Rusia mută în Belarus avioanele de război MiG-31 care pot transporta rachete balistice Kinjal.Două avioane rusești MiG-31K au fost transferate în Belarus săptămâna aceasta, într-un efort al Rusiei de a-și proteja avioanele de război, în contextul în care atacurile ucrainene asupra bazelor aeriene rusești s-au accentuat, scrie Kyiv Independent.
Avioanele nu mai fuseseră văzute în Belarus din aprilie 2023. Cu toate acestea, pe 10 octombrie, o aeronavă MiG-31, care poate transporta rachete balistice Kinjal, a aterizat pe aerodromul Machulishchy din Belarus.
A fost urmată de un al doilea avion, potrivit grupului de monitorizare bielorus Hajun.
În 10 octombrie, la 15:10, ambele avioane au decolat de pe aerodrom. Locația lor actuală este necunoscută, deși ar putea fi încă în Belarus, a declarat grupul pentru Kyiv Independent.
Sosirea neașteptată a provocat speculații în rândul oficialilor și experților militari ucraineni. Un posibil motiv pentru mutarea avioanelor în Belarus este că Rusia încearcă să le protejeze după loviturile ucrainene de succes asupra aerodromurilor rusești, a declarat Peter Layton, asociat la RUSI, fost ofițer al Forțelor Aeriene Australiane.
„Numărul de MiG-31 este limitat, iar păstrarea lor în siguranță este importantă”, a declarat Layton pentru Kyiv Independent. „Avioanele MiG-31 pot staționa în Belarus și apoi să zboare în spațiul aerian rusesc pentru a-și lansa armele, iar apoi să se întoarcă în Belarus, unde sunt considerate mai sigure”, a adăugat el.
La începutul invaziei în Ucraina, Rusia avea 12 MiG-31 în serviciu. Cu toate acestea, loviturile cu drone ucrainene asupra bazei aeriene ruse Savasleyka din 16 august au distrus cel puțin un MiG-31 și, posibil, au avariat altul, a declarat o sursă de informații militare pentru Kyiv Independent.
Alte două atacuri au vizat, de asemenea, MiG-31, inclusiv o lovitură asupra Savasleyka pe 13 august, care a avariat un avion cu reacție. În atacurile din 15 mai pe aerodromul Belbek din Crimeea ocupată, alte două MiG-31 au fost distruse.
În ciuda acestor pierderi, Rusia își poate reînnoi flota, a declarat Bohdan Dolintse, șeful Institutului de Management și Strategii. El adaugă însă că reparațiile la o aeronavă avariată ar putea dura până la un an.
Avioanele pot zbura cu viteză de până la 3.000 de kilometri pe oră și pot lansa rachete Kinjal cu o rază de acțiune de 2.000 de kilometri, punând în pericol toată Ucraina. Staționarea lor în Belarus le plasează și mai aproape de linia frontului, extinzându-și raza de luptă, a remarcat Layton.
Grupul Hajun din Belarus a sugerat că MiG-31 ar putea fi supuse verificărilor sistemului în Belarus sau ar putea efectua teste cu Forțele Aeriene din Belarus.
O altă posibilitate este ca Rusia să se pregătească pentru un atac major asupra Ucrainei, similar cu atacurile masive din 26 august care au devastat infrastructura energetică a Ucrainei, a declarat maiorul Oleksii Hetman în retragere al Forțelor Armate ucrainene.
Având în vedere că cea mai mare parte din apărarea aeriană a Ucrainei nu poate intercepta Kinjal, alertele de raid aerian sunt declanșate în toată țara ori de câte ori decolează un MiG-31. Doar sistemele de apărare antiaeriană Patriot și SAMP/T sunt capabile să doboare rachetele.
Președintele Volodimir Zelenski a avertizat Consiliul de Securitate al ONU pe 25 septembrie că Rusia pregătește un atac asupra a trei centrale nucleare, ca parte a strategiei de dezafectare a rețelei energetice a Ucrainei înainte de venirea iernii.
Andrii Kovalenko, șeful departamentului de informații din cadrul Consiliului Național de Securitate și Apărare al Ucrainei, consideră că Rusia ar putea plănui o provocare împotriva Belarusului pentru a da vina pe Ucraina.