Ministerul Afacerilor Interne propune un proiect nou privind procedura de înmatriculare, radiere și înregistrare a mașinilor. Astfel, soluționarea cererilor de înmatriculare s-ar putea face în maxim 20 de zile lucrătoare, iar înmatricularea și radierea se vor putea face integral online.
Proiectul de ordin al MAI conține viitoare prevederi privind procedurile legate de înmatricularea, înregistrarea, radierea și eliberarea autorizațiilor de circulație provizorie sau pentru probe a vehiculelor. Documentul completează o serie de prevederi referitoare la procedura de înmatriculare și înregistrare a vehiculelor, astfel încât să reflecte o serie de schimbări apărute, în ultima perioadă, în domeniu.
Schimbările se justifică în contextul în care, în ultima perioadă, au apărut mai multe schimbări legate de înmatricularea, înregistrarea, radierea vehiculelor sau emiterea unor documente pentru acestea, conform Avocatnet.ro.
Astfel, potrivit proiectului, termenul pentru soluționarea cererilor de înmatriculare este stabilit la 20 de zile lucrătoare, iar procesele de înmatriculare și radiere vor putea fi efectuate online, inclusiv programarea, trimiterea documentelor și plata taxelor, eliminând necesitatea deplasării la ghișeu.
De exemplu, una dintre aceste schimbări vizează posibilitatea înmatriculării online a vehiculelor, iar alta clarifică interdicția de înmatriculare a vehiculelor furate în străinătate, introduce numere de înmatriculare la primării, cu indicativ format din cifre, în locul abrevierii denumirilor localităților, sau reglementează modul în care sunt emise permisele de conducere internaționale.
Conform proiectului de ordin, pentru înmatricularea unui vehicul, proprietarii trebuie să se adreseze autorității de înmatriculare în a cărei rază de competenţă își au domiciliul sau sediul, excepție făcând vehiculele vândute în leasing.
Documentele necesare efectuării acestei proceduri sunt actul de identitate, certificatul de atestare fiscală, documentul care atestă dreptul de proprietate asupra vehiculului și, după caz, cartea de identitate a vehiculului sau atestatul tehnic al acesteia. Pentru radiere, este necesar să se prezinte certificatul de înmatriculare și dovezi ale motivului radierii, cum ar fi dezmembrarea sau furtul vehiculului.
Nu sunt de neglijat nici efectuarea prealabilă a unei inspecții tehnice periodice (ITP) și deținerea unei asigurări obligatorii de răspundere civilă auto (RCA), pentru că în lipsa acestor documente, înmatricularea nu va putea fi realizată. Verificarea condițiilor pentru înmatricularea sau autorizarea provizorie se va face pe cale informatică. Acest lucru se va realiza prin protocoale încheiate între Direcția Generală de Pașapoarte și Înmatriculări și instituții precum Registrul Auto Român sau Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România.
De asemenea, ordinul prevede situațiile în care un vehicul poate necesita o autorizație de circulație provizorie sau pentru probe. Aceasta se obține de la Servicile publice comunitare regim permise de conducere și înmatriculări vehicule și permite circulația pe drumurile publice a vehiculelor care fie urmează să fie înmatriculate, fie sunt utilizate în teste.