Premiul Planeta, cel mai important acordat în literatură hispanică, în valoare de un milion de euro, a revenit romanului „La Bestia”, prilej cu care s-a aflat că sub identitatea lui Carmen Mola s-au ascuns trei autori masculini, potrivit AFP.
Aflat la a 70-a ediție, Premiul Planeta a devenit, în 2021, cel mai scump din lume, un milion de euro. Practic, Premiul Planeta are o valoare mai mare decât are premiul Nobel pentru Literatură (în jur de 980.000 de euro), British Booker Prize (59.000 de euro) sau Goncourt, al cărui laureat primeşte un cec simbolic de 10 euro.
Faptul că romanul „La Bestia” a câștigat acest premiu a dus la dezvăluirea identităţii numelui Carmen Mola, pseudonim sub care a fost publicată o trilogie de romane poliţiste de succes. În spatele semnăturii se află trei autori, Jorge Diaz, Agustŕn Martŕnez şi Antonio Mercero, şi nu o autoare madrilenă născută în 1973, mamă a trei copii, aşa cum se declara până acum, a spus Jorge Diaz.
Acţiunea din „La Bestia” se desfăşoară în Madridul anului 1834, în timpul celei mai grave epidemii de holeră, şi spune povestea unui jurnalist, a unui poliţist şi a unei tinere care încearcă să dezlege secretul ultimului val de crime în rândul clasei sărace.
Anul acesta, un record de 654 de opere au concurat pentru Planeta, în special din Spania (389) şi din ţări din America Latină precum Argentina (41) şi Mexic (39).
Printre laureaţii acestui premiu figurează peruanul Mario Vargas Llosa şi spaniolul Camilo José Cela, dar şi alţi scriitori prestigioşi precum Eduardo Mendoza sau Antonio Munoz Molina.
De-a lungul anilor, scriitoarea Carmen Mola acorda interviuri doar prin e-mail, iar autorii reali păreau să se simtă confortabil în rolul „spaniolei Elena Ferrante”, pe care mass-media și mecanismele de promovare editorială i-au atribuit-o atât de confortabil. I se potrivea personajului, că nu era o anomalie atât de extraordinară: Carmen Mola, o femeie de 48 de ani, din Madrid, căsătorită, cu trei copii, care voia să treacă neobservată. Ar putea fi oricine, dar în realitate a fost portretul robot al unui personaj credibil, realizat de trei scenaristi de televiziune.
Anul trecut, un jurnalist de la La Vanguardia l-a întrebat pe presupusul scriitor ce ar trebui să facă pentru a-și dezvălui identitatea. „Nu aș descoperi-o niciodată în mod voluntar. În plus, nu este foarte interesant, vă asigur “, a fost răspunsul.