România trece la ora de iarnă la noaptea, acesta fiind weekendul în care ceasurile sunt date înapoi și ne putem bucura de o oră în plus de somn. Totuși, specialiștii spun că această schimbare influențează ritmul nostru biologic, iar Uniunea Europeană dorește să renunțe la această schimbare care dă viața oamenilor peste cap.
Trecerea la ora de iarnă aduce o oră în plus de somn. Deși poate părea doar un avantaj de moment, modul în care folosim această oră poate influența întreaga noastră energie pentru zilele următoare. Iată câteva strategii simple pentru a profita la maximum de acest timp suplimentar.
Ora de iarnă reprezintă de fapt revenirea la timpul standard, prin mutarea ceasurilor cu o oră înapoi, spre deosebire de ora de vară, atunci ând ceasurile se dau înainte. Totuși, scopul principal este să ne adaptăm mai bine activitățile zilnice la lumina naturală, care iarna este mai redusă.
De ani de zile sunt discuții prin care Comisia Europeană insistă pe desfiinţarea schimbării ore, iar majoritatea țărilor europene sunt de acord cu aceste măsuri.
În România, trecerea la ora de iarnă se face în ultima duminică din octombrie. În 2025, aceasta va fi noaptea dintre 25 și 26 octombrie, când ceasurile vor fi date de la 04:00 la 03:00, oferindu-ne practic o oră în plus de somn. Această regulă este aplicată în toate țările Uniunii Europene pentru a uniformiza programul de lucru, transportul și alte activități internaționale.
La nivel global, aproximativ 40% dintre țări folosesc sistemul schimbării orei. Motivul principal nu este birocratic, ci practic: sincronizarea transportului internațional, a tranzacțiilor financiare și a altor activități sociale.
În 2025, România va trece la ora de iarnă în noaptea dintre 25 și 26 octombrie, conform Timeanddate.com. Ceasurile se vor da înapoi de la 04:00 la 03:00, marcând revenirea la Eastern European Time (UTC+2).
Această ajustare aduce două efecte imediate. Câștigăm o oră de somn, ceea ce face noaptea respectivă cea mai lungă din an. Ziua va părea mai lungă dimineața, dar se va întuneca mai devreme seara.
Chiar dacă ne bucurăm de o oră în plus de odihnă, corpul nu se adaptează instantaneu. Primele zile pot aduce insomnii sau treziri frecvente, somn neodihnitor sau oboseală accentuată.
Aceste tulburări apar pentru că schimbarea perturbă ritmul circadian, ceasul intern care reglează somnul, energia și dispoziția. Specialiștii numesc această stare „jet lag social”, similară cu efectele călătoriilor prin mai multe fusuri orare. Efectele nu se opresc la somn. În primele zile după trecerea la ora de iarnă crește riscul de accidente rutiere și evenimente cardiovasculare, persoanele vulnerabile pot resimți stări de anxietate, depresie sau schimbări de dispoziție.
Ideea de ajustare a timpului după anotimpuri nu este nouă. Romanii foloseau ceasuri cu apă care adaptau timpul activităților la lumina zilei. De asemenea, în 1784, Benjamin Franklin a sugerat, satiric, trezirea mai devreme pentru a economisi ceara, idee care a influențat gândirea ulterioară.
Primul sistem modern a fost propus de George Hudson în 1895, care a sugerat mutarea ceasurilor pentru a avea mai mult timp liber. În 1916, Germania și Austro-Ungaria au implementat ora de vară pentru a economisi cărbune în timpul Primului Război Mondial.
În România, ora de vară a fost introdusă pentru prima dată în 1917, cu întreruperi și reintroduceri ulterioare până în perioada 1940–1942, în contextul celui de-Al Doilea Război Mondial.
CFR Călători informează că, începând din 26 octombrie 2025, transportul feroviar de pasageri va trece la ora Europei Orientale (EET), astfel că ora 04:00 va deveni ora 03:00. Compania subliniază că mersul trenurilor nu va fi modificat ca urmare a schimbării orei.
În noaptea de 25/26 octombrie, trenurile care au ora de plecare din stațiile de formare după 04:00 (ora de vară) vor porni conform Mersului Trenurilor în vigoare, respectând ora Europei Orientale. Trenurile aflate deja în circulație după ora 04:00 vor opri în stațiile prevăzute și vor aștepta ora de plecare conform noului orar, în timp ce trenurile care mai au de parcurs o distanță scurtă până la stația finală își vor continua traseul fără oprire.
CFR Călători precizează că, având în vedere că și țările vecine trec la ora de iarnă în aceeași zi, trenurile internaționale vor circula conform orarului standard între stațiile de frontieră, fără întârzieri.
Pasagerii pot obține informații în timp real despre circulația trenurilor prin mai multe canale:
Telefon: 0219521 – INFO CFR (trafic intern) sau numerele de telefon din stațiile CFR, disponibile pe cfrcalatori.ro.
Aplicația TRENUL MEU: introducând numărul trenului în căsuța dedicată, se pot verifica opririle, întârzierile și timpul estimat de sosire.
Webcam-uri în gări: pe site-ul cfr.ro, în gările principale precum București Nord, Aeroport Henri Coandă, Timișoara, Craiova, Brașov, Iași, Cluj Napoca și Constanța.
Mers tren trafic intern pe cfrcalatori.ro sau de la personalul din stații.