Autobuzele Otokar achiziționate în urma unui contract de peste 450 de milioane de lei încheiat în anul 2018 se strică pe bandă rulantă, iar compania turcească are mari întârzieri în ceea ce privește mentenanța. Tranzacția este cercetată de către DNA pentru fapte de trafic de influență și dare de mită.
Gândul.ro prezintă în exclusivitate informații legate de întârzierile în ceea ce privește mentenanța, pe care compania turcească trebuie să o asigure conform contractului, autobuzelor achiziționate de Societatea de Transport București în 2018.
Conform informațiilor publicate de Gândul, tot mai multe autobuze dintre cele 400 achiziționate de STB de la Otokar se strică, iar turcii trebuie să plătească deja penalizări pentru nerealizarea acesteia.
Compania de transport din București a achiziționat 320 de autobuze Otokar, model KENT LF de 12 m, 50 de autobuze Otokar, model KENT LF de 10,5 m și 30 de autobuze Otokar KENT LF de 18 metri, care trebuiau livrate în termen de 17 luni de la semnare.
Prin contract, compania trebuie să asigure mentenanța autobuzelor fie pentru patru ani de la data punerii în utilizare, fie pentru 240.000 de kilometri, asigurând și unele consumabile, precum: uleiuri, antigel, filtre, acumulatori, anvelope în limita a 160.000 de kilometri sau becuri auto.
În același timp, Otokar s-a obligat să ofere și o garanție extinsă în invervalul de exploatare de la anul 5 la anul 8 sau până la rulajul la 480.000 de kilometri atât pentru fiecare cât și pentru toate componentele acestuia.
Firma care a obținut avizul RAR pentru a asigura mentenanța acestor autobuze este Happy Garage SRL, care a primit autorizația de a desfășura reparații începând cu 31 octombrie 2018.
Happy Garage SRL este în pragul falimentului și potrivit Gândul.ro este condusă de către un împătimit al Dorobanților, cunoscut ca și un mare consumator a mai multor substanțe, pe numelui lui Maftei.
Potrivit STB, în mai multe rânduri au fost înregistrate întârzieri în ceea ce privește reparația autobuzelor în perioada de garanție. Aceste întârzieri duc la penalități pe care compania Otokar va trebui să le plătească STB-ului.
„STB S.A. a observat și înregistrat deficiențe în legătură cu mentenanța asigurată de către Otokar, prin repetarea unor defecte similare, la un interval de zile apropiat. O altă deficiență o constituie calitatea redusă a pieselor schimbate în perioada de garanție.
Lunar, STB S.A. informează PMB – Directia Transporturi cu privire la numărul și natura defectelor înregistrate în luna anterioară. Conform informărilor transmise către PMB, categoriile cu cele mai multe defecte semnalate sunt la:
instalația electrică (2601 defecte semnalate);
sistemul de deschidere – închidere al ușilor (2102 defecte semnalate);
sistemul OBD și martori bord (1718 defecte semnalate);
sistemul de suspensie și direcție (1658 defecte semnalate);
sistemul de climatizare (1644 defecte semnalate)”, au transmis reprezentanții STB.
Gândul a aflat că până acum au existat nu mai puțin de 315 zile de în care au fost constatate întârzieri la repararea autobuzelor. Toate acestea ducând la penalizări în valoare de 630.945 de lei, compania turcească fiind bună de plată.
”Este adevărat, și recunosc, că sunt niște probleme pe partea tehnică și pe mentenanță. E adevărat că am constatat, tocmai urmare a grevei, dacă vă aduceți aminte, la momentul respectiv, o parte din angajații STB au scos în evidență că sunt vehicule care nu sunt funcționale.
Verificând, este adevărat, ne-am dat seama că erau vehicule Euro 3, care nu funcționau din 2009. Pe de altă parte, luând în considerare situația la modul general, am constatat că o mare parte din vehiculele Otokar au probleme, chiar dacă era obligația furnizorului vehiculului să facă toate remedierile în perioada de garanție.
Și aici, intrând în clauzele contractuale, există niște defecte de ordin sistematic, care, din păcate, nu au fost remediate de către furnizor”, Adrian Criț, director STB.
Otokar este o companie deținută de grupul turcesc KOC, grup care are, potrivit informațiilor obținute de Gândul, și interese militare în România, colaborând cu Automecanica Mediaș pe producția de vehicule militare.