Kremlin, președintele rus Vladimir Putin a purtat o conversație telefonică cu președintele azer Ilham Aliyev.
„Vladimir Putin și-a cerut scuze pentru faptul că tragicul incident a avut loc în spațiul aerian rus”, a declarat serviciul de presă al Kremlinului. Președintele și-a exprimat condoleanțele față de familiile victimelor și a urat sănătate răniților. Șefii de stat au vorbit despre faptul că avionul, care era în grafic, a încercat în mod repetat să aterizeze pe aeroportul din Groznîi. Cu toate acestea, în același timp, sistemele ruse de apărare aeriană respingeau atacurile UAV-urilor ucrainene asupra capitalei cecene, Mozdok și Vladikavkaz”, se arată în comunicat.
Doi reprezentanți ai Biroului Procurorului General din Azerbaidjan se află în Groznîi. Aceștia colaborează cu angajați ai Procuraturii Generale a Federației Ruse și ai Comitetului de Investigații al Federației Ruse.
Accidentul a avut loc pe 25 decembrie. Avionul Azerbaidjan Airlines efectua o cursă Baku-Groznîi, dar, după cum s-a raportat anterior, a fost deviat la apropierea de capitala cecenă din cauza ceții. Avionul de linie a făcut cale întoarsă și a semnalat un apel de urgență din cauza unei defecțiuni a sistemului de control.
Echipajul a solicitat o aterizare de urgență la Aktau, dar nu a reușit să ajungă la pistă. În urma prăbușirii, 38 de persoane din cele 67 de persoane aflate în avion au fost ucise. Azerbaidjanul a declarat că epava avionului de linie și mărturiile martorilor oculari sugerează că „interferența externă” a fost cauza prăbușirii.
Surse din guvernul azer sau apropiate anchetei au declarat pentru Euronews şi Reuters că avionul a fost lovit de resturile unei rachete ruseşti. Sistemele de apărare aeriană Pantsir-S „lucrau” la capacitate maximă în acele momente brăzdând cerul Ceceniei în căutare de drone inamice. Care existau, susţine Razdam Kadîrov care a declarat în dimineaţa de Crăciun că regiunea a fost atacată.
Astfel, ceea ce piloţii au crezut că e o pasăre intrată la motor, ar fi putut fi foarte bine şi o bucată de rachetă ricoşată în aeronavă. Asta ar explica şi de ce a cedat sistemul hidraulic, cel prin care este „condus”, pilotat un avion, a cedat primul.
Pierderea bruscă a ambelor sisteme GPS şi-ar putea găsi explicaţia tot în atacul dronelor din Cecenia. Cel mai probabil, cecenii au activat toate sistemele de bruiaj pe care le aveau pentru a „deruta” dronele. Avionul civil, slab echipat sau deloc echipat în unele cazuri, pentru război electronic nu avea cum să-şi mai menţină GPS-ul activ.
Ruşii evită să comenteze subiectul. Nu spun că sistemele Pantsir-S sunt de vină, dar nici nu neagă vehement un astfel de scenariu.
„Să nu emitem ipoteze până nu sunt gata rapoartele oficiale ale anchetei”, a venit răspunsul de la Moscova.