Tesla va suspenda cea mai mare parte a producției de automobile la fabrica sa de lângă Berlin în perioada 29 ianuarie – 11 februarie. Compania condusă de multimiliardul Elon Musk a invocat lipsa de componente din cauza modificării rutelor de transport cauzate de atacurile asupra navelor care tranzitează Marea Roșie.
Oprirea parțială a producției este o dovadă a faptului că criza din Marea Roșie a afectat cea mai mare economie a Europei. Atacurile militanților Houthi susținuți de Iran, solidari cu gruparea islamistă palestiniană Hamas în lupta sa împotriva Israelului în Gaza, au perturbat una dintre cele mai importante rute de transport maritim din lume.
Producătorul american de vehicule electrice Tesla este prima companie care a sistat producția ca urmare a conflictului din Mara Rosie. Companii precum Geely, al doilea mare producător auto din China după vânzări, și compania suedeză de mobilă pentru casă Ikea au raportat întârzieri la transporturile cu materie primă.
„Conflictele armate din Marea Roșie și modificările asociate rutelor de transport între Europa și Asia prin Capul Bunei Speranțe au, de asemenea, un impact asupra producției din Gruenheide. Timpii de transport considerabil mai lungi creează un decalaj în lanțurile de aprovizionare, precizează compania miliardului Elon Musk într-un comunicat de presă.
„Bazându-se prea mult pe componente cheie din Asia, în special din China, a fost un posibil punct slab în lanţurile de aprovizionare ale oricărui constructor auto. Tesla se bazează puternic pe China pentru componente de baterii, care trebuie transportate în Europa prin Marea Roşie.
Nu putem crede că ei sunt singurii în această situaţie ci doar primii care confirmă oficial”, spune Sam Fiorani, vicepreşedinte la firma de analiză AutoForecast Solutions.
Analiștii se așteaptă ca și alți producători de automobile să sufere consecințele conflictului din Marea Roșie. Acțiunile listate la Frankfurt ale companiei Tesla s-au tranzacționat în scădere cu 1,7%, potrivit Reuters.